ANNONS
Annons

Begagnat, vad ska jag tänka på???????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har hittat en 5D II som jag ska åka & kolla på. Vad ska jag tänka & titta på för att se om den är ok???
Har testat den i butik, men jag kan absolut inte alla funktioner så jag vet vad som är rätt eller fel på den. Hur gör man? Det måste ju vara fler än jag som inte kan särskilt mycket om den nya varan man ska köpa.
Ge mig gärna lite tips & förslag tack

ha med dig bärbar dator eller nåt,

Sätt på ditt objektiv ta några bilder o lägg in på din bärbara dator o granska dom där.

Sen kan du ta en bild och se hur många exponeringar kameran gjort, Stämmer det inte överens med försäljaren så borde du börja bli misstänksam.

Säger han det är gjort 4000 st men av filen du får så är det 25k .

Konsumentköplagen gäller alltid när man köper en vara i en butik, även om den är begagnad. Det innebär att om du upptäcker ett fel (som säljaren inte upplyst dig om) inom sex månader så måste säljaren åtgärda det.

ha med dig bärbar dator eller nåt,

Sätt på ditt objektiv ta några bilder o lägg in på din bärbara dator o granska dom där.

Sen kan du ta en bild och se hur många exponeringar kameran gjort, Stämmer det inte överens med försäljaren så borde du börja bli misstänksam.

Säger han det är gjort 4000 st men av filen du får så är det 25k .

Du kan inte se det i filen med säkerhet. Byter man minneskort mellan olika Canon kameror flippar räkningen. Bara så att du vet.
Däremot är tipset om att kunna ta en bild och kolla bra.

jag prövade

http://www.myshuttercount.com/

Och den visa rätt på min D90.

Finns även en tråd om det här på fotosidan.

http://www.fotosidan.com/forum/showthread.php?t=23055&page=21

Japp Nikon kan du göra det på, men inte på Canon.
Såvitt jag vet så kan bara en Canonverkstad utläsa antalet exp på en canon med säkerhet. Har också hört om vissa program som sägs kunna göra det på vissa kameror (har dock aldrig sett det bekräftat), men utifrån numreringen på CF kortet kan du det iaf inte.

40DShuttercount fungerar utmärkt för att läsa ut antal bilder på en 5d mkII.

för att återkoppla till tråden tror jag du bör kolla så att kameran verkar fungera som den ska, och jag tycker absolut att du ska ta med en laptop för att kunna kolla bilderna i den så att du ser eventuella fel på sensorn.

dock skulle jag inte vara så orolig om jag fick testa kameran innan köp, men jag kanske är godtrogen. om det gäller ett köp där du inte träffar personen eller får prova kameran skulle vara vara mycket mer försiktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar