SamuelIsaksson
Ny medlem
Jag ska försöka sammanfatta bedragarnas sätt att arbeta, enligt vad jag har förstått hittills. Så här brukar det gå till...
Identitet
Detta skaffar de sig genom att på olika sätt komma över bilder på folk och respektive persons körkort/ID-handling. De har två sätt att samla in detta och det är 1. som i Fredriks fall här ovan genom att erbjuda att skicka kameran mot efterskottsbetalning med villkoret att man först skickar en bild på sig själv och sitt körkort eller 2. genom att kontakta andra annonsörer som helt ärligt säljer sina kameror och erbjuda dem förskottsbetalning mot att man först skickar en bild på sig själv och sin ID-handling. Ibland kombinerar de erbjudandet med att man får skicka en del av summan före och en del efter - men bara mot att man också uppvisar ID-handling (två flugor i en smäll för bedragarna).
De använder sig av kontantkortstelefoner. När de har skaffat ett nytt nummer så går de in på Eniro och Hitta.se och lägger till uppgifter för det telefonnummer de har skaffat sig. Detta är enkelt att göra hos både Hitta.se och Eniro och de har ingen granskning av vilka uppgifter som läggs in. Uppgifterna är givetvis falska, men namnet stämmer överens med någon av de ID-handlingar de har kommit över och på så sätt ser det väldigt bra och korrekt ut.
Kontakt & bedrägeriet
De verkar, åtminstone enligt min uppfattning, uteslutet använda sig av Blocket för att lägga upp annonser eller hitta lämpliga offer att begära ID-handling av. Populära kameror som Nikon D7000, Canon EOS 7D och 5D Mark II är vanligt förekommande. Innehållet i annonserna är varierande, men de anger sällan eller aldrig telefonnumret och för varje annons de lägger upp använder de en ny mailadress (hittills bara gmail-konton) - gissningvis för att undvika att Blocket ska se den röda tråden lika enkelt.
När man kontaktar bedragarna så håller man mailkontakt alternativt så frågar de om telefonnumret för att kunna ringa upp. Bortsett från när man är mitt i processen att göra upp affären så är det alltid de som ringer upp, och de svarar inte på hemliga nummer.
I telefon är det (i dagsläget i alla fall) en trevlig, stabil och tämligen avslappnad man på ca 25-40 år med stockholmsk dialekt. Han surrar gärna om oväsentligheter; i mitt fall sa han att hans flickvän hade hittat kartongen till kameran som ursprunligen inte ingick eftersom att han glömt var han lagt den. I någon annans fall har han låtsats vara stressad eftersom att han ska skjutsa ungarna till fotbollen, och i ytterligare ett fall har han tydligt motiverat försäljningen med att han ska byta upp sig till Canon EOS 1D-serien. Inte sällan talar han om att han behöver pengarna snabbt av en eller annan anledning. Han är också ganska medgörlig av sig, och för att vinna förtroende är han ofta tydlig med att man kan komma och hämta kameran - vilket de flesta inte kan eftersom att bedragarna många gånger har angett en adress i mellersta norrland.
Via mail får man bilder på kameran, bild på den (stulna) ID-handlingen samt (falska) personuppgifter. Kontonumret, ofta tillhörande Nordea, tillhör "målvakter" som i bästa fall bara är indirekt kopplade till de riktiga bedragarna. Man får också bild på kamerakvittot, men har de inte strukit över uppgifter så är skärpedjupet i fotot så kort att det är omöjligt att tyda alla väsentliga uppgifter. Det förekommer att de själva har köpt kameran och därför håller uppgifterna på kvittot hemliga, jag tror dock att de lika gärna kan använda bilder på kvitton de har fått tag på likadant som de får tag på ID-handlingar.
När man sedan har fört över pengarna och/eller försett dem med bilder på bl a ID-handling så hör man aldrig från dem mer och de svarar inte i telefon om de fortfarande har det numret aktivt. Alla uppgifter, ID-handlingar, mailadress, telefonnummer och kontonummer byter de ut med jämna mellanrum.
Tips
Det klassiska tipset som alla egentligen vet är att inte betala i förskott, och istället använd betalningsmetoder såsom Payson eller Internetgiro. Alternativt möt upp med säljaren, eller få någon bekant att göra det.
Förutsatt att man följer det så finns ingen rimlig anledning att någonsin lämna ut bilder på sig själv eller sin ID-handling i samband med att man gör affär.
Viktigt!
Finns minsta misstanke om bedrägeribrott så tveka inte att göra en polisanmälan så snart som möjligt. Var noggrann med datum, och uppge alla de uppgifter ni fått från bedragaren samt länken till den annons det handlade om - även om den är borttagen så kan Polisen få en kopia från Blocket. Man bör också kontakta Blocket och be dem kontakta handläggaren hos Polisen för att hjälpa dem i utredningen.
Det är av stor väsentlighet att i er polisanmälan inkludera uppgifter som också har en indirekt koppling, t ex de uppgifter som finns i den här tråden. Ju fler handläggare som har tillgång till en större helhetsbild desto bättre, detta för att Polisen ska förstå att det inte är enstaka fall här och där utan att alltsammans hänger ihop i en välorganiserad bedrägerihärva och då blir det också högre prioriterat. När det kommer upp ny info här, kontakta då er handläggare för att kontinuerligt ge dem uppdaterade uppgifter!
Har ni blivit drabbad enligt den metod jag beskriver här, så kontakta gärna mig på [email protected] om ni inte har ett konto här på Fotosidan eller inte vill skriva om det offentligt. Bifoga ev. bilder ni har fått, bedragarnas uppgifter samt länk till Blocket-annonsen och det datum bedrägeriet skedde, så inkluderar jag det i min egen polisanmälan.
Jag har en vän som försökt köpa en Canon 7D på blocket via Internetgiro, men efter att ha satt in pengarna har säljaren blivit okontaktbar. Hon har ringt internetgirot och de sa tyvärr att hon hade blivit lurad. Säljaren hette på blocket Stefan Forsberg. Min vän fick ett mail från vad hon trodde var internetgirot, men det visade sig vara en fejkad mailadress. ([email protected])
Mailet kom inte till min väns inkorg, men efter ett samtal med säljaren sa han "Kolla i skräpposten, det ligger antagligen där". Och det gjorde det. Hur kunde han veta det?
Finns det någon som kan hjälpa oss lösa det här och få fast idioten?
Hon kommer polisanmäla ärendet och kontakta blocket
Snälla hjälp!