Jag har använt Vartas PowerAccu 2700 mAh i flera år och de har fungerat bra till min Pentax K100D och vanligen gett ett par hundra exponeringar. De har laddats i en Duracell 1-timmesladdare med separata kanaler. I somras glömde jag den hemma när jag åkte till stugan och köpte en Varta Traveller Charger, också den med separata kanaler och möjlighet att dessutom ladda med 12V i bilen. Men det dröjde inte länge förrän kameran började rapportera att batterierna var slut efter några bilder och om batterierna låg nyladdade några dar funkade det inte alls.
När jag kom hem fortsatte problemen. Idag tog jag en av de krånglande batterisatserna som kameran inte ens ville starta på och stoppade dem i en liten skruvdragare och simulerade hårdhänt skruvdragning. Jag gav upp före batterierna som dock var rejält varma. Rimligtvis borde de ha blivit rejält motionerade.
Så stoppade jag i de här batterierna i kameran och kameran visar nu att de är halvladdade! Jag tog därefter nästan 50 bilder med dem i kameran, flera med serietagning, (vilket kanske inte är så imponerande när det gäller min kamera) innan kameran signalerade tomt batteri och inte ville vara med längre. Men efter tio sekunders vila gick det att ta tio bilder till.
Det händer om man fotograferar flitigt att kameran visar halvladdat, men det räcker att man slår av kameran något tiotal sekunder så indikeras fulla batterier igen och det går att ta många, många fler bilder.
Det händer också att batterier som legat ett tag indikeras halvladdade när kameran startas, men piggnar till efter en stund och visas som fulladdade och räcker till många bilder till.
Var problemet ligger vet jag inte, men det kan ha med förändringar inne i batterierna efter att de laddats hårt med 1-timmesladdaren. I så fall blir det att köpa nya och låta de här göra tjänst i blixtarna eller i andra apparater som drar mycket ström och inte är så kinkiga.
Jag tillhör de som tycker att det är stora fördelar med AA-batterier/accar. En sats om fyra accar är ganska billig, omkring 150 kr och krävs det något utöver det vanliga så finns (kraftfulla men dyra) litiumbatter att ta till. Dessutom vet jag att jag kan finna batterier till min kamera även långt in i framtiden, AA-accar lär finnas och de blir bara bättre och bättre.