Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnat köp vad ska jag titta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

STi

Aktiv medlem
Hejsan, ska kolla på ett begagnat Tamron SP AF 28-75 F/2.8 XR Di till Canon. Något speciellt som jag ska kolla på och se efter för När jag köper detta begagnat?
'Är det ett bra objektiv? Tänkte mest ha det på rallytävlingar. Har inte råd att köpa ett jätte dyrt objektiv så det får bli en billigare variant. Är det detta objektivet som blivit årets objektiv 2005?

MvH Jimmie
 
Har själv ett sådant. Snabb fokus, bra skärpa etc. Bra för de pengarna men själv har jag drabbats av L sjukan och tycker det låter en del, måste låsa objektivet när det är "utzoomat" typ för det inte ska åka ut i väskan, lite plastigt (i jämförelse med canons värsta då förståss..).

För de pengarna är det helt klart bra men det går ju inte att jämföra med ett 24-70 f:2,8L varken till känsla eller pris.

Köp ;)

- Johan
 
Det är ju inte bra att man måste låsa det för att det inte ska åka ut. Men bilderna är det inget fel på oavsett hur mycket man zoomar?

Är det inget speciellt man ska kolla på när man ska köpa ett begangat?
 
mr_rockster skrev:
måste låsa objektivet när det är "utzoomat" typ för det inte ska åka ut i väskan, lite plastigt

Uhm va?
Aldrig varit med om att det "rör" sig när utan att man vill det, tycker inte alls den känns plastig.
Optiken är mycket bra, och billig. Tycker den känns gedigen och har aldrig haft problem med den.
 
Har du möjlighet att känna på gluggen så ta några bilder. Det skadar inte att se om bilderna ser bra ut och känna på autofokusen. Att skärpan ligger rätt vid full öppning (fokuseringen).
Känn på ev. glapp.
Zoomning och fokusering bör vara mjuk och smidig.
Kolla linserna.
Bakre linsen får absolut inte vara skadad.

Tidigare kvitton och ev. garanitier om det finns.
 
Jag har inte heller haft problem med den, den har funkat bra och som jag sade så är det en bra glugg med tanke på vad den kostar, men man kan inte jämföra den med en L glugg typ canons 24-70 f:2,8 på något sätt. Tycker den känns plastig i jämförelse med mitt 70-200 f:2,8 L och 17-40 f:4 L alltså..

- Johan

ambre skrev:
Uhm va?
Aldrig varit med om att det "rör" sig när utan att man vill det, tycker inte alls den känns plastig.
Optiken är mycket bra, och billig. Tycker den känns gedigen och har aldrig haft problem med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.