Annons

Batteritid D300? Bättre än D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Är i tagen och ska köpa en D300. Är nyfiken på hur drifttiden är... D200 var ju inget vidare. Vad säger ni som använt er D300 ett tag?

Bör jag slå till på ett batterigrepp när jag ändå är i farten?

mvh

Joel
 
Jag tycker att batteritiden på D300 är helt ok - inte fullt lika bra som på min gamla D70 kanske, men jag får utan problem ut 1000 exp per laddning under den typ av naturfoto som jag pysslar med.

Per
 
Fotar man inte i RAW och ger fasen i att kolla varje bild på skärmen så kan man nog klämma ur ca. 1000 exponeringar ur D300an.
 
Jag ska nog skaffa mig ett extra batteri innan jag reser bort nästa gång. Får ut cirka 500-600 bilder på en laddning. Jag granskar bilder rätt så mycket på den fina skärmen och plåtar alltid RAW.

Drar RAW mer från batteriet? Varför?

Jag tycker att batterigrepp är otympliga (men visst stämmer det Alexander säger).
 
"Drar RAW mer från batteriet? Varför?"

Det verkar så, jag har ingen teknisk förklaring men att fota i RAW verkar kräva mer av kameran. Det är vad jag har fått för mig iaf.
 
Looped skrev:
"Drar RAW mer från batteriet? Varför?"

Det verkar så, jag har ingen teknisk förklaring men att fota i RAW verkar kräva mer av kameran. Det är vad jag har fått för mig iaf.


Då ska ju kameran behandla en bildfil som e 3 ggr så stor som en jpeg och sen skriva den till minneskortet, tror ni att den gör det "gratis"? =)
 
vaktis100 skrev:
Då ska ju kameran behandla en bildfil som e 3 ggr så stor som en jpeg och sen skriva den till minneskortet, tror ni att den gör det "gratis"? =)

Nej det är klart. När du säger det så låter det så logiskt. :D
 
Med Nikon D200 fick jag mellan 150 och 200 bilder per laddning. Med D300:an blir det något fler (men långt ifrån instruktionsbokens glädjesiffror).

Med originalbatterierna (EN-EL3e) får jag mellan 250 och 350 exponeringar. (Batterierna är tre månader gamla.) Då försöker jag verkligen att spara på batteriet! Fler exponeringar blir det mycket sällan.

För mig gäller RAW, 14-bitars färgläge och lossless compression och det verkar ju onekligen dra en del ström.

Här en tråd om D200:ans batteri på tal om ingenting: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75386
 
vaktis100 skrev:
Då ska ju kameran behandla en bildfil som e 3 ggr så stor som en jpeg och sen skriva den till minneskortet, tror ni att den gör det "gratis"? =)

Å andra sidan skall det göras en massa beräkningar när man konverterar rådatan till jpeg och lägger på alla inställningar. Det är knappast "gratis" det heller? Känns som raw/jpeg borde gå på ett ut.

Jag kör raw och kollar på skärmen ibland, inte jätte ofta och får väl ut närmare 1000 bilder. Mitt batteri är ca 4 månader.
 
GrAcK skrev:
Å andra sidan skall det göras en massa beräkningar när man konverterar rådatan till jpeg och lägger på alla inställningar. Det är knappast "gratis" det heller? Känns som raw/jpeg borde gå på ett ut.

Jag kör raw och kollar på skärmen ibland, inte jätte ofta och får väl ut närmare 1000 bilder. Mitt batteri är ca 4 månader.


Går inte på ett ut att skicka 3 ggr så mycket info till ett minneskort, det är strömkrävande att hantera yttre enheter som ex minneskort.
Hanteringen innan minneskortet kanske går på ett ut men knappast sen,,,,,
 
vaktis100 skrev:
Går inte på ett ut att skicka 3 ggr så mycket info till ett minneskort, det är strömkrävande att hantera yttre enheter som ex minneskort

Jo men det borde ju vara mkt mer databehandling som görs på jpeg-bilder, men det kanske inte är lika strömkrävande?

Men är skrivning till CF verkligen så strömkrävande?
 
GrAcK skrev:
Jo men det borde ju vara mkt mer databehandling som görs på jpeg-bilder, men det kanske inte är lika strömkrävande?

Men är skrivning till CF verkligen så strömkrävande?

Om du har sett så har tex. vissa ramminne kylflänsar och det är på grund av strömmen så litta ström blir de när du skriver till minnet
(kanske därför man blir varm i pannan när man tänker)
 
På senaste laddade batteriet med min D300 fyllde jag 4 kort á 2 gb på varje varav 3 av korten använde jag mitt tele, som också kan dra en del ström.. och en hel del tittande på skärmen

Så tycker nog batteriet räcker bra.. inget att klaga på där inte..

Fast å andra sidan på min D200 kom jag väl upp i som mest nästan 1000 Jpeg på en batteriladdning och i sort sett rubbet den gången var serietagning på windsurfare.
 
Måste väcka tråden till liv igen,,,äger en sprillans ny d300,,,har mest kört med 300mm utan vr och fokuserat manuellt så mycket som möjligt, fotar i raw 12bitar,,förstår att man i början pillar mycket och batterierna tar slut snabbt men nu när man kommit över det stadiet så räcker inte batterierna ändå mer än kanske 150ex,,,är det normalt det???
 
ambient skrev:
Måste väcka tråden till liv igen,,,äger en sprillans ny d300,,,har mest kört med 300mm utan vr och fokuserat manuellt så mycket som möjligt, fotar i raw 12bitar,,förstår att man i början pillar mycket och batterierna tar slut snabbt men nu när man kommit över det stadiet så räcker inte batterierna ändå mer än kanske 150ex,,,är det normalt det???

Använder du USB-kabeln för att föra över bilderna? USB drar MYCKET ström.
 
Ja, testa kortläsare. Finns hyffsat billigt och jag själv tycker det är mycket smidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.