Jag hade tidigare ett tredjepartsgrepp som jag köpte på ebay. Det var väl okej, det var väldigt billigt. Jag betalade totalt 470 kr så det var ju ingen större summa pengar. Det satt på hela tiden och då använde jag både mitt 18-200 VR och mitt 80-200 med teleconverter. Det kändes skönt att ha det på ur egonomisk synpunkt. MEN nu kanske ni undrar varför jag skriver i imperfekt.
Tillslut tröttnade jag på greppet, det kändes alldeles för billigt och integrerades inte så bra med kameran. Plasten hade en dålig känsla. Men om man inte prioriterar känslan mot handen rekommenderar jag ett icke orginalgrepp. Byggkvaliteten i övrigt var väldigt bra för sitt pris. Själva konstruktionen av batterihållare, både för AA-batterier och EN-EL3-batterier, var bra. Rattarna för att ställa in bländare och slutartid kändes billigare än kamerans men de var ändå bra. Avtryckarknappen kändes ganska stum men hade ändå två lägen, fokus och för att ta bilden.
För att sammanfatta:
Köp ett grepp från Ebay eller liknande om du vill spara pengar. Du får mycket för pengarna, det orginalet vinner på är känslan. Targus, Phoenix, Kanske hänhel och YXTM (orginalmärket) säljer samma grepp under olika namn. Det bör inte vara någon skillnad på de, rätta mig om jag har fel.