Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barn som stjäl bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Men inte stjäls bilderna om man gör ett kollage med bilder och text från tidningar o webben?!
Klart att det vore toppen om kidsen redan då får lära sig källhänvisning, men inte stjäl dom!?

I så fall, var går gränsen? Kan mina ungar sitta hemma och klippa ur tidningar för att sedan klistra ihop till en ny bild utan att vara kriminella?

Jag vet inte hur denna diskusion kom in på vad dina barn gör hemma och om de är kriminella eller inte. Tråden handlar om publicerade bilder.
 
Jag håller med om att alla bildstölder på stallet.se är ett irritationsmoment. Jag gav tillstånd åt några i början men eftersom det hela snabbt eskalerade säger jag numera nej till alla. Jag får i genomsnitt 5-6 mail i veckan från medlemmar på stallet.se som vill låna bilder och hur det än är så tar det en del tid att besvara alla dessa mail.

Jag blir heller inte glad över att se mina bilder totalförstörda i ngt taskigt bildbehandlingsprogram och katterna uppges dessutom ofta ha en annan ras än vad de är. Har även hittat bilder från proffsfotografer som Åsa Petre på sidan, vet förstås inte om hon möjligen gett sitt tillstånd?

Paula
 
F.G. skrev:
...Jag vet inte hur denna diskusion kom in på vad dina barn gör hemma och om de är kriminella eller inte. Tråden handlar om publicerade bilder...

Du skrev att barnen stjäl, och jag anser att de inte gör det då de tex gör ett kollage.
 
amaranti skrev:
Jag får i genomsnitt 5-6 mail i veckan från medlemmar på stallet.se som vill låna bilder och hur det än är så tar det en del tid att besvara alla dessa mail.

Tydligen är det i alla fall en och annan som har klart för sig att man inte lånar utan lov. Så bra!
//A
 
WFS) (Graylingman skrev:
Tydligen är det i alla fall en och annan som har klart för sig att man inte lånar utan lov. Så bra!
//A

Det är tyvärr också de som drabbas av ett nej, de andra gör ju som de vill. Lite synd tycker jag på något sätt.
 
Medlemar på fotosidan känner till lagar gällande nedladdning, användning och publicering av bilder för att foto är deras intresseområde. Långt ifrån alla vuxna vet vad som gäller.Även om de visste finns det så mycket annat som en förälder ska tänka på att upplysa sina barn om när de är 12-14 år gamla, än vad som gäller vid bildpubliceringar.
Det tänker inte "Rabalder" på just nu för hon är själv ganska ung.

Mitt förslag till "Rabalder" är att du sparar ditt inlägg i 10år tills du blivit förälder och läser den då.
Du kommer nog att få dig ett gott skratt....

Livet är härligt och bekymmerslöst när man är barn... Låt våra barn njuta av sin barndom precis som vi fick göra...
 
barret skrev:

Det är ju rätt skönt att ungarna in spolierats av lagar och ägandetänkande utan bara lever och har kul. Sinom tid får dom lära sig att det finns regler och lagar.

Iofs så är "ditt och mitt" något som just barn måste lära sig, men när det gäller något så abstrakt som rätten till en bild så är det kanske lite för tidigt.

Men kanske kunde sajt-ägarna iaf lägga in en brasklapp om att man inte får använda andras bilder utan lov, bara för att väcka tanken. Om den efterlevs eller inte är i min meningen inte så viktigt..

/Micha
 
michap skrev:
...men när det gäller något så abstrakt som rätten till en bild så är det kanske lite för tidigt..

Kanske lite ot, men: Min yngsta son önskar sig gärna cd-skivor till födelsedag o jul. Det har hänt att han fått brända skivor, alltså piratkopior...
Och gissa om han blir tjurig - han vill original eller inget alls.
När det gäller bilder på hans hemsida så samma sak där. Han skickar mail till Hogwarts och jag vet inte vad allt, för att få godkänt att han får lägga upp en bild eller två innan han gör det.

Jag är stolt över hans moral, även om det kan bli dyrt med alla skivor han vill ha :)
 
Tycker det är fånigt med sånt här poliseri när det gäller privatperson-privatperson. Ganska typiskt hästfolk (drar alla över en kant, sorry) att vara småsint på det viset.

Det behövs mer respekt för upphovsrättslagen i allmänhet, men av egen erfarenhet vet jag att inte ens folk som dagligen sysslar med upphovsrättsskyddat material är särskilt kunniga, och det är snarare i den änden man ska börja.

Var glada att barnen valde din bild, i den änden är de är ärliga =D
 
Är det ingen som oroar sig för att lagen om upphovsrätt börjar gå för långt? Att hävda att alla som "lånar" bilder är brottsligar är ju bara larvigt. Bilden används ju inte i ett kommersiellt syfte. Att skydda allt via upphovsrätt skulle i längden döda informationssamhället. Tycker det redan gått för långt då man i princip kan ta patent på idéer och uttryck. Uffa..

/jens...
 
Anders.Student skrev:
Medlemar på fotosidan känner till lagar gällande nedladdning, användning och publicering av bilder för att foto är deras intresseområde. Långt ifrån alla vuxna vet vad som gäller.Även om de visste finns det så mycket annat som en förälder ska tänka på att upplysa sina barn om när de är 12-14 år gamla, än vad som gäller vid bildpubliceringar.
Det tänker inte "Rabalder" på just nu för hon är själv ganska ung.

Mitt förslag till "Rabalder" är att du sparar ditt inlägg i 10år tills du blivit förälder och läser den då.
Du kommer nog att få dig ett gott skratt....

Livet är härligt och bekymmerslöst när man är barn... Låt våra barn njuta av sin barndom precis som vi fick göra...

Precis. Dessutom kan man ju undra om det är lika många som har betalat för photoshop som har det i sin kameraväska.? Laddar någon hem film och MP3..? Känns som om många på FS lätt blir lite enkelspåriga då det gäller vilkas intressen som ska försvaras..

/jens...
 
Får väl ladda upp fler hundbilder och hästbilder så ska jag med glädje låta barnen använda dessa för sin "lek". Ungarna måste ju tycka om den bild de väljer så ni som blivet utsatta var glada ungarna gillar era bilder.
 
j3n5 skrev:
Precis. Dessutom kan man ju undra om det är lika många som har betalat för photoshop som har det i sin kameraväska.? Laddar någon hem film och MP3..? Känns som om många på FS lätt blir lite enkelspåriga då det gäller vilkas intressen som ska försvaras..

/jens...

Mitt i prick Jens... Kunde inte ha sagt det bättre.
 
Svårt att genomdriva lagen

Såg på en dokumentär på tv häromdagen där det diskuterades fildelning av upphovsrättsskyddad musik och film. En rättsprofessor kommenterade då det omöjliga att lagstifta bort det olagliga användandet då det finns ett så enormt motstånd från folket, och då främst unga. Immateriell äganderätt har ett svårt läge i lagstiftningen och kommer att utsättas för stora prövningar i framtiden.

Jag tror att det här kommer att påverka även fotografi och bildmedia framöver. Hur få betalt om barn använder bilder som i det här fallet?

Fram med andra modeller för rätt och ersättning...

peterA
 
Det är inte bara unga lilla jag som blivit "upprörd" över detta, det fins en drös andra människor på forum jag är medlem på som rentav tycker att sidan borde stängas ner.
 
Paulina, vilken typ av bilder är det som lånas? Vad är det egentligen som gör dig irriterad? Du skriver att stallet är "en låtsasvärld". En låtsasvärld för barn, där barnen lånar djurbilder som de hittar på Internet.

Ibland blir jag lite trött. Se till att agera på riktigt när det verkligen gäller. Det är som att ju mindre brottet är, desto mer får man reagera mot det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.