Annons

Begagnat - som aldrig förr

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Är lite på G att köpa nytt och tänker sälja av en del för att finansiera det. Fullt fungerande och i fint eller i mycket fint skick. Men man kan ju inte ha hur mycket prylar som helst

Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.

Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan mfl visserligen men med en slags loj osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat.

En växande efterfrågan har kanske gjort att fynden har minskat? Det har i alla fall idag gått till att bli en omfattande hantering och verksamhet att både sälja och köpa begagnat.

Cyklerna för hur länge man har kameror och objektiv verkar också bli kortare och kortare. Har delvis att göra med nya fattningen för de spegellösa.

De spegelösa gjorde att många sålde sin DSLR men finns mycket bruksvärde kvar i en kamera som bara är 5-7 år

Är insteget egentligen en ny kamera längre...?

Intressant och egentligen något mycket bra
 
Senast ändrad:
Varför vill du köpa nytt? Duger inte grejorna du har?

I just mitt fall vill jag komplettera med ytterligare kamera parallellt med den jag har. Min första kamera är mycket bra men inte snabb så jag tänkte ha samma objektiv på en Fuji APS-c som jag har till min GFX

Behövs? nja, egentligen inte men vill

Men det var egentligen inte det som jag ville berätta. Det var att begagnat marknaden har blivit bra mycket större än vad jag trodde den var
 
Är lite på G att köpa nytt och tänker sälja av en del för att finansiera det. Fullt fungerande och i fint eller i mycket fint skick. Men man kan ju inte ha hur mycket prylar som helst

Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.

Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan visserligen men med en slags osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat. Det har blivit en omfattande hantering idag att både sälja och köpa begagnat.

Cyklerna för hur länge man har kameror och objektiv verkar också bli kortare och kortare. Finns mycket bruksvärde kvar i en kamera som är 5-7 år

Är insteget egentligen en ny kamera längre...?

Intressant och egentligen något mycket bra
Jag använder 20 år gamla grejor bland annat. Dom fungerar hur bra som helst
 
”Behövs? nja, egentligen inte men vill”

Det är nog det som är, åtminstone en del av, svaret, jag är likadan. Liiite snabbare autofokus, liiite bättre hantering av höga ISO, liiite bättre……
Så det blir ju en hel del som ska ut på begagnatmarknaden:)
Sen inbillar jag mig att intresset för foto har ökat en hel del över tid.
 
”Behövs? nja, egentligen inte men vill”

Det är nog det som är, åtminstone en del av, svaret, jag är likadan. Liiite snabbare autofokus, liiite bättre hantering av höga ISO, liiite bättre……
Så det blir ju en hel del som ska ut på begagnatmarknaden:)
Sen inbillar jag mig att intresset för foto har ökat en hel del över tid.

Jag har tidigare tänkt att intresset för just kameran har gått ned. Flera stora tillverkare brottas med en nedåtgående försäljnings trend.

Kanske brottas tillverkarna till delar med att kamerornas begagnad marknad är mycket stor. Växer. Insteget till kamera världen sker kanske inte ens med en ny enklare utan med en begagnad?
 
Jag hade nyligen en A6000 som jag köpte ny och ägt i 5 år.
Var sugen på en fullformat och hittade ett bra exemplar begagnat.
Inkl ett grymt objektiv.

"sparade" 10 000:- jämtemot om jag gått och köpt allt nytt. Och då var kamera + objektiv bara 3 månader gammalt.

Så det är nog rätt så varierat om insteget till kamera världen sker via nytt eller begagnat. Hade jag köpt min allra första kamera idag hade jag nog köpt på typ blocket med en gång.

Sen som du nämnde, som med de mesta inom elektronik så har vissa leverantörer svårt att få tag i komponenter, och därför beg.marknaden har fått sig ett litet skjuts uppåt. Det är min tanke.
 
I min tankevärld upphör bruksvärdet när den nyinköpta nya kameran uppgör att fungera, och det inte är (ekonomiskt) försvarbart att reparera den.

Men jag har säkert fel, jag är rätt bra på att ha fel 🤪.

Det är nog rätt många som har "fel" på en marknad för de som säljer har ofta väldigt höga förväntningar på att kunna få tillbaka mycket mer än vad de faktiskt kommer att få. .... och en massa köpare tror nog att de har möjlighet att göra bättre klipp än de faktiskt realistiskt sett kommer ha möjlighet att göra och förvånansvärt sällan mötas de där de trodde de skulle mötas.
 
Är lite på G att köpa nytt och tänker sälja av en del för att finansiera det. Fullt fungerande och i fint eller i mycket fint skick. Men man kan ju inte ha hur mycket prylar som helst

Kollar lite vad man få - pratar med en av de större aktörerna. Berättar att de för närvarande har fyra (4) heltidsanställda som jobbar med att ta emot, värdera och sälja vidare det som typ jag vill byta in.

Har det varit så här någon gång? Blocket, Fotosidan visserligen men med en slags osäkerhet vad mycket det är värt kontra om jag vågar köpa begagnat. Det har blivit en omfattande hantering idag att både sälja och köpa begagnat.

Osäkert läge i världen får ekonomin att gunga. Det gör väl att många säljer av sina prylar som har ett värde. Det är inte bara i kamera världen begagnatmarknaden gått upp.

Blocket är i mitt tycke otroligt oseriöst. Undvik. Här på fotosidan har jag aldrig köpt eller sålt något så kan inte svara på hur det funkar.

Jag har däremot köpt och sålt väldigt mycket på tradera dom senaste 10 åren. Har aldrig varit några problem. Så länge man köper av någon som har varit medlem i 2+ år och har bra omdömen.

Ta en kik på tradera, ibland kan man göra rätt bra fynd där med då det är budgivning primärt.
 
Cyklerna för hur länge man har kameror och objektiv verkar också bli kortare och kortare. Finns mycket bruksvärde kvar i en kamera som är 5-7 år
En kamera har ett bruksvärde så länge man har användning av den. Det ekonomiska värdet torde dock ha minskat en hel del under 5 – 7 år.

När man inte längre har användning för kameran är bruksvärdet noll (för en själv). Det kan dock finnas kvar ett ekonomiskt värde om någon annan har användning av kameran.

Jag är inte säker på att det alltid var längre cykler förr. På 1970- och 80-talen gick kamerautvecklingen rätt fort.
 
Senast ändrad:
Vissa behöver det senaste men inte jag. Allt i min "fotoväska" har jag köpt begagnat. Inte linspapper och något kamerabatteri då. Men det är tack vare att alla inte är lika "snål" som jag som det funkar. Någon måste ju köpa nytt. Någon måste också köpa begagnat för att det ska finnas ett andrahandsvärde. Så det blir en slags symbios som båda parter tjänar på. 😉
 
Osäkert läge i världen får ekonomin att gunga. Det gör väl att många säljer av sina prylar som har ett värde. Det är inte bara i kamera världen begagnatmarknaden gått upp.

Blocket är i mitt tycke otroligt oseriöst. Undvik. Här på fotosidan har jag aldrig köpt eller sålt något så kan inte svara på hur det funkar.

Jag har däremot köpt och sålt väldigt mycket på tradera dom senaste 10 åren. Har aldrig varit några problem. Så länge man köper av någon som har varit medlem i 2+ år och har bra omdömen.

Ta en kik på tradera, ibland kan man göra rätt bra fynd där med då det är budgivning primärt.

Ja, har själv använt Tradera. Funkade bra de 2 gånger jag har sålt en kamera och ett objektiv

Men kunde inte drömma om att bara en av återförsäljarna av kameraprylar på nätet hade 4 heltidsanställda som bara jobbade med deras egen inbytes och begagnad marknad
 
Senast ändrad:
Jag har använt Tradera en del med relativt dåligt resultat vid försäljning. Däremot har jag gjort enstaka fynd när jag köpt prylar där.
Många gånger är det svårt att värdera begagnad fotoutrustning, så väl som privatperson som handlare.
Det kan märkas när olika handlare värderar t.ex ett objektiv helt olika.
Tumregeln är att ha is i magen.
Och definitivt gäller att "Om det verkar vara för bra för att vara sant, så är det osant". Dvs. lita på magkänslan och dra dig ur affären när det är något som inte verkar stämma.

Mitt fotointresse gör att jag vill experimentera och lära mig nytt hela tiden. Nyfikenheten är en drivkraft. Då ingår att testa metoder och olika prylar, samt att det ibland leder till besvikelse. Prylhögen växer och det är inte helt lätt att göra sig av med onödiga grejor (för min del)
 
Jag tycker inte man gör så många "kap" på Tradera längre. Det verkar finnas köpare alla dygnets timmar som kan bjuda vad som helst och dyker upp när det är tre sekunder kvar på budgivningen. Jag brukar lägga vad jag tycker är rimligt som maxbud och undviker att dras med i hysterin som kan uppstå. Men det funkar som sagt sällan numera.
 
Ofta är enda chansen att vinna på Tradera att inte avslöja sitt maxbud och bjuda så sent som möjligt (tre sekunder innan auktionen är slut kan vara för tidigt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.