Annons

Batterigrepp till D200 från tredjepart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lät bra Thomas, kanske dags att öppna manualen :) Har bara stillat alla begär med att leka med kameran ännu.
 
Man kan programmera knappen bak på batterigreppet (AF-ON) att rotera runt mellan fokuspunkterna i stället för AF-ON. Kolla manualen så hittar du det.

Rattarna kan man mig veterligen inte programmera till detta.

Mvh
ANders
 
Som sagt, man kan väl inte begära att få D2 kvalitet för pengarna en D200 + grepp kostar.

Nikon vill väl sälja D2 kameror också :)
 
anny skrev:
Man kan programmera knappen bak på batterigreppet (AF-ON) att rotera runt mellan fokuspunkterna i stället för AF-ON. Kolla manualen så hittar du det.

Rattarna kan man mig veterligen inte programmera till detta.

Mvh
ANders

Jag har inte ställt om något i kameran (vad jag vet) och då kan fokuspunkten flyttas med framhjulet när af-on-knappen är nedtryckt.
Ganska smidigt :)

//Johan
 
Testade just, KANON då kan man byta håll om man går förbi.

Tja, en och annan funktion i D200:an finns det visst :)
 
Plast.....

Nu sticker jag ut hakan lite.....

Jag känner igen mig själv i diskussionen ang. plast som ett mindre fint material till skillnad från metall/aluminium som många upplever som mer gedigt.

Jag håller på med dykning och otroligt många detaljer i en dykutrustning är av plast vilket jag initialt kände att "det här kan ju inte vara bra. Jag vill ha metallprylar. Mer gediget och håller bättre". Så är det ju inte ibland och plast har många fördelar över metall. Så min "snobbiga" inställning om att plast är dåligt eller mindre gediget har jag inte längre. Snarare tvärt om. Var sak på sin plats. Vissa saker bör vara tillverkade i metall och vissa andra saker bör vara tillverkade i plast och detta gäller nog både kamera- och dykutrustning. Och jag för min del är övertygad om att Nikon har lite koll på detta. Men sen händer det säkert ibland att en tillverkare använt fel plastblandning i en produkt så att den blir för skör vid -grader och går sönder. Om så är fallet återstår väl att se men nu för tiden händer inte det så ofta. Men den "plastiga känslan" har för mig inget högt klagovärde nu för tiden då plast som sagt har många fördelar och det tog ett tag för mig att inse det så se det inte det att jag anklagar någon.


Jag har aldrig hört någon klaga över att en blixt är tillverkad i plast. Där verkar plast vara helt accepterat. Min gamla uv-kamera, en Sea&Sea Motormarine II som tar otroligt bra bilder under vattnet, vart helt och hållet i plast. Den har jag haft i 10 år och den ser fortfarande ut som ny. Den har varit i Asien, Afrika och allt från dyiga insjöar till västkusten och vattenfyllda kalbrott här hemma. Jag har gjort många isdyk med den men den går som en klocka. Fantastisk pryl. Så inget ont om plast kan jag tycka. Plast är fint!

MVH//Jan

P.S. Jo, jag har en Holga. D.S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.