Annons

Batchkonvertera?

Produkter
(logga in för att koppla)

extacn

Aktiv medlem
Hej!
Vad är lämpligt verktyg för att batchkonvertera en större mängd jpeg från (i mitt fall) 2272*1704 till 800*600?
// Björn Näsström

Har du photoshop7 så kan du spela in ett eget macro och sedan välja automate-batch via arkivmenyn. (tror inte det finns i alla PS-versoioner fast kanske..)

Så här: Du går in på actions, längst ner där har du knappar varav en är för inspelning (håller du pekaren på ser du vilken), sedan gör du det med en öppen bild som du vill att macrot du tillverkar ska göra och sparar som du vill ha bilderna i mappen sedan. När macrot är klart tryck stoppknappen. I arkivmenyn hittar du automate och där är det batch du ska välja för att kunna välja ny mapp att spara till.
/Lotta

Senast ändrad:
Fireworks funkar bra.

Programvaran till min kamera hanterar det också bra, FinePixViewer.

Tackar! Tips om IrfanView

Har provat IrfanView. En viktig anm. med IrfanView är att om man inte använder "use resample function" under advanced options blir resultatet riktigt dåligt. Hade varit på Bilsalongen och då är det mycket kontrastrika kurvor/linjer vilka blev väldigt "hackiga" utan den parametern. Caset var jpeg 2272*1704 -> jpeg 800*600.

Är det något av dessa "enklare" program som även kan lägga in en liten namnskylt på bilden?
Har gjort detta med en "action" i Photoshop men det är lite väl krångligt och fungerar inte alltid för mig.

Okej. Tackar för tipset!

(Låter som en fras av den där roliga typen med långa öron i "Star Wars"). =)

lotelo, du kanske vet detta. När jag kör en sån batch så får jag alltid upp frågan om kvalite för JPG när den sparar, även om den kör resten automatiskt, och jag har väl missat nåt, kan bara inte komma på vad.
:Edit, jag fick svar av den gode biber i en annan tråd... ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar