Advertisement

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Man kan erbjuda kontant betalning vid avhämtning. Det är förvisso inte helt riskfritt att göra upp en affär på det sättet heller, men det eliminerar en del risker för köparen.

Förvisso Inte Helt Riskfritt, vilket jag erfarit. Hade bestämt tid med en snubbe i Lund dan innan julafton för att köpa en kamera av honom. Annonsen som lockat mig låg på Blocket.

Han kom till min bil med en kamerakartong och placerade den i mitt knä samt började rälna mina kontanter när han såg att beloppet stämde och jag vände mig för att plocka upp en kvittens jag skrivit i förväg snodde tog han kameran (pengarna hade han ju redan) snabbt som f¨*n ur knäet på mig och försvann som en oljad blixt ut på Mårtenstorget.

Detta hände visserligen 2004, men jag blir lika förbannad varje gång jag tänker på det. Polisanmält, men förgäves.

De ovan beskrivna sättet är klassiskt. Vid möte med okända se till att vara på publik plats, kaffe t ex, var två.
Att fotografera den om kommer med lådan kan spara både pengar och förargelsen.
Har precis genomfört min 200e lyckade affär, sanorlikt för båda.
De här graderingarna på köpare/säljare är färskvaror, jag har talat med han som utvecklade ett av nätforumen och han håller med mig om att privatpersoner gör inte 75 affärer per 3 månader...
Se upp därute.

Jo, det var meningen att vi skulle vara 2, men min kompis fick förhinder. Å andra sidan är det enda gången jag blivit lurad och jag har väl genomfört ett femtiotal transaktioner.
Gissar att han aldrig dykt upp om han sett att vi varit 2 i bilen

Jag har gjort några affärer öga mot öga "ute på stan", och har aldrig plockat fram några pengar förrän jag har fått se varan.

Jag gissar att det är din modus operandi numera också. :-/

Jag har dock aldrig råkat ut för någon skummis. Hittills.

Jag har sålt och köpt prylar både ansikte mot ansikte, och via förskottsbetalning och aldrig blivit blåst (eller blåst någon). För det mesta går det att ta reda på vem man kommunicerar med, och det är om man blir girig och försöker göra sig en hacka man åker på blåsningar.

:)

De allra flesta riktiga människor står i upplysning.se, trådtelefon och fast adress ökar säkerheten, men prata med dem, känner de inte till affären då är de kapade identiteter.
Grundråden är alltid, rimligt pris, behåll din kontroll, se och känn på varan att den är Ok, innan du visar pengar eller postväxel.
lycka till

Fanns ingen annons på den adressen, kameran var såld stod det.

Som flera redan skrivit så behöver det inte vara bluff, men det kan även vara så att kameran kommer och att den är obrukbar vilket han kan säga är postens fel t.ex. Det har hänt folk jag känner men det kan man se på priset om inte annat, ifall det är misstänkt lågt pris.

"Vad var haken? "

, bjuder ut en massa dyr utrustning till ett lågt utropspris. Så gör inte en seriös säljare. Anledningen till att man säljer på Tradera är att man vill vara säker på att få varan såld och man vill ha så mycket betalt som möjligt.

Bullshit. Den bästa taktiken för att få mest betalt på tradera är ett utropspris på 1 kr och inget reservationspris, och många seriösa säljare (inkl. jag själv) gör så.

"Hej Daniel
Jag vill tacka för att du visat intresse för min Kamera,
tyvärr är det så att jag fått åka bort pga jobb i Västervik,
återvänder om 3 veckor. Jag tänkte precis ta bort annonsen
då jag tänkte sälja den här istället,
men om intresse finns kvar så kan jag skicka den med
någon säker betaltjänst. Det blir tryggt för både mig och dig.
Vi kan använda antingen blockets egna frakt och betaltjänst, Blocketpaketet,
Payson, paypal eller liknande. Om intresse finns kvar så kan
jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig Kameran.
Jag bjuder självklart på frakten då jag inte nämnt nått om resan

Mvh Henrik =)"

Annonsen borttagen. D800 för 14000...

Att betala med Paypal är garanterat det säkraste som finns har själv använt det för betalningar utomlands och det fungerar på följande sätt, du betalar in pengarna på ditt paypal konto, mottagaren får ett meddelande om att pengar blivit insatta och han kan se dem MEN han kommer inte åt dem förrän du godkännt när du fått varan.

Du kan heller inte ta tillbaka pengarna när du fått varan eftersom han spärrar pengarna åt andra hållet alltså att han skickat varan. Så ingen ska kunna blåsa den andra.

Ny ebay fantom på g!

Man kan erbjuda kontant betalning vid avhämtning. Det är förvisso inte helt riskfritt att göra upp en affär på det sättet heller, men det eliminerar en del risker för köparen.

Äsch - lite spänning ska man ju ha! För en hårding som mig räcker det inte med ställföreträdande spänning som "På spåret" eller "Så ska det låta" :)

Nu har jag handlat min första pryl på ebay så imorgon ska jag försöka sälja min ouppackade D800E för 3000 spänn inklusive ett 24-70. Beställ gärna! Ni vet ju att jag är pålitlig :)

Att betala med Paypal är garanterat det säkraste som finns har själv använt det för betalningar utomlands och det fungerar på följande sätt, du betalar in pengarna på ditt paypal konto, mottagaren får ett meddelande om att pengar blivit insatta och han kan se dem MEN han kommer inte åt dem förrän du godkännt när du fått varan.

Det måste vara någon specialfunktion i Paypal som inte är aktiverad normalt. Jag har aldrig gjort något godkännande på mottagande av varan när jag har betalat med Paypal, och ingen har klagat på mig hittills.

Det måste vara någon specialfunktion i Paypal som inte är aktiverad normalt. Jag har aldrig gjort något godkännande på mottagande av varan när jag har betalat med Paypal, och ingen har klagat på mig hittills.

Det är väl Payson som har det ? Paysongaranti. Alltså att man får kolla varan innan säljaren får pengarna.

Tror inte det finns hos PayPal.

//Benny

Du kan heller inte ta tillbaka pengarna när du fått varan eftersom han spärrar pengarna åt andra hållet alltså att han skickat varan. Så ingen ska kunna blåsa den andra.
Och kommer ni inte överens så behåller PayPal pengarna...

Och kommer ni inte överens så behåller PayPal pengarna...

Man hör ju ibland om PayPal. Någon kan ha tiotusentals kronor på sitt PayPal-konto, men plötsligt spärras kontot p.g.a. en "teknikalitet". Personen skriver och klagar till PayPal, men får inklistrade standardsvar, och efter en tid kommer det definitiva beslutet att kontot förblir spärrat, och PayPal tar pengarna.

Eller så gör de så här: https://www.paypal-community.com/t5...e-my-money/td-p/603024?profile.language=en-gb

Jag kommer aldrig att använda paypal, den saken är säker. Det bara försvann 190kr. Det är ca. 2 år sedan. Jag kontaktade supporten men fick bara idiotiska standardsvar gav sedan upp eftersom jag hade annat jag ville slösa min tid på.

Jag tycker att Paypal är ett mycket bekvämt och praktiskt betalsystem, men jag har aldrig några pengar innestående på mitt Paypalkonto, och jag har hittills bara använt det för att betala vid köp.

Jag har ett kreditkort kopplat till mitt Paypalkonto, och om något skumt skulle inträffa så betalar jag helt enkelt inte den kreditkortsfakturan utan att klaga hos kreditkortsföretaget.
Konsumentkreditlagen är rätt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar