Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till D200 från tredjepart?

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Vad tror ni sannolikheten är att någon tredje part tar fram ett batterigrepp till D200:an, som inte är av plast?

Som jag förstått det så uppfattar vissa batterigreppet (MB-200) som plastigt och inte helt lyckat.

Jag har själv inte haft förmånen att klämma på ett MB-200 för att själv avgöra, men jag kommer med all sannolikhet köpa ett.

Finns det nån som helst fördel med att ha ett som inte är av plast? Batterierna behöver ju inte direkt nåt "skydd" av metall, och det blir bara tyngre och dyrare.

Tycker att det är en god tanke, eftersom känslan i Nikons egna MB-D200 är en besvikelse. Greppet matchar det mycket välbyggda huset extremt dåligt. Det känns som om man hängt på en tredje klassens piratprodukt... :-]

Jag tycker tvärtom att batterigreppet känns helt okej och jag är jättenöjd med mitt. Det sitter tajt mot kameran och känns inte särskilt plastigt.
Den dubbla batteritiden och möjligheten att ta höjdformatsbilder bekvämt uppskattas :)

då är vi 2

jag tycker det är helt okek
kanske inte ett mästervärk men fyller sin fuktion ytan att göra det klumpigt och tungt

Jag har hört fler som tycker som Pär. När själva huset känns så gediget borde även batterigreppet fått samma design/material.

Nu kanske Nikon gjort ett medvetet val att göra batterigreppet lättare för att minska totaltvikten.

Har ni med era batterigrepp fått någon uppfattning om det är vädertätat med packningar etc? Ungefär hur många bilder får ni på en laddning med två batterier?

Det låter bra att ni är nöjda med era batterigrepp, jag kommer att uppskatta det för porträttfotografering.

Har precis surfat runt på lite priser på batterigreppet och det skiljer sig en hel del:

Cyberphoto: 1 890 kr
Scandinavian Photo: 2 595 kr
Dustin: 2 965 kr

Jag var igår och besökte en fotomässa i Lund, där Nikons representanter också var närvarande med sina produkter.
Jag kände då på D200:an med påmonterat batterigrepp. Det satt fantastiskt bra och kändes helt perfekt.
Vid samtal kring utrustningen framgick, att det handlar bara om att montera batterigreppet ordentligt. Gör man inte detta, så får man naturligtvis ett slappt grepp.
Vi som testade konstaterade att kombinationen kändes mycket bra och absolut inte speciellt plastigt.

Re: då är vi 2

myomy.se skrev:
jag tycker det är helt okek
kanske inte ett mästervärk men fyller sin fuktion ytan att göra det klumpigt och tungt
Jag håller med om att det inte är speciellt tungt men klumpighetsaspekten tycker jag är svår att ifrågasätta. Greppet är i mina ögon ovanligt bulkigt och klumpigt, de flesta kvinnor som generellt sett har mindre händer borde ha svårigheter att hålla kameran bekvämt med batterigreppet monterat. F 100:ans batterigrepp som jag själv anser var gränsfall sett till känsla av plastighet kändes ändå både smidigare och mer kameraanpassat än D 200:ans. På grund av dess mindre format upplevdes det dessutom gedignare. För min del var batterigreppet en besvikelse som saknar den naturliga förlängningskänsla av originalobjektet som ett tillbehör bör ha.

Re: Re: då är vi 2

paul innergård skrev:
För min del var batterigreppet en besvikelse som saknar den naturliga förlängningskänsla av originalobjektet som ett tillbehör bör ha.

Beror denna känsla på dess klumpighet eller på själva byggkvaliteten?

Undrar om jag skall knata iväg och köpa ett batterigrepp i väntan på min kamera som är påstådd skall komma under april :)

Jag har kört med batteri greppet en hel del nu både hemma och i djungelbruk i Indonesien med typ 70-200 VR och med 300 mm.

Jag ser flera fördelar:
1. Vid tele foto med stativ/monopod, så blir balansen bättre när man får mer vikt bak på kameran med batterigrepp och 2 batterier.

2. Man blir mindre trött av att fota stående med långa telen. (Jag kanske bara är klen) :)

Mitt sitter helt utan glapp och jag ångrat inte köpet en sekund.

Enda nackdelen jag sett än så länge är att med kortare linser typ 10.5 mm med flera så tippar kameran lätt frammåt när man lägger ner den, eftersom det blir långt mellan linsen och bordet. Längre linser som tex 70-200 inget problem.

Anders Nygren
www.vattenbilder.com

anny skrev:
Enda nackdelen jag sett än så länge är att med kortare linser typ 10.5 mm med flera så tippar kameran lätt frammåt när man lägger ner den, eftersom det blir långt mellan linsen och bordet.

Anders Nygren
www.vattenbilder.com

Å andra sidan kan man ha kameran över axeln med en SB-600/SB-800 på utan att det tippar framåt :)

Var också på Mattssons igår och provade då nämda grepp. Kan säga att enda skillnaden i kännslan mellan huset och greppet är att det senare inte känns lika kallt som huset gör pga av metallen. Väldigt gediget och satt som berget. Bra reglage och fin förvaring för batteriluckan till huset i själva greppet. Vikten ihop med huset och dubbla batterier hade jag verkligen inte viljat ha högre.

Dock har jag svårt tro att jag kommer att köpa det för det var allt för stort för mina händer (här kan jag ju skjuta in att jag har storlek 8 i handskar vilket är minsta storleken man brukar hitta bland herrhandskar). Ergonomin var jämfört med resten av huset inte på samma nivå. (Dock bättre än Samsungs nya DSLR som jag också klämde på).

Så min slutsats är:
Sitter mycket bra mot huset.
Ergonomin mindre bra.
Materialvalet ser jag bara fördelar med.

Igår fick jag mitt batterigrepp, kameran lär anlända imorgon.

Efter att ha läst lite negativa åsikter om detta grepp, så var förväntningarna inte så högt uppskruvade. På väg ut ur kartongen kändes det helt ok, viktmässigt, men väl urplockat och liggandes i handen infann sig en liten besvikelse.

Min första tanke var hur detta grepp skall klara en liten törn vid -25C?

Nu hade jag bara mitt extra batteri att testa med, men jag kan tänka mig att den plastiga känslan avtar lite med två batterier monterade och att greppet sitter på kameran, så jag får återkomma med en slutkommentar när det är testat till fullo. Än så länge ligger det lite på minus, men inte så kallt som -25 :)

PS: Med batterigrepp, då bör man väl nästan ha 4 batterier i sin arsenal? Hur många bilder får ni med greppet monterat?

Man kanske inte ska räkna med att D200:an med batterigrepp känns som en D2X... Nikon vill väl sälja en och annan D2X också ;)

gost skrev:

PS: Med batterigrepp, då bör man väl nästan ha 4 batterier i sin arsenal? Hur många bilder får ni med greppet monterat?

Greppet ska funka så att det tankar från ett batteri i taget så just 4 eller 3 batterier kan ju kvitta. Men ska du fota när det är svinkallt kan det ju vara vettigt att bunkra upp lite batterier.

Nu sitter mitt batterigrepp monterat på min D200. Första reaktionen var som sagt lite besvikelse över den plastiga känslan, men när greppet väl sitter på kameran och med lite batterier i så känns det betydligt bättre. Den plastiga känslan äts upp av D200:ans vikt och robustkänsla.

Det enda jag stör mig på nu är att 4-vägs kommandoknappen sitter på tok för långt bort för tummen när man fotar med batterigreppet i porträttläge. Det är väldigt bökigt att ändra fokuspunkter "on the fly". Kan tänka mig att detta kommer att ställa till det lite när man fotar sport/action i porträttläge och kan komma att behöva ändra fokuspunkter snabbt.

Ni som har D2X, är det samma problem på den, eller sitter 4-vägaren närmare underkanten på kameran där?

gost skrev:
Det enda jag stör mig på nu är att 4-vägs kommandoknappen sitter på tok för långt bort för tummen när man fotar med batterigreppet i porträttläge. Det är väldigt bökigt att ändra fokuspunkter "on the fly". Kan tänka mig att detta kommer att ställa till det lite när man fotar sport/action i porträttläge och kan komma att behöva ändra fokuspunkter snabbt.

Det går att ändra fokuspunkt med rattarna på batterigreppet. Jag har själv inte testat men jag håller med dig om problemet. Kanske ska testa själv m a o :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto