Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barn som stjäl bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har börjat låna ut min D70 till min äldsta dotter som e 15 så de kan fota egna.. så jag hjälper till att undvika bildlån på stallet iaf ! :)
 
En liten tanke bara:

Skulle vi inte kunna ha en speciell bildbank här på FS, med bilder som vi låter andra använda i icke-kommersiellt syfte (tex som avatarer mm på communitys)?

Kanske det skulle sno dyrbar bandbredd, men samtidigt så skulle en sådan funktion sprida information om hur man får o inte får använda bilder - Vilket jag antar de flesta fotografer tycker är positivt.

Min tanke är inte att man länkar till bilderna som är uppladdade här, utan att man helt enkelt kopierar bilden o lägger den på sin egen sida.

Jaja, det var bara en tanke såhär till påsk. Ge bort ett par bilder istället för påskägg :)
 
j3n5 skrev:
Precis. Dessutom kan man ju undra om det är lika många som har betalat för photoshop som har det i sin kameraväska.? Laddar någon hem film och MP3..? Känns som om många på FS lätt blir lite enkelspåriga då det gäller vilkas intressen som ska försvaras..

/jens...

Word!
 
FILM) (ulltand skrev:
En liten tanke bara:

Skulle vi inte kunna ha en speciell bildbank här på FS, med bilder som vi låter andra använda i icke-kommersiellt syfte (tex som avatarer mm på communitys)?

Kanske det skulle sno dyrbar bandbredd, men samtidigt så skulle en sådan funktion sprida information om hur man får o inte får använda bilder - Vilket jag antar de flesta fotografer tycker är positivt.

Min tanke är inte att man länkar till bilderna som är uppladdade här, utan att man helt enkelt kopierar bilden o lägger den på sin egen sida.

Jaja, det var bara en tanke såhär till påsk. Ge bort ett par bilder istället för påskägg :)

Detta tycker jag var ett jättebra förslag!

De är ju ändå så att "vi" föräldrar som ska visa våra barn vad som är rätt och fel.
 
Ulf och Eva! Faktum är att en sådan redan finns, men det vet ni säkert.

http://www.sxc.hu är en mycket trevlig resurs för fotografer och folk inom det grafiska. Där får man dessutom ett brett utbud från hela världen. Gratis att ladda upp, gratis att ladda ned. Toppenbra!

Kanske något för medlemmarna på stallet också?
 
sagoland skrev:
Ulf och Eva! Faktum är att en sådan redan finns, men det vet ni säkert.

http://www.sxc.hu är en mycket trevlig resurs för fotografer och folk inom det grafiska. Där får man dessutom ett brett utbud från hela världen. Gratis att ladda upp, gratis att ladda ned. Toppenbra!

Kanske något för medlemmarna på stallet också?

Nä jag hade faktiskt ingen aning.
Och då ställer jag frågan, vet barn de då?
Vad jag kunde se va ju sidan på engelska också.
 
Kassettkopiering!

j3n5 skrev:
Precis. Dessutom kan man ju undra om det är lika många som har betalat för photoshop som har det i sin kameraväska.? Laddar någon hem film och MP3..? Känns som om många på FS lätt blir lite enkelspåriga då det gäller vilkas intressen som ska försvaras..

/jens...

Ja, vi föräldrar måste ju fråga oss om det var rätt att spela av kompisarnas LP-skivor på kassett och låna ut våra egna skivor för kopiering! Byter vi mp3-låtar med varann numer, mejlar vi filmer till varann som är upphovsrättskyddade osv...

Det är väl skillnad på stöld av en unik fysisk sak som någon äger och en kopia av något som någon sammanställt som inte tillfogar den andre en direkt förlust annan än ett teoretiskt intäktsbortfall! Som barn är det inte lätt att fatta hur det ska funka eftersom det inte är så lätt för oss vuxna heller.

Tagga ner tycker jag. Om det är för barns lek och tidsfördriv kan jag upplåta alla mina bilder om så vore!
peterA
 
evalisen skrev:
Nä jag hade faktiskt ingen aning.
Och då ställer jag frågan, vet barn de då?
Vad jag kunde se va ju sidan på engelska också.
Sidan på engelska; och barn. har du huvudet uppe eller nede.
Barnen tacklar engelska bättre en du och jag. Men om dom ska fatta att respektera annans egendom; är det ditt o mitt ansvar. Straffa dom inte; lära dom
Tråkig och onödig tråd
tycker Erik J
 
fujicanon skrev:
Sidan på engelska; och barn. har du huvudet uppe eller nede.
Barnen tacklar engelska bättre en du och jag. Men om dom ska fatta att respektera annans egendom; är det ditt o mitt ansvar. Straffa dom inte; lära dom
Tråkig och onödig tråd
tycker Erik J

De rådet behöver du inte ge till mej,
som aldrig straffat någon, och absolut inte några barn.

Sen tänkte jag att på stallet kanske de var rätt små barn, men dom kanske behärskar engelska bättre än du och jag, de ska jag inte uttala mej om.
De såg inte ut som en sida för barn ialla fall. ;o)
(jag menar då den sidan som va på engelska)
 
Ifall man vill ha bilderna för sig själv får man nog skippa internet elelr eätta en grov vattenstämpel tyvärr-

Att kids "lånar" några bilder stör mig personligen inte mkt sålänge de inte tjänar cash på de...
 
evalisen skrev:

Sen tänkte jag att på stallet kanske de var rätt små barn, men dom kanske behärskar engelska bättre än du och jag, de ska jag inte uttala mej om.
De såg inte ut som en sida för barn ialla fall. ;o)
(jag menar då den sidan som va på engelska)

Nej, jag tycker som du Eva. Naturligtvis finns det ingen anledning för barnen på Stallet att ta hem bilder från en engelskspråkig sida för någorlunda seriösa bildanvändare. Jag kan förstå att man som fotograf kan känna sig lite kränkt, tänk om folk på fotosidan skulle låna ens bild och lägga upp i sitt album?

Men att gå längre än att fråga "tjuven" ifråga om saken känns bara löjligt. Att stänga ned sidan är skrattretande.
 
sagoland skrev:
Nej, jag tycker som du Eva. Naturligtvis finns det ingen anledning för barnen på Stallet att ta hem bilder från en engelskspråkig sida för någorlunda seriösa bildanvändare. Jag kan förstå att man som fotograf kan känna sig lite kränkt, tänk om folk på fotosidan skulle låna ens bild och lägga upp i sitt album?

Men att gå längre än att fråga "tjuven" ifråga om saken känns bara löjligt. Att stänga ned sidan är skrattretande.

Du behöver inte bli otrevlig!

Jag har inte påstått något av de du skriver nu.
 
Eva, det var verkligen inte meningen att låta otrevlig. Får be så mycket om ursäkt om du tog det så. Du skrev att du inte trodde att barnen visste var de skulle vända sig för att ladda ned "lagligt".

Inlägget var både ett svar på ditt inlägg och en fortsättning på debatten, det var inte alls ett mothugg.
 
Senast ändrad:
sagoland skrev:
Eva, det var verkligen inte meningen att låta otrevlig. Får be så mycket om ursäkt om du tog det så. Du skrev att du inte trodde att barnen visste var de skulle vända sig för att ladda ned "lagligt".

Inlägget var både ett svar på ditt inlägg och en fortsättning på debatten, det var inte alls ett mothugg.

Jag skrev inte att dom inte visste,
de jag svarade dej på var att JAG inte visste om den sidan du länkade till. Och då undrar jag om barn vet om den?
De va en fråga från mitt håll.

De är lätt att de blir missuppfattningar... Tack för ditt svar. :eek:)
 
Paulina:

tänk på att barnen förmodligen aldrig har hört talas om lagarna som gäller upphovsrätt och andra lagar relaterade till det här ämnet.

om någon hade snott mina bilder sådär så hade jag skickat räning direkt och varit jätteglad MEN hade det varit barn som snott bilderna så hade jag fått nöja mig med att skrika på dom och förklara för dom och deras föräldrar om lagarna relaterade till användning av bilder på nätet.
 
Jag tycker Rabalder helt klart har en poäng.

Poängen är att vi har en lag som personer inte följer, personerna är inte ens medvetna om lagen och att de bryter mot lagen.

Jag tycker att man ska eftersträva att upprätthålla lagar oavsett vem som bryter mot dem.

Vill man ändra en lag så ska man inte börja med att bryta mot den utna mna ska kämpa demokratiskt för att lagen ska ändras till det man vill.

Jag tycker inte att det är ett grymt brott det barnen gör, däremot så tycker jag att det är mycket illa att stallet.se indirekt tjänar pengar på barnens brottslighet. Skulle de försvåra bildhanteringen så skulle antagligen ett mindre antal barn betala pengar till dem.

Jag tycker att det är illa att barnen tidigt får lära sig:
  • Det är smidigt och enkelt att ladda ner saker på internet och att man inte behöver bry sig när det är på internet
  • att det lönar sig att begå brott så länge ingen upptäcker dig.
  • Subkulturens rättsuppfattning är viktigare än lagen, föräldrar, lärare och skola bryter medvetet mot lagar.
  • Systematiskt bryta mot lagen och vänja sig vid det.

Jag tror att det är svårt att få barnen att ändra sig när de väl har vant sig vid något.
 
Äsch.. i just det fallet tycker jag inte det är något att åma sig om. De gör väl ingen vinning och bildern lär ju stanna där.

Är det ok om jag gör en hemsida med alla dina bilder på, för min låtsasvärld? jag lovar att dom stannar där. Jag låtsas att jag är fotograf i min värld.

Vill du att jag ska berätta en hemlighet? Barn är en ung individ som inte känner till alla regler ännu. De har inte själva bett om dessa regler utan det är de vuxna som har skapat dem och därför är de inte naturliga i vårt sätt att uppfatta världen som liten.

Jag vet inte om du har barn men ju tidigare de lär sig desto bättre. När dom är tonåringar och inte lärt sig än så är det oftast politikerna som diskuterar problemen för föräldrarna har inte den makten längre.

Låt barnen vara barn och så länge dom inte skadar någon så är det inget att bråka om.

Små barn som inte kan reglar skadar andra barn, stora barn/vuxna som inte kan regler skadar andra barn/vuxna. När tycker du dom ska lära sig?

Livet är härligt och bekymmerslöst när man är barn... Låt våra barn njuta av sin barndom precis som vi fick göra...

Japp, låt barnen snatta godis också, för godis är gott, framför allt när man är barn.

Iofs så är "ditt och mitt" något som just barn måste lära sig, men när det gäller något så abstrakt som rätten till en bild så är det kanske lite för tidigt.

När jag säger till min son (4 år) att han inte får ta andras saker så förstår han vad jag menar, även om jag måste upprepa det en vecka senare för det hänt igen. Kan barnen använda en dator är dom inte för små.

Ibland blir jag lite trött. Se till att agera på riktigt när det verkligen gäller. Det är som att ju mindre brottet är, desto mer får man reagera mot det.

Problem är lättare att lösa när dom är små så varför inte börja här?

Tagga ner tycker jag. Om det är för barns lek och tidsfördriv kan jag upplåta alla mina bilder om så vore!

Skriv det på stallet.se istället. Jag tror dom blir jätteglada.

Att kids "lånar" några bilder stör mig personligen inte mkt sålänge de inte tjänar cash på de...

Om 15 år kanske dom gör det om dom inte lär sig. Det är många vuxna som inte vet reglerna eller utnyttjar att andra inte vet reglerna.


Ursäkta men jag blev nog lite upprörd över några uttalanden. Jag är inte ute efter att hoppa på någon.
Självklart ska barn lära sig hur det är att vara vuxen, det är det leken går ut på.
 
Jag tror att detta är ett större problem nu, när varenda kotte med en d-slr tror att man kan tjäna pengar som fotograf bara för att man plöjt ner 20-30000:- i sin kameraväska. Lämna upphovsrättsproblemen åt de som försörjer sig på foto. Denna typ av bildstöld drabbar överhuvudtaget inte egenföretagande fotografer. Det är verkligen för mycket "veckans I-landsproblem" över hela diskussionen.

Vad vill alla stackars fotografer som blivit så kränkta av barn? Ska ni gå ihop o processa och få pengar och upprättelse, eller?

Självklart är det en helt annan sak om någon försöker få ordentlig fotografisk cred för en stulen bild, alt. försöker tjäna pengar på den. Men det finns ju bara affektionsvärde i en bild utan köpare, varför inte dela med sig av detta som amatörfotograf..

/jens...
 
Jag är absolut inte ute efter att tjäna pengar på mina bilder eller polisanmäla barn eller något annat drastiskt. Tvärtom bidrar jag gärna med bilder i olika sammanhang men jag vill gärna själv välja vilken bild jag vill bidra med och själv storleksbestämma, beskära och bildbehandla, är lite petig med det och blir som sagt inte glad när mina bilder visas totalmassakrerade i typ 17 dpi. Ofta med en stor blaffig copyright text för nya "ägaren" till bilden eller också står det "tillstånd från fotografen" fast ngt tillstånd varken efterfrågats eller givits. Det tycker jag tyder på att de är väl medvetna om att man eg måste be om lov.

Inser naturligtvis att det inte är mkt att göra åt det hela och det jag eg i första hand skulle vilja är att slippa alla dessa mail. Får väl sätta ihop ett vänligt formulerat standardsvar så tar det inte så mycket tid att besvara dem.

Paula
 
sagoland skrev:
.....Ganska typiskt hästfolk (drar alla över en kant, sorry) att vara småsint på det viset......
Oj. "Hästfolk" är alltså en egen sort? Det hade jag missat. Trots viss tillhörighet känner jag mig inte minsta träffad iaf. Undrar varför..




PS. Det är nog bättre att köpa riktigt häst åt barnen så de slipper sno bilder;) DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.