Annons

Batterislukare

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas åsenheim

Avslutat medlemskap
Hej.

Att Pentax Km äter batterier har jag förstått. Med lithiumbatterier funkar det ok men med uppladdningsbara är det tomt efter bara några exponeringar, är det rimligt och vad beror det i så fall på?

/andreas

Är ingen expert, men det kan bero på hur "snabbt" batteriet klarar av att ge ifrån sig en viss spänning.

Du kanske är medveten om fenomenet att ett batteri kan verka slut, men om det får vila en stund fungerar det igen.
Om det blir så kan kameran tro att det är slut, och säga ifrån.

Alkaliska batterier har jag tex aldrig fått att fungera med digitalkameror. Hade ett par kameror som dog efter tre exponeringar om jag körde på alkaliska =)

Kanske är det detta som är problemet.

Canon klarar av NiMh riktigt bra faktiskt. Iaf 400d och 40d.

Dålig laddare?
Dåliga ackar? (det räcker om 1 är dålig)
Jag får ett antal hundra per laddning med min K100D Super, och K-m skall väl vara strömsnålare.

Om dina uppladdbara är vanliga NiMh-celler så är en högst trolig gissning är att det finns en inställning i någon meny någonstans om vilken batterityp som finns i kameran. Leta i så fall upp den och ändra till den typ du använder.

Är min gissning rätt så har med största sannolikhet inte dina celler varit tomma när kameran protesterat utan varit praktiskt taget fulladdade. Har du då använt en "dum" laddare som inte känt av att cellerna varit nästan fulla så kan de ha blivit misshandlade och varaktigt försämrade, men det får vi hoppas inte skett här.

Batteriproblem

Jovisst, att använda laddningsbara R6:eek:r är ett problem och egentligen är batteritypvalet enda problemet med exempelvis K100 och K100 super. I övrigt mycket prisvärda och förträffliga kameror. Men man vet aldrig när batterierna kroknar. Har man extrabatterier så är de också osäkra kort, om de legat i kameraväskan några dagar. Har provat olika fabrikat och de som fungerat bäst, när de är nya, är "Instant" från Kjell & Co. Men även dessa blir osäkra efter ett antal laddningar och då har vi hela tiden laddat med fabrikatets egen laddare. För att inte tala om alkaliska...
Himmelsvid skillnad med den batterilösning som K20 har. Dels är arbetstiden betydligt längre med det lithiumbatteriet och dels kan man vara säker på att reservbatteriet inte laddat ur sig när man tar det i bruk.
Synd att den batteritypen inte finns som R6:eek:r. Eller finns det....?

Uffe

ÄJag tror skärmen är den största enegislujaren. Så om du använder den mycket så kan ju batterierna ta slut även om du inte tagit en enda bild. Jag har automatisk visning av tagen bild avstängt på alla mina kameror, dels för att tvinga mig att ha koll på bilden innan jag tar den, dels för att spara ström. Enkelt att trycka på bildvisning om man vill titta i alla fall.

Både Hähnel och Maxell har AA/R6 med 1,25 volt i stället för de 1,2 volt som är det normala på laddningsbara batterier. Det gör enorm skilnad och är väl värt de extra kronor dessa kostar. De tål inte att ligga längre än de gamla vanliga batterierna, men när de väl sitter i kameran är det inget tjafs - full funktion tills all kräm faktiskt är slut, och det tar flera hundra bilder med en K100D!

Jag har också provat "den nya sortens" laddningsbara batterier (från både GP, Varta och så Kjelles egna) som skall vara så mycket bättre för t.ex. just digitalkameror, men tyvärr tycker jag inte att de är något bättre än de gamla alls! Kanske är de bättre på att ligga, men i kameran är de inte värda de extra pengarna.

Hej.

Att Pentax Km äter batterier har jag förstått. Med lithiumbatterier funkar det ok men med uppladdningsbara är det tomt efter bara några exponeringar, är det rimligt och vad beror det i så fall på?

/andreas

jag trodde att det bara var jag som hade problem med en batterislukande k-m...
synd som fan att det inte finns batterifrepp att köpa åt den ;(

Vad använder ni för laddare som har såna problem?
Ett grundkrav är att laddaren skall ha en kanal per ackumulator, vilket sällan billiga "följermedpåköpet"-laddare har.
Laddas ackarna i serie kommer det att vara den ack som har mest laddning kvar som bestämmer när laddningen är klar, även om den andra inte ens är halvfull.
När du sen använder ackarna är det den halvfulla som säger ifrån och får kameran att tycka att det är slut på kraft, med resultat att man tycker att det är dålig kapacitet på ackarna.
Jag har en laddare som laddar ackarna individuellt och har aldrig upplevt de problem ni beskriver.
Sen får man vad man betalar för när man köper ackar.
Sanyo Eneloop är fantastiskt jämna i kapacitet, medan powerbase instant är ena riktiga skitackar med väldigt ojämn kapacitet mellan ackarna, det märker man när man laddar dom individuellt.
Sen tycker jag det är helt suveränt med standardackar i kameran iställer för överprissatta specialackar. Samma standardackar i blixten ger en extra "backup".

Ja jag hoppas veerkligen att det är laddarens fel, för dåå blir jag överlycklig!! jag visste faktiskt inte ens att det var skillnad på laddare och laddare *dum*

jag har en "energizer" det är skräp då va?!

Både Hähnel och Maxell har AA/R6 med 1,25 volt i stället för de 1,2 volt som är det normala på laddningsbara batterier.
---

Cellerna kan naturligtvis vara bra, jag betvivlar inte din erfarenhet av dem i så motto, men det beror i så fall inte på att de ändrat metoden att ange den nominella spänningen utan på att de rent allmänt är bra.

I konsumentceller har det sedan urminnes tider varit vedertagen praxis att ange den nominella spänningen i NiCd- och NiMh-celler med en decimals noggrannhet till 1,2 V medan bara industriceller ibland angetts med två decimaler. Eftersom avrundningen i dessa fall skett nedåt har det naturligtvis varit en enorm nagel i ögat på marknadsförarna så det var bara en tidsfråga innan frestelsen blev för svår. Glädjande nog har man här stannat vid 1,25 V men när nu tappen är ur tunnan är det risk för att vi snart får se NiMh-celler som avrundas uppåt till 1,3 V:-(

Observera att det i o f s inte är fel i det här fallet, det korrekta värdet ligger mycket riktigt närmare 1,25 V än 1,20 V (observera att jag här skrev 1,20 och inte 1,2:) Det är bara det att 1,2 V är så inkört att det är lite olämpligt att ändra. Som jämförelse så ligger en vanlig blycell på 2,12 V om jag minns rätt så ett vanligt 12 V-bilbatteri (som ju har 6 seriekopplade celler) har alltså 13 V med korrekt avrundning.

Jag har använt Vartas PowerAccu 2700 mAh i flera år och de har fungerat bra till min Pentax K100D och vanligen gett ett par hundra exponeringar. De har laddats i en Duracell 1-timmesladdare med separata kanaler. I somras glömde jag den hemma när jag åkte till stugan och köpte en Varta Traveller Charger, också den med separata kanaler och möjlighet att dessutom ladda med 12V i bilen. Men det dröjde inte länge förrän kameran började rapportera att batterierna var slut efter några bilder och om batterierna låg nyladdade några dar funkade det inte alls.

När jag kom hem fortsatte problemen. Idag tog jag en av de krånglande batterisatserna som kameran inte ens ville starta på och stoppade dem i en liten skruvdragare och simulerade hårdhänt skruvdragning. Jag gav upp före batterierna som dock var rejält varma. Rimligtvis borde de ha blivit rejält motionerade.

Så stoppade jag i de här batterierna i kameran och kameran visar nu att de är halvladdade! Jag tog därefter nästan 50 bilder med dem i kameran, flera med serietagning, (vilket kanske inte är så imponerande när det gäller min kamera) innan kameran signalerade tomt batteri och inte ville vara med längre. Men efter tio sekunders vila gick det att ta tio bilder till.

Det händer om man fotograferar flitigt att kameran visar halvladdat, men det räcker att man slår av kameran något tiotal sekunder så indikeras fulla batterier igen och det går att ta många, många fler bilder.

Det händer också att batterier som legat ett tag indikeras halvladdade när kameran startas, men piggnar till efter en stund och visas som fulladdade och räcker till många bilder till.

Var problemet ligger vet jag inte, men det kan ha med förändringar inne i batterierna efter att de laddats hårt med 1-timmesladdaren. I så fall blir det att köpa nya och låta de här göra tjänst i blixtarna eller i andra apparater som drar mycket ström och inte är så kinkiga.

Jag tillhör de som tycker att det är stora fördelar med AA-batterier/accar. En sats om fyra accar är ganska billig, omkring 150 kr och krävs det något utöver det vanliga så finns (kraftfulla men dyra) litiumbatter att ta till. Dessutom vet jag att jag kan finna batterier till min kamera även långt in i framtiden, AA-accar lär finnas och de blir bara bättre och bättre.

Ja jag hoppas veerkligen att det är laddarens fel, för dåå blir jag överlycklig!! jag visste faktiskt inte ens att det var skillnad på laddare och laddare *dum*

jag har en "energizer" det är skräp då va?!

Just Energizer vet jag inte så mycket om, men rent generellt så är de laddare som köps i paket med 4 celler oftast inte av högsta kvalité om man säger så...

Har du köpt den separat OCH den har individuella laddkanaler som Lage skrev om så kan den nog vara OK.

Jag laddade ner manualerna till kamerorna i fråga och kollade vad de skrev om batteritypsdetekteringen. K100 verkar bara ha automatdetektering medan K-m däremot går att ställa in manuellt (sidan 226 i manualen, "ange batterityp").

Jag vet som sagt inte om det är detta som spökar, men personligen litar jag inte på automatik i sådana här frågor:) Det kan ju i alla fall vara värt att kolla genom att manuellt ställa in NiMh som batterityp i K-m så att ni helt säkert vet att kameran har rätt information att utgå ifrån i alla fall. Laddas då cellerna fortfarande ur onormalt fort så är det säkert fel på dem eller laddaren. Det kan naturligtvis vara fel på kameran också men den risken känns försumbar i sammanhanget (det finns så mycket undermåliga batterier och laddare på marknaden att de är huvudmisstänkta om bara trassel med batteritypsdetekteringen kan uteslutas).

En annan sak som kan hända är att en snabbladdare missuppfattar beteendet hos en helt nya och oformerade celler, tror att de är fulladdade och stänger av alldeles för snabbt. Om så sker utan att det upptäcks så tar naturligtvis batterierna slut snabbt och samma sak kan upprepas vid påföljande laddning(ar). Cellerna blir då aldrig ordentligt formerade och når inte full kapacitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar