Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Och kommer ni inte överens så behåller PayPal pengarna...

En liten fundering är Varför köper man sin kamera på blocket/tradera? Vill jag ha en ny kamera så köper jag den på butik då är den ny, satt och kollade på kameror på blocket innan jag köpte min och hittade ett par olika.

Läste en annons som sålde sin "dyra" kamera billigt p.g.a. flytt, den var Inte använd så mycket osv. priset låg på 5000:- När jag sökte på kamera märke/modell så fick jag reda på att kameran var 8år gammal.

En annan som sålde sin lite nyare kamera för 4000:- p.g.a att han inte fotograferade så mycket längre som han gjort när han köpte kameran. Fortsatte man läsa texten så stod det på ett ställe: "Har tappat kameran i golvet, lite skrammel vet inte vad som lossnat/gått sönder".

OK, då förstår jag varför han inte fotograferar med den längre..

Bara för att vi brukar Digitalkameror får vi inte tro att hästhandlarna har försvunnit, givetvis finns det folk som lever av att handla billigt på auktioner och säljer dyrare, så har det alltid varit och kommer att vara sålänge som det finns en marknad.
Mindre bruk kan vara omskrivning för väldigt mycket.
Se upp och håll i era pengar!

Har sagt det ett flertal gånger förut (förlåt om det är tjatigt…) men försök iaf att undvika dessa "hästhandlare" och försök träffa personen som säljer öga-mot-öga.

Då kan jag ju direkt se prylen, vilket skick den är i samt se personen och prata med honom/henne och bilda mig en uppfattning om det hela är OK eller ej.

Jag har sålt och köpt saker på Blocket, varje gång i direktkontakt med köparen/säljaren.

Även om det är kanske 10 mil att åka för att se en "fin" kamera - kan det ändå vara värt det isf att få hem en tegelsten eller liknande.

ÖGA-MOT-ÖGA!

Hej
Jag har hittat en Canon 6D för ett bra pris från blocket. Personen som säljer den är en 72 år gammal dam som säljer kameran pga att gubben har gått bort. Hon kan ej skicka bilder på den då hon har en Duro mobil. När vi började tala om leverans så tipsade hennes son henne om Payson men sen så sade jag att vi kunde köra via blocketpaketet och det tyckte hon också var en bra lösning. Hon bor uppe i Kiruna.

Har jag hittat en 6D för ett kanonpris av en kvinna som bara vill bli av med kameran eller tror ni att det är bedrägeri?

Priset för kameran är 6000:-

Öppna hos utlämningsstället

Se till om du köper den med blocket-paket, att öppna hos ombudet medan dom ser på. Är det då 'annat' i paketet, finns vittnen som kan hjälpa dig att stoppa affären och eventuellt tillkalla polis.

/

p.s. jag har gjort min sista blocket-paket-affär, av annan anledning. Det tar evigheter, särskilt vid en retur...

Hej
Jag har hittat en Canon 6D för ett bra pris från blocket. Personen som säljer den är en 72 år gammal dam som säljer kameran pga att gubben har gått bort. Hon kan ej skicka bilder på den då hon har en Duro mobil. När vi började tala om leverans så tipsade hennes son henne om Payson men sen så sade jag att vi kunde köra via blocketpaketet och det tyckte hon också var en bra lösning. Hon bor uppe i Kiruna.

Har jag hittat en 6D för ett kanonpris av en kvinna som bara vill bli av med kameran eller tror ni att det är bedrägeri?

Haha jag hade inte trott på det en sekund, allt säger liksom emot där.

Erfarenheten tycks ändå vara att bedragare drar sig från att använda blocketpaketet. Vad som skulle tala för bedrägeri skulle vara om personen återkommer med något svepskäl till varför blocketpaketet inte kan användas - t ex - oj, det var komplicerat, kan du betala på det här sättet istället? Tanken då är att hon (han?) har dig på tråden och tänker att det är lättare att lura dig då.

Hej

Priset talar väl för att det är bedrägeri?

Hej

Hej
Nu har sonen ringt och pratat med mig, han förstår att jag oroar mig och för honom spelade det ingen roll om vi använde oss utav blocketpaketet eller om en kompis kom och hämtade den på plats. Han skulle ordna fram bilder på kvitto samt bilder där man ser att den är igång. Fick hans nummer också. Vad tror vi?

Hej
Nu har sonen ringt och pratat med mig, han förstår att jag oroar mig och för honom spelade det ingen roll om vi använde oss utav blocketpaketet eller om en kompis kom och hämtade den på plats. Han skulle ordna fram bilder på kvitto samt bilder där man ser att den är igång. Fick hans nummer också. Vad tror vi?

Det är ju omöjligt att svara på, är det bedrägeri så är de förstås superproffsiga, men kan ju vara på riktigt, det som talar mot är som sagt, varför i hela friden begär de bara sextusen för kameran, det verkar orimligt lågt.

Hej

Jag hade gått vidare, men med största försiktighet. Min chef och gode vän blev blåst via blockets säkra betalning av en som kunde manipulera systemet så att man länkades vidare till en fiffel&båg-sida. Inte ett ord om detta från Blocket, tyvärr, då dom hellre hyllar tesen att hålla tyst och inte oroa, än visa svagheterna och rusta kunden för den verklighet som råder.

Be om namn, leta upp mannen och kvinnan via hitta.se och motring. Ta inte deras egen uppgivna nummer. När han ringt nu, så har du hans nummer via telefonsvaret? Slå det numret på hitta och se så du får träff. Ett oreggat kontantkort, säger en del...

Använd en säker metod, kontakta Blocket för hur de hanterar exv att det kommer en tegelsten i paketet (som alltid ska öppnas bevittnat av personalen hos fraktombudet), eller om den är trasig på något sätt (starta kameran hos ombudet - ha med glugg, minneskort och ev batteri om du har egna, ta några provbilder så du kan kolla skärmen och af, samt menyerna, innan du lämnar ombudet) Så fort du tar paketet därifrån, kan säljaren säga att du orsakat något och du kan inte bevisa motsatsen. Kräv svar av Blocket hur dom hanterar dessa fall. Dom är halkigare än en ål att få klara svar av.

Kanske nån mer kan fylla på med tips på hur man säkrar upp och alltid har en reträtt öppen.

Stort lycka till och hoppas du kan få en fin kamera till lågt pris.

Hej

Har du pratat i telefon med den gamla damen också, eller bara brevväxlat med henne?

Har du pratat i telefon med den gamla damen också, eller bara brevväxlat med henne?

Endast brevväxlat. Han lät väldigt pålitlig. Jag var inne vid ombudet nyss och de visste inte ens vad blocketpaketet innebär, inte heller schenker föraren. Blocket säger att det tyvärr kan bli en tvist och att det kan sluta med polisanmälningar men det är ovanligt enligt dom. Inväntar bilder på kvitto osv.

Jag kan ju ringa om adress så att min påhittade kompis vet vart han ska :)

I så fall är det ju osäkert om den gamla damen ens existerar (men det har du säkert räknat ut redan).

Den här annonsen innehåller samma delar som tidigare lagts ut både här på fotosidan och blocket. Troligen är det samma person som tidigare har blivit anmäld för att tagit emot pengar utan att leverera.

http://www.blocket.se/kristianstad/Canon_Ef_s_17_55_mm_f2_8_is_usm_mm_51875253.htm?ca=16&w=3

Sett den också. Han vart väldigt indignerad när jag hoppade av en affär med honom. Ville ha reda på vem som "talat skit om honom". Förstår mig inte på folk ... känslan av att kunna se sig själv i spegeln, tycks vara olika viktig för oss människor ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar