Annons

Batterigrepp Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Nikon D300s som mest kommer användas för att fotografera bröllop!
Nu behöver jag extra batteri för att det ska hålla en några timmar på ett bröllop. Har kollat på att köpa batterigreppet MS-D10, hur är detta? Något speciellt man ska tänka på? Vilka batteri är bra att använda i den osv.

Har hittat batterigreppet på ebay för ca 300 kr, men har aldrig tidigare handlat på ebay. Något speciellt man ska tänka på där?

Mvh, Elin
 
Hej!

Jag har köpt en Nikon D300s som mest kommer användas för att fotografera bröllop!
Nu behöver jag extra batteri för att det ska hålla en några timmar på ett bröllop. Har kollat på att köpa batterigreppet MS-D10, hur är detta? Något speciellt man ska tänka på? Vilka batteri är bra att använda i den osv.

Har hittat batterigreppet på ebay för ca 300 kr, men har aldrig tidigare handlat på ebay. Något speciellt man ska tänka på där?

Mvh, Elin

MS-D10 är vad jag kan se batterihållaren för AA-batterier som man kan använda i MB-D10. Du kan alltså inte använda den utan att ha batterigreppet! Denna ingår dessutom när man köper ett MB-D10.

Jag hade turen att kunna köpa det stora batterigreppspaketet till min D300 (sitter nu på en D700) som innehåller samma batteri som D3(x/s) till ett ganska förmånligt pris (paket med kameran). Går inte att säga annat än att batterikapaciteten är galet bra. 6000 bilder på en laddning har jag klämt ut som mest.
 
Nikon har sina MB batterigrepp i ditt fall till D300s ett MB-D11 men om du inte vill lägga ut så mycket pengar på det kan du köra med ett hähnel eller meike batterigrepp på cyberphoto.
Har själv ett Meike mycket nöjd med det.
 
Nikon har sina MB batterigrepp i ditt fall till D300s ett MB-D11 men om du inte vill lägga ut så mycket pengar på det kan du köra med ett hähnel eller meike batterigrepp på cyberphoto.
Har själv ett Meike mycket nöjd med det.

Det är MB-D10 även på D300s, MB-D11 är för D7000.

Sen finns förstås tredjepartsalternativen. De håller inte riktigt samma klass men kan vara ett alternativ om budgeten är tight.
 
Hej!

Jag har köpt en Nikon D300s som mest kommer användas för att fotografera bröllop!
Nu behöver jag extra batteri för att det ska hålla en några timmar på ett bröllop. Har kollat på att köpa batterigreppet MS-D10, hur är detta? Något speciellt man ska tänka på? Vilka batteri är bra att använda i den osv.

Har hittat batterigreppet på ebay för ca 300 kr, men har aldrig tidigare handlat på ebay. Något speciellt man ska tänka på där?

Mvh, Elin

Vill du ha batterigreppet bara för extra batterikapacitet, eller är du ute efter ergonomin?
Ett billigare alternativ är att skaffa ett extra batteri och stoppa i fickan...
Det vill mycket till om du ska tömma ett batteri på ett par timmar, men det skadar inte att säkra upp med ett extra batteri.
/Anders
 
Kör med MB-D10 på min D300s och är helnöjd. Valde dock att ha samma batteri (EN-EL3) som sitter i själva kameran för att slippa ha två laddare. Annars så skall väl EN-EL4 batteriet ge mer kraft, men det är ju som sagt en smaksak. Tänk dock på att du måste köpa ytterligare en laddare för EN-EL4 batteriet och att det enbart går att använda i batterigreppet, ej i kameran.
 
Tack för era kommentarer!

Jag är lite kluven i det här med att ha ett batterigrepp eller inte.

Har fått låna några kameror några få gånger för att känna på hur det är med batterigrepp och jag tycker att det är lite onödigt klumpigt. Tycker att D300s blir ganska "tung" när man fotar en heldag med bröllop så skulle ju egentligen inte vilja ha den så mycket tyngre, men det "tränar" man så klart upp.
Det jag har hört som är bra med batterigrepp är ju att det är längre batteritid än ett "vanligt" extra batteri, att den blir snabbare och att man får ett bättre ergonomiskt grepp (fotar mestadels på det hållet idag). Men vad skulle ni säga väger tyngst? Fördelarna eller nackdelarna?

Jag tänkte försöka komma till ett beslut så snart som möjligt då jag behöver ett extra batteri nu när bröllopssäsongen snart börjar. Ska jag köpa ett batterigrepp eller ett vanligt extra batteri!?

(Såg också att jag skrivit fel batterigrepp, självklart vill jag inte bara ha insatsen utan hela batterigreppet)
 
Det jag har hört som är bra med batterigrepp är ju att det är längre batteritid än ett "vanligt" extra batteri, att den blir snabbare och att man får ett bättre ergonomiskt grepp (fotar mestadels på det hållet idag).

Längre batteritid - Nja du får ju dubbla batterier utan att byta. EN-EL4 är dessutom ännu något längre, men kräver annan laddare.

Snabbare - 7 bps med enbart kamera, samma om du kör batterigrepp med EN-EL3, 8 bps om du kör med EN-EL4 i batterigreppet. Ingen större skillnad alltså. Då är det nog viktigare att se över parametrarna t.ex. 12 bitar om du kör RAW mm.

Ergonomiskt grepp - Detta tycker jag är huvudanledningen till batterigrepp, förutom att jag personligen gillar lite extra tyngd för stabiliteten.

Slutligen så skulle jag kunna komma med ytterligare en aspekt och det är den lilla dockan för AA-batterier som går att stoppa in i batterigreppet. Själv har jag med den som extra backup om kamerabatterierna skulle krångla. Vanliga AA-batterier kan man ju hitta nästan var som helst i en nödsituation ;-)
 
Framför allt tycker jag ergonomin påverkas åt det bättre hållet vid höjdbilder, då det xtra avtrycket gör att du håller armbågen någorlunda vilande mot kroppen - stor skillnad tycker jag. ///
 
Har hittat batterigreppet på ebay för ca 300 kr, men har aldrig tidigare handlat på ebay. Något speciellt man ska tänka på där?

Mvh, Elin

Ja, du ska inte lägga budet förrän 10 sekunder innan auktionen går ut och ha ett andra webbläsarfönster öppet med ett högre bud ifyllt som du kan sända iväg om du inte får prylen på första trycket. Lägg absolut inget bud innan auktionen nästan är slut, det trissar bara upp priset för alla i onödan.

Ken Rockwell har faktiskt skrivit om denna konst också: http://www.kenrockwell.com/tech/ebay/index.htm
 
Om du tycker att det känns klumpigt och inte behöver ergonomin som erbjuds med ett batterigrepp så köp ett extra batteri istället. Extra batteri är alltid bra att ha speciellt om du tänker fota ett bröllop. Motorstopp vill man ju inte ha då ;-)
Kaffebrus har billiga sådana till din kamera. (har ett sådant själv)
 
I din situation skulle jag först köpa ett extra batteri och testa om det räcker för ditt behov.
Har du möjlighet så testa hur batterigreppet känns på din kamera.
Då kan du, om du sedan bestämmer dig för att köpa batterigreppet, nyttja det extra batteri du redan köpt i batterigreppet. Visst, kameran blir tyngre och klumpigare med batterigreppet, men i mitt tycke så balanserar den också upp kameran på ett bra sätt om man har exvis en 24-70 eller 70-200 på. En annan fördel är ju faktiskt att batterigreppet går att ta av om man vill "slimma" kameran någon gång.
Lycka till med ditt val:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.