Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe_K

Ny medlem
Jag ska om ett par timmar kika på en begagnad Nikon D70 med "kit gluggen". Jag sökte här i forumet men lyckades inte hitta någon tråd angående köpråd. Vad ska jag tänka på när jag har kameran framför mig? Något särskilt som jag bör kontrollera?

Tack för snabba svar eller en länk till en liknande tråd här i forumet!

//Tobias
 
Fråga säljaren om dels hur gammal kameran är och ungefär hur många exponeringar den gjort. Jämför svaret med hur du bedömer skicket, med tankle på färgskador och repor.

Kontrollera om det finns skador på sensorn genom att at en bild mot himlen. Dels bör du kunan se om den är dammig och dels om det finns repor på sensorn.

Kontrollera att den inte är stulen och att säljaren är den legitime ägaren eller dess ombud. Det där med godtroköp fungerar inte längre. Antar att om säljaren kan visa upp ett kvitto från en butik med namn på köparen eller ett kreditkort som kan kopplas ihop med den nuvarande ägare är ett tecken på att den är grön.
 
Kolla det mesta

Jag skulle nog kolla följande (detta förutsätter att du får testa kameran och föra över bilderna till en dator för att titta lite närmare på dem)


*Kolla milen på slutaren (ta ett kort öppna dem på datorn med programmet nedan, detta kommer visa hur många kort som tagits med kameran)

http://hem.bredband.net/paul_r_lindqvist/shuttercount.exe

*Titta om sensorn är smutsig/repig (Ta en bild med bländare 16+ mot himlen/ljus yta.)

*kolla displayen och kolla om den har några döda pixlar

*kolla sökaren efter smuts

*kolla yttre skalet att alla rattar och knappar sitter ordentligt.

*kolla kit objektivet kolla på främre och bakre lins element (efter repor, eller damm innuti objektivet)

*kolla även zoom ringen på objektivet se så att den inte "rattles"

*kolla att ögonmusslan samt bm-3 skyddet finns kvar.



Lycka till, D70 är en utomordentlig kamera i rätt händer.

MVH
Paul L.
 
Hej, jag hoppar in på denna tråd, hoppas det går bra.

Jag funderar på att köpa begat. Men eftersom jag bor uppe i luleå så är inte begmarknaden lokalt så stor här, därför jag kollar längre ner i sverige.

Min fråga är då. Av råder ni mer helt från att köpa en kamera osedd på nättet?

Att det är en changsning vet jag men frågan är ju hur många som verkligen ljuger om sin annonserade produkts skick.

/niklas
 
Ljuger är det nog inte många som gör och de som gör det tar i så rejält att det brukar lukta lång väg.
Problemet är att alla har olika bedömningskriterier. En tycker att en liten repa inte är något att bråka om, en annan ser världen rasa samman.
 
niklasmagnus skrev:
Min fråga är då. Av råder ni mer helt från att köpa en kamera osedd på nättet?
Jag har gjort åt andra hållet, dvs sålt via annons. Det var en medlem här på FS som köpte. Tror att det ger lite mer trygghet att handla av någon som syns i forumen och så.

Jag skulle nog inte tveka att köpa av FS-medlem som jag känner igen via forumen, men övriga annonser, typ Blocket...jag vet inte ärligt talat. Jag skulle nog helst handla genom butik.
Men man kan be säljaren maila bilder på objektet, och ta snacket på telefon. Då är det lättare att kolla om han/hon finns, bostad osv.
 
niklasmagnus skrev:
Av råder ni mer helt från att köpa en kamera osedd på nättet?
Nej

Men tala med säljaren per telefon (inte mobil).
Känn in om säljaren är seriös.

Förlorar personen på negativ reklam.

Var jobbar personen? Kan han ta skada om du mailar hans chef och frågar efter hans namn och nämner att han har sålt en kamera som inte var som utlovat.
 
niklasmagnus skrev:
Hej, jag hoppar in på denna tråd, hoppas det går bra.

Jag funderar på att köpa begat. Men eftersom jag bor uppe i luleå så är inte begmarknaden lokalt så stor här, därför jag kollar längre ner i sverige.

Min fråga är då. Av råder ni mer helt från att köpa en kamera osedd på nättet?

Att det är en changsning vet jag men frågan är ju hur många som verkligen ljuger om sin annonserade produkts skick.


/niklas

Hej Niklas

Jag har köpt den här veckan en Canon G5-a på Tradera. Säljaren lovade att allt är i nyskick. Jag hoppades på det. Jag är mycket nöjd, han har t.o.m lagt tillbaka allt i sina plastpåsar. Kameran är i nyskick. När jag kom hem, så kollade jag på fotosidan, visst han är medlem här :).Jag har en negativ upplevelse okså, när säljaren var hur trevligt som hellst, i överkant, då kände jag på mig att jag måste kolla upp det. Det var rätt. Kameran var en mycket sliten D100 dammig smutsig, repig. hård slag på ena kanten och på blixten.
Svårt att ge råd, men ett samtal ger mycket information fråga lite teknik, lite handhavande, det ger sig hur mycket kameran är användt.
Tidningar, reklambyråer, andra institutioner använder kameran mycket, och utan att bry sig om dom=mindre bra köp eller rent av dåligt.

Ha inte för brottom det är det viktiga

Lycka till med köpet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.