Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till Sony/KM

Produkter
(logga in för att koppla)

wemme

Medlem
Tjabba tjena!

Jag har sökt men bara funnit ett halvdyrt batterigrepp i Taiwan. Nu har A100'n funnits på marknaden ett tag och jag undrar ifall Sony har släppt ett batterigrepp till den, och ifall den funkar till KM Dymax 5d.

Jag vet att det inte finns anslutningar till batterigrepp men det borde ju gå att modifiera =)

Sony har inget eget till A100, och kommer nog inte släppa något heller.
Blir nog först på nästa modeller (om dom bara kunde få tummen ur...)

Men det finns ett Koreanskt företag dom heter DiCain.

Dom har en del grepp, bla till A100.
Och då kopplar man en kontakt till remote utaget och får på så sätt utlösare i vertikalt läge.
Dock inga bländare/slutare rattar.
Så man får köra på auto eller A, S läge.
Däremot är det grymmt snyggt och ser ut som det skulle kommit från Sony själva.....samma ergonomi som på gammla Minolta grepp....dvs samma grepp som på kameran (inte som N, C mfl)

Finns på ebay bla.

http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Grip-...ryZ48521QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Har sett bättre bilder på både dprewiev och dyxum men hittar inte trådarna nu : (

Mvh.

Batterigreppet på eBay till Sony funkar inte till KM5D.
Remotekontakten och batteriet sitter annorlunda och passar därför tyvärr inte till KM5D.
Däremot den andra greppet verkar intressant.
Får ta och söka på eBay efter det istället.

/Tommy

murdoc skrev:
Batterigreppet på eBay till Sony funkar inte till KM5D.
Remotekontakten och batteriet sitter annorlunda och passar därför tyvärr inte till KM5D.
Däremot den andra greppet verkar intressant.
Får ta och söka på eBay efter det istället.

/Tommy

Hur är det med denna då? Det ser ju ut och sitta på en KM5D =) Fast dom skriver i topicen att det är till en Konica Minolta Dymax Maxxum 5D =) vad nu en Maxxum är för något

Vad nu en Maxxum är för något?

- Dynax namnet,användes av K-M i större delen av Europa, Maxxum namnet användes i USA.
Exakt lika kameror, för övrigt!

Åfasiken, man lär dig något nytt varje dag =) Har aldrig hört talas om Maxxum någon gång innan.

Och för att krångla till det ännu mer hette dom Alpha (symbolen) i asien, precis som Sony´s numer.

Mvh.

Dicaingrepp till D5D

Hej

Dicains grepp innebär ju att batterilocket måste bort. Visste inte att det gick att ta bort det utan skadlig åverkan. Kameran är ju inte direkt förberedd för ett batterigrepp. Köpte för ett tag sedan OwnUsers grepp. Lite klumpigt men fungerar bra. Dicaingreppet ser dock bättre och smidigare ut!

/ Wolfgang

Har nu ett Dicaingrepp på väg hem till mig! Återkommer med en liten recension.

Och Wolfgang, batteriluckan måste inte tas bort, den får på nått sätt plats vidöppen i greppet.

Greppet kom redan i tisdags men jag har inte haft tid att skriva förrens nu..

Redan första intrycket var riktigt bra, kameran blir mycket stabilare och skönare att hålla. (..snyggare blev den också tycker jag:) Greppet smälter in i kameran med samma färg som kameran. Med greppet beställde jag även en handlovsrem (100:) vilket jag kan rekommendera om man beställer greppet, handen sitter perfekt i kameran och den blir mycket enklare att bära.

Totalt gick allt (inkl.frakt o paypal) på 1400:- då ingick, batterigrepp, 2 batterier (samma som i A100), batteriladdare med billaddare, handlovsrem och så följde det med ett gratis LCD-skydd till skärmen.

Bilagor

• batterigrepp3.jpg
    batterigrepp3.jpg
    88 KB · Visningar: 281
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto