Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har nu bestämt mig att köpa ett Nikon 70-200 och funderar nu på om jag skall (måste?) köpa ett batterigrepp till min D80 för att balansera upp "paketet"?

Man kanske kan testa ett billigare via ebay?

Köpte på Ebay

Hej!

Jag köpte mitt på Ebay inkl två priatbatterier.

Priset med frakt var hälften av vad ett orginal batterigrepp kostar i Sverige och då får man två batterier på köpet.

Har ingen koll på hur orginalet ser ut exakt, men tycker Ebayvarianten är helt okej.

Har tidigare använt mitt 70-200 till en D70s och saknade aldrig ett batterigrepp.

Man bör hålla i minnet att optiken är ganska tung så det är den som bär kameran och inte tvärtom.

Smartast är väl att först prova utan grepp för att sedan konstatera att ett dyrt knirrigt plastgrepp kan man vara utan ;-)

Sabud skrev:
Har tidigare använt mitt 70-200 till en D70s och saknade aldrig ett batterigrepp.

Man bör hålla i minnet att optiken är ganska tung så det är den som bär kameran och inte tvärtom.

Smartast är väl att först prova utan grepp för att sedan konstatera att ett dyrt knirrigt plastgrepp kan man vara utan ;-)
Haha, ja det lutar väl åt den testen för mig också.
Får nog objektivet nästa vecka.

Jag har greppet och fotar med ett gammalt tungt 80-200 ibland.
Men oavsett det så tycker jag dagens digitala systemare är för små att hålla i.
Åtminstone jag får betydligt bättre stabilitet med batterigreppet oavsett objektiv.
Möjligen har jag lite stora händer.
Har man en gång satt på ett batterigrepp är det svårt att ta bort.
Man har dessutom dubbel batterikapasitet.
I Greppet sitter två originalbatterier där man kan ta ut ett och ladda medan man fotar bara med ett om man nu känner sig tvungen.
Sen har jag också ett tillbehör där vanliga AA batterier går in i greppet.
Passar mig utmärkt då jag ibland är från strömkällor längre tider.

Men som sagts tidigare så är det väl bäst att du provkör utan batterigrepp.
Och sen är det ju så då, att det man inte vet om mår man inte dåligt av att inte ha.:)
Mvh/-Anders

Jag har en D200 samt 70-200/2.8 VR dock inget batterigrepp. Att stå med det paketet och invänta rätt ögonblick med kameran i vertikallägge är jobbigt och blir ganska snabbt skakigt. Jag fotograferar gärna saker ur konstiga vinklar och även med andra lite lättare objektiv kan det bli jobbigt att lite längre stunder hålla kameran i vertikalläge. Så jag är faktiskt lite sugen på ett sådant, tror det skulle underlätta en del men
kameran blir ju inte lättare med batterigreppet och 70-200 objektivet är faktiskt tyngre att bära runt på än vad man kan tro ...

Ser inget värde i greppet

Finns väl inget som gör greppet extra värefullt för att man har ett stort objektiv.

Jag har greppet och vill inte vara utan, men med 80-200/2.8 på så håller man ju primärt i objektivet och det blir ju det som är avgörande för stabiliteten.

Hej,

Jag hade tidigare kombinationen D80 och 70-200 VR och skulle aldrig ha velat vara utan batterigreppet. Dels är det ergonomiskt mycket skönare och man får en mer stabil och balanserad ställning även om du bara fotograferingar i det horisontella läget.

Dessutom tar 70-200'an och dess VR-funktion en del batterikraft och då kan det vara bra att alltid veta att man har två batterier med sig i greppet.

Ett batterigrepp kan man alltid skruva av om man vill spara plats eller tillfälligt inte använda det, men i de lägen där man går och bär på kameran länge eller fotar aktivt under en lite längre stund så är batterigreppet så skönt att ha.

MVH
// Henrik

Ursäkta om jag lånar den här tråden, men är det någon som har jämfört Hähnels batterigrepp med Nikons för D80? Jag är lite sugen på att skaffa ett batterigrepp också, men undrar om Nikons eget plus ett extra batteri verkligen kan motivera ca 1000:- extra jämfört med Hähnel.

codrus skrev:
Ursäkta om jag lånar den här tråden, men är det någon som har jämfört Hähnels batterigrepp med Nikons för D80? Jag är lite sugen på att skaffa ett batterigrepp också, men undrar om Nikons eget plus ett extra batteri verkligen kan motivera ca 1000:- extra jämfört med Hähnel.
Absolut ingen fara att du lånar tråden då jag själv även är intresserad av din frågeställning ;-)

codrus skrev:
Jag beställde ett Hähnel batterigrepp för D80 från Cyberphoto igår och troligen får jag det redan i morgon. Jag har ingen erfarenhet av Nikons originalgrepp men ett snabbt utlåtande bör du kunna få ganska snabbt. I slutet på veckan kommer säkert mitt 70-200/2.8 och då ser jag nog fördelarna med batterigreppet bättre. Återkommer med mina synpunkter.

jdandanell skrev:
Jag beställde ett Hähnel batterigrepp för D80 från Cyberphoto igår och troligen får jag det redan i morgon. Jag har ingen erfarenhet av Nikons originalgrepp men ett snabbt utlåtande bör du kunna få ganska snabbt. I slutet på veckan kommer säkert mitt 70-200/2.8 och då ser jag nog fördelarna med batterigreppet bättre. Återkommer med mina synpunkter.

Javisst, skriv gärna en recension! Jag behöver dock ett grepp till helgen och har därför precis skaffat mig ett också, men det fick bli ett original för mig. Kanske vi kan jämföra våra erfarenheter när vi har testat dem, för att underlätta för andra i samma situation.

Jag hade tidigare ett tredjepartsgrepp som jag köpte på ebay. Det var väl okej, det var väldigt billigt. Jag betalade totalt 470 kr så det var ju ingen större summa pengar. Det satt på hela tiden och då använde jag både mitt 18-200 VR och mitt 80-200 med teleconverter. Det kändes skönt att ha det på ur egonomisk synpunkt. MEN nu kanske ni undrar varför jag skriver i imperfekt.

Tillslut tröttnade jag på greppet, det kändes alldeles för billigt och integrerades inte så bra med kameran. Plasten hade en dålig känsla. Men om man inte prioriterar känslan mot handen rekommenderar jag ett icke orginalgrepp. Byggkvaliteten i övrigt var väldigt bra för sitt pris. Själva konstruktionen av batterihållare, både för AA-batterier och EN-EL3-batterier, var bra. Rattarna för att ställa in bländare och slutartid kändes billigare än kamerans men de var ändå bra. Avtryckarknappen kändes ganska stum men hade ändå två lägen, fokus och för att ta bilden.

För att sammanfatta:
Köp ett grepp från Ebay eller liknande om du vill spara pengar. Du får mycket för pengarna, det orginalet vinner på är känslan. Targus, Phoenix, Kanske hänhel och YXTM (orginalmärket) säljer samma grepp under olika namn. Det bör inte vara någon skillnad på de, rätta mig om jag har fel.

Hur gick det med greppet från Cyberphoto. Jag är intresserad.

Har det kommit några mer erfarenheter? Jag har läst att Nikon egna grepp ska vara plastigt och ha dålig känsla i avtryckaren.
Alltså, jag eftersträvar inte att hitta ett grepp som är ett Nikongrepp med annat namn. Skulle vilja ha nåt med bättre byggkvalitet.

Jag har alltid mitt batterigerepp från Delta på min D80.
Tycker kameran känns mycket stadigare med batterigreppet på, men det e nog en vanesak.

Med 2 batterier i kommer jag inte ihåg när jag laddade kameran mellan gångerna.

Ja, det är stadigheten jag är ute efter i första hand. Kompisen var här med sin EOS 1d MkIII och jag som tyckte jag hade en hyggligt rejäl kamera... ;-) Lite annan prisklass också.
Det vore inte dumt med längre batteritid heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar