Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Nu har den "svenska" köparen hört av sig kan bara betala via Paypal eller banköverföring. Ingen adress än. Vad finns det för fällor om köparen sätter in pengar på mitt konto innan jag skickar kameran och inte lämnar ut leg bild. Kan kontouppgiften vara till nytta för en bedragare. Det konto jag tänkte använda mitt Nordea konto (personnummerkonto) med bara lite pengar i. Kan det finnas någon fälla?
 
Fällor

Personligen skulle jag bli mycket återhållsam om köparen inte vill använda Internetgirot. Att köparen endast kan använda överföring eller Paypal låter lite märkligt, eventuellt finns här en dold agenda... men å andra sidan kan det vara i sin ordning. Men jag får en svag förnimmelse av att någonting kan vara fel... men det är bara min mycket starka överlevnadsinstinkt.
 
Nu har den "svenska" köparen hört av sig kan bara betala via Paypal eller banköverföring. Ingen adress än. Vad finns det för fällor om köparen sätter in pengar på mitt konto innan jag skickar kameran och inte lämnar ut leg bild. Kan kontouppgiften vara till nytta för en bedragare. Det konto jag tänkte använda mitt Nordea konto (personnummerkonto) med bara lite pengar i. Kan det finnas någon fälla?

Hej. Detta kan vara en luring, din köpare sätter ut en säljes-annons på vad som helst, men vill ha ditt belopp som köpeskilling. Oanande köpare till hans fake-annons får ditt kontonummer av honom, och sätter in rätt summa på ditt konto. Du tror att pengarna kommer från den "svenska" köparen, och skickar grejerna till honom. Oanande köpare får inga grejer alls. Börjar reka på ditt kontonr, kanske polissak? Du får betala tillbaka pengarna och kommer undan med blotta förskräckelsen, men har skickat dina grejer gratis till den "svenska" köparen. Detta var ett vanligt sätt att "luras" för nåt år sen...
 
Hej. Detta kan vara en luring, din köpare sätter ut en säljes-annons på vad som helst, men vill ha ditt belopp som köpeskilling. Oanande köpare till hans fake-annons får ditt kontonummer av honom, och sätter in rätt summa på ditt konto. Du tror att pengarna kommer från den "svenska" köparen, och skickar grejerna till honom. Oanande köpare får inga grejer alls. Börjar reka på ditt kontonr, kanske polissak? Du får betala tillbaka pengarna och kommer undan med blotta förskräckelsen, men har skickat dina grejer gratis till den "svenska" köparen. Detta var ett vanligt sätt att "luras" för nåt år sen...

Tack! Det låter rimligt. En som bor här med svenskt namn skulle sannolikt inte göra enkla böjelsefel på verb heller. Jag förstod inte dock säkert var fällen kunde ligga. Jag känner till detta med ID kort, och kollade upp en potentiell fälla med Paypal. Jag tänkte att ett stulet kreditkort kunde vara anledning att vilja använda Paypal men jag kände på mig att det nästan borde finnas en fälla med kontot också. Även om jag aldrig skulle ha postat kameran utan att pengarna fanns på mitt konto skulle jag ändå kunna råka illa ut.

Tycker det är tråkigt att man måste vara så misstänksam. Hade jag inte fått de direkt suspekta mailen först och jag inte blivit misstänksam på Paypal kunde det kanske gått illa.

Den här sidan har hjälpt en del genom tiderna och jag uppskattar av de som delar med sig av sina erfarenheter. Tycker bara att det är så nedrans tråkigt att de flesta annonser jag haft ute det senaste året har lett till att bedragare kontaktar mig. Har det blivit så mycket värre de senaste två åren?
 
Tycker det är tråkigt att man måste vara så misstänksam. Hade jag inte fått de direkt suspekta mailen först och jag inte blivit misstänksam på Paypal kunde det kanske gått illa.

Jag har en annons ute på Blocket och fick samma mailffråga som du fast priset står i annonsen. Har även
skrivit avhämtning. Sedan fick jag samma följdmail, "I Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any *delay. Get back to me with the details below...". Osv. Jag svarade aldrig eftersom jag också uppfattade det som skumt och mina villkor dessutom inte följdes. Kollade för skojs skull upp namnet, Thomas Hayes, och det stärkte bara misstankarna..

Jag klipper direkt vid minsta oro, så även här.
 
Det här med utländska "bluffköpare" verkar vara mer regel än undantag. Kanske t.o.m. Robotar? Jag fick två snabba svar som frågade efter Paypalkonto att sätta in pengarna på när jag annonserade ut en bil för närmare 200 000.- för några veckor sedan...
 
En glad nyhet

Kanske lite off men det är inte bara inom fotosektorn det lurar skojare. Fick detta enastående meddelande för en stund sen och undrar vad som händer om jag svarar. Någon som har provat?
Dear Sir/Madam,

Top of the day to you, I am Deshi Kwok, Business Relations Manager for Exim Bank of China. I am contacting you regarding the estate of a deceased client with a similar last name with you and an investment placed under our banks management by this deceased client. Our late client left no will so i am asking your permission to front you as his next of kin. If you are interested, kindly send me your telephone number or reply to this email so i can send you further details. Please get back to me via the email address below.

Email: [email protected]


I will be waiting for your email.

Sincerely,

Deshi Kwok
 
Gött! Vill passa på att varna för enstaka tradera också. Det har varit en rad macbooks långt under marknadsvärde. Har kontaktat tradera och till min stora förvåning är auktionerna nu borta.

Men Tradera är ju en auktions-sajt där man sätter ut prylar från 1 kr och då lär man ju alltid hamna under ett marknadsvärde. Det är ju hela affärsidén för Tradera så hur kan Tradera plocka bort sådana annonser? Det är inte snarare så att säljaren har fått kalla fötter och dragit tillbaka sin annons för det kan man göra så länge den inte är några bud lagda.
Det är väl inte riktigt jämförbart med Blocket där man gör affärer till mer eller mindre fasta priser (om man inte lyckas pruta...).

/Anders
 
Fördelen med Tradera är ju att man har ett rykte som man kan basera sina inköp på. Verkar något för billigt och det här är personens första auktion kan man ju börja fundera...

Det finns gott om bedrägerier på Tradera också, var själv med om en. Han backade ur när jag ville mötas IRL (efter att jag kunde hämta kameran i både Jokkmokk och Östergötland).

Som alltid: Sunt förnuft och var inte för köpkåt.
 
Men Tradera är ju en auktions-sajt där man sätter ut prylar från 1 kr och då lär man ju alltid hamna under ett marknadsvärde. Det är ju hela affärsidén för Tradera så hur kan Tradera plocka bort sådana annonser? Det är inte snarare så att säljaren har fått kalla fötter och dragit tillbaka sin annons för det kan man göra så länge den inte är några bud lagda.
Det är väl inte riktigt jämförbart med Blocket där man gör affärer till mer eller mindre fasta priser (om man inte lyckas pruta...).

/Anders

Jag är förtrogen med hur tradera fungerar. I detta fall fanns det ett köp nu pris som var långt under marknadspris. Det som gjorde mig misstänksam på säljaren utöver detta var:

1. Säljaren hade flera Macbooks samt andra Mac- produkter (beg som nya)
2. Var ny på tradera med få genomförde försäljningar
3. Omdömen och köpen kom från personer som även de var nya och också hade Mac-produkter till försäljningen

Man kan ju genomföra affärer med bekannta på tradera och sedan ge varandra goda omdömen. Misstänker detta i det här fallet. Jag tycker det är positivt att tradera tydligen har uppmärksammat detta. Förmodligen var det fler än jag som anmälde auktionen.
 
Senast ändrad:
En gammal tråd, men den har tydligen väckts till liv igen.
Jag vill bara passa på att tipsa om Blocketpaketet som kan användas om man köper via Blocket. Man betalar när man hämtar ut varan och har sedan ett dygn på sig att kontrollera innehållet. Är man inte nöjd så kan man skicka tillbaks varan och få pengarna tillbaks.

Inga fler tegelstenar i paketet :)

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm
 
En gammal tråd, men den har tydligen väckts till liv igen.
Jag vill bara passa på att tipsa om Blocketpaketet som kan användas om man köper via Blocket. Man betalar när man hämtar ut varan och har sedan ett dygn på sig att kontrollera innehållet. Är man inte nöjd så kan man skicka tillbaks varan och få pengarna tillbaks.

Inga fler tegelstenar i paketet :)

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Betyder det att man inte vågar sälja via blocket?
Köparen kan ju öppna paketet, ta ur innehållet, stoppa i en tegelsten. Och returnera det hela med motiveringen att det låg en tegelsten däri istället för den utrustning han hade betalat för.

Petter ...
 
Det var i alla fall tryggt för köparen. Säljaren däremot kan få tegelstenar skickade tillbaka i paketet och på så sätt förlora både vara och pengar. Plus att han får stå för frakten...
 
Betyder det att man inte vågar sälja via blocket?
Köparen kan ju öppna paketet, ta ur innehållet, stoppa i en tegelsten. Och returnera det hela med motiveringen att det låg en tegelsten däri istället för den utrustning han hade betalat för.

Ja. det har du rätt i. Den här ritualen var nog mest tänkt då det bara handlar om ärliga köpare.
 
"Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Som säljare lär man väl knappast godkänna returen om det är en tegelsten i paketet man får tillbaks?
 
ANNONS