Visst, jag kanske uttryckte mig lite hårt. Ber om ursäkt för det.
För det första är det köparna som bestämmer priset auktioner på Tradera, inte säljaren. Säljaren väljer bara utropspris.
För det andra är nätauktioner mer psykologi än ekonomi. Om man sätter ett utropspris som motsvarar marknadsvärdet så kommer många potentiella köpare bara tänka "då kan jag lika gärna köpa på vanlig annons till fastpris" och scrolla vidare i listan.
Ett lågt utropspris däremot triggar köparnas hopp om att göra ett klipp. När budgivningen hettar till övergår det ibland till en ren tävling istället, där omdömet ersätts av en irrationell känsla av vilja "vinna". I slutändan är ju det vinnande budet bara 15-50:- högre än det näst högsta (beroende på prisnivå), så man tänker lätt att "bara 30:- till så kanske den är min!". Då är det lätt att bli fartblind, och det räcker med två sådana köpare för att slutpriset ska bli högre än marknadsvärdet.
Det är inte ovanligt att dyra kapitalvaror läggs ut med 1:- som utropspris. Om det är en eftertraktad vara kommer slutpriset ändå hamna runt marknadsvärdet.