** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Begagnad optik

Produkter
(logga in för att koppla)

GoldWing

Medlem
Har köpt och en del begagnad optik samt tittat på många annonser och blivit nöjd med vad jag köpt.
Jag har dock märkt att ofta står det inget om hur gammala objektiven är, ej heller att säljaren vet det då dom också köpt det begagnat.
Min fråga är då: spelar det inte så stor roll hur gammalt ett objektiv är bara det tar bra bilder ???

Ha de :// Rune

Nej, det spelar väl egentloigen ingen roll, så länge det ger bra bilder. Men, det kan ha hänt saker inom utvecklingen, t.ex. bättre antireflecbahandling, eller andra förbättringar i konstruktionen. Därför kan det i vissa fall vara berättigat att fråga, men då bör man ju samtidigt veta om konstruktionen är ändrad.

Ja, vad är rimligt? Det som en köpare är beredd att ge ;)

Men oftast handlar det om upp till ½ nypriset på icke märkesoptik, däremot kan man få extra om det är ett erkänt bra 3:e partsobjektiv. Kanske en 60% av nypris?
Märkesobjektiv, och gärna då proffsserien, ta t.ex. Canon's L-serie. De är ganska prisbeständiga, när de fallit "färdigt". T.ex. så ligger priset för ett begagnat EF 300/4L runt 6000:- och där har det legat de senaste 3 åren.
Men eftersom proffsoptik är relativt dyra i inköp så kan prisfallet vara så stort som 50%. Sen beror det förståss på vilket skick som objektivet är i.

Finns egentligen inga regler. Det är ju marknadsvärde som gäller. Om någon är beredd att ge 6000:- för en viss optik, så är det ju det som det kostar ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar