Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barbie mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
oj nu blir jag verkligen hedrad. tänk att du tyckte min barbieversion var så bra att du använde den som utgångspunkt för din egen, som du spegelvände och ändrade färger på.
:eek:D

lite trist känns det dock att du tar åt dig äran åt det som var mest mitt jobb.. :ó(

Om du för en sekund skulle tro att jag har spegelvänt din bild och tagit åt mig äran av det så tycker jag faktiskt att du borde skämmas för det är ett rent förtal. Det känns inte särskilt kul att bli beskylld för något sådant och jag kan försäkra dig att de som känner mig vet att jag aldrig skulle ägna mig åt så låga saker. Att jag har tittat på din bild och försökt att efterlikna den eftersom jag tyckte att den var bra är en annan sak. Men att jag inte skulle att gjort min bild scratch är en förbannad lögn. Min respekt har du i alla fall förlorat av ditt uttalande.

/ Kenneth
 
Bildkreator skrev:
Om du för en sekund skulle tro att jag har spegelvänt din bild och tagit åt mig äran av det så tycker jag faktiskt att du borde skämmas för det är ett rent förtal. Det känns inte särskilt kul att bli beskylld för något sådant och jag kan försäkra dig att de som känner mig vet att jag aldrig skulle ägna mig åt så låga saker. Att jag har tittat på din bild och försökt att efterlikna den eftersom jag tyckte att den var bra är en annan sak. Men att jag inte skulle att gjort min bild scratch är en förbannad lögn. Min respekt har du i alla fall förlorat av ditt uttalande.

/ Kenneth

vet du, jag är övertygad om att alla härinne som laddar ner bilden och spegelvänder den och lägger den över min bild, förstorar 200 eller 400 %, ser vad du har gjort och inte gjort.
den är inpå pixeln _exakt_ som min.
spegelvänd och färgställd då förstås. och så ser jag att du tonat ner _en_ av mina blänk och lagt på lite vinjettering.
men i övrigt exakt likadan.

trist att du blir så upprörd. kanske du istället kan övertyga mig om din oskuld genom att in i detalj beskriva hur du gjorde din version?
 
Estethia skrev:
vet du, jag är övertygad om att alla härinne som laddar ner bilden och spegelvänder den och lägger den över min bild, förstorar 200 eller 400 %, ser vad du har gjort och inte gjort.
den är inpå pixeln _exakt_ som min.
spegelvänd och färgställd då förstås. och så ser jag att du tonat ner _en_ av mina blänk och lagt på lite vinjettering.
men i övrigt exakt likadan.

trist att du blir så upprörd. kanske du istället kan övertyga mig om din oskuld genom att in i detalj beskriva hur du gjorde din version?

Testade detta och kan bara konstatera att ni måste vara enäggstvillingar för att lyckats få sådan enorm likhet på era bilder... inte många pixlar som skiljer om man zoomar 600-700%
 
Bildkreator och Estetia, era bilder är väldigt lika varandra när jag jämför dem med varandra i PS. En av er laddade upp den ena bilden före den andra, men kanske ni gjort exakt samma saker.

Nåväl, jag vill vara påminna om att respekten för varandras verk är lika stor i retusch som i vanliga bilder.
 
Här är skillnaden mellan bilderna. sen är det upp till var och en att bedömma om det är möjligt att få det så lika.
 

Bilagor

  • diff.jpg
    diff.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,135
Re: Vinjettering i PS

Liax skrev:
Hur gör ni för att få snygg vinjettering i PS, jag har försökt men tycker inte att jag får till det?

/Joakim

menar du en mörk vinjettering?

det finns alla möjliga tillvägagångssätt. jag kan dra ett exempel.

om man vill göra en mörk vinjettering som ska gå runt hela bilden så kan man göra så här:

1. välj det eliptiska markeringsverktyget och gör en cirkel som inte går ända ut i kanterna på din bild.

2. välj markering och omvänd.

3. tryck Q för att göra en snabbmask och se din markering i rödfärg (eller vad som nu är inställt på din dator. rött är default)

4. välj filter och gaussisk oskärpa.

5. när den röda cirkeln ser lagom suddig ut (vräk på massor) klickar du okej och trycker sen Q för att få tillbaks "myr"markeringen.

6. välj nu bild - justeringar - nivåer. (levels på eng.)

7. dra nu den mittersta ingånsnivån åt höger efter tycke och smak. eventuellt justera dom vita utgångsnivåerna åt vänster för att ta bort störande högdagrar.

8. klicka ok.

9. klicka ctrl+D för att ta bort din markering.

ser det konstigt ut? prova att fläska på ännu mer gaussisk oskärpa i punkt 4.

jag brukar ibland fixa lite extra efterbelysning längst ut i hörnen efteråt, eftersom den gaussiska oskärpan inte alltid tonar ända ut. då blir övergångskänslan från hörn till mitten lite klumpig. då använder jag efterbelysningsverktyget och låter den vara inställd på mellantoner och mellan 30-60% exponering nånstans.

om du inte vill joxa med originalbilden så kan du göra allt detta i justeringslager istället. fördelen med det är att du kan måla bort och fram din vinjettering lite hur som helst och när som helst. samt dra i opaciteten på vinjetteringslagret ifall du tycker det blev för mörkt trots allt.

då istället, under punkt sex, så klickar du på den runda cirkeln som är hälften vit, hälften svart och finns längst ner i din lagermeny, och väljer nivåer.
kör sen punkt 7 - 9 som vanligt.
nu har du vinjetteringen i ett eget lager ovanpå.
den kan du nu styra på i stort sätt alla de sätt som man kan styra ett lager.. såsom blandningsläge, opacitet, filter osv osv.
det ger dig större frihet att ändra längre fram om du ändrar dig.
du kan använda penseln för att måla bort vinjetteringen där du inte vill ha den, så den inte går runt hela bilden.
målar du bort för mycket och kan inte ångra tillräckligt långt bak, så kan du invertera justeringslagret och med penseln måla tillbaks det du tagit bort. sen inverterar du tillbaka. snabbkommandot för invertering är: ctrl+alt+I (i).
tänk på att du bör ha en penselinställning som motsvarar det du tänker måla tillbaka. det är inte som historiepenseln.

du kan i båda exemplen välja kurvor istället för nivåer och utforska hur den funkar.

du kan oxå välja nyans/mättnad eller andra funktioner om du vill förstärka eller tunna ut färger och liknande i din vinjettering.
men ska du göra fler saker med din vinjettering är det bra om du spar din markering när den är färdig, så du kan återanvända den när du gör fler saker som bara ska hända i vinjetteringen men att du samtidigt vill fortsätta använda funktionen justeringslager.

det finns en massa fler sätt och det finns många detaljer man kan lägga till om man vill i just det här exemplet. men det här är en bra grund om inte annat. ;o)

litet extra tips..
om du tycker att "myr"markeringen är jobbig och ivägen när du håller på att joxa med nivåer å sånt (dom är ju lite irriterande ibland och kan kännas ivägen när man vill se resultatet direkt) så kan du, innan du väljer nivåerna, klicka ctrl+H. då gömmer du "extras"... dvs du ser inte markeringsmyrorna fastän du har kvar din markering.
då ser du på en gång hur resultatet blir utan markering.
glöm inte att avmarkera sen när du är klar med nivåerna, eller vad det är, bara. ;o)

lycka till.

ps. jag kan vara lite virrig när jag förklarar, och jag har verkligen brett ut mig i min förklaring (hrm, host), så om det är nåt som är oklart så är det bara att fråga på.
ds.

/christel
(som ska göra en "fright night goes barbie"-version av din bild i morron.. ;o)
 
Senast ändrad:
Min absoluta favorit

Jag är MÄKTA IMPONERAD fasen vad bra bilden blev. Skulle vela veta vem som gjorde den FS säger bara prodfilen har slutat existera =(

Ja denna är då en klar vinnare tycker jag =)
 

Bilagor

  • retusch1.jpg
    retusch1.jpg
    42.6 KB · Visningar: 1,452
Re: Min absoluta favorit

121an skrev:
Jag är MÄKTA IMPONERAD fasen vad bra bilden blev. Skulle vela veta vem som gjorde den FS säger bara prodfilen har slutat existera =(

Ja denna är då en klar vinnare tycker jag =)
Om du spegelvänder bilden, och letar upp den som ser exakt likadan, så ser du vem som egentligen gjorde den.
 
Du förklarar inte alls virrigt, Christel, det vore jätteintressant att få en lika utförlig förklaring på hur du gör dina Barbie-sar, som hur du gör en vinjettering.
Som jag sagt tidigare, inte bara Christel utan även ni andra som gjort retuscheringar, berätta gärna hur ni gör, åtminstone lite översiktligt. Det är kul och lärorikt att läsa och kanske testa.
 
sebbfolk skrev:
Du förklarar inte alls virrigt, Christel, det vore jätteintressant att få en lika utförlig förklaring på hur du gör dina Barbie-sar, som hur du gör en vinjettering.

okej. jag har känt mig lite otillräcklig i att kunna beskriva i skrift, men nu efter lite pepp och efter att jag har fått förfrågan flera gånger i mejl oxå, så gör jag så att jag lägger ut en så pass utförlig förklaring jag kan.
eftersom det handlar mycket om måleri oxå så kan jag inte alltid gå in på detaljer men det går ju förstås att titta på bilderna och jämföra med originalen för att se vad som är målat och ej.

------------
Jag gör mina barbiesar som så att jag först gör en normal retusch med noggrant färgställande i justeringslager.
justeringslagren pratade jag om i min vinjetteringsförklaring. här väljer man selektiv färgändring istället för nivåer.
är det tex. för mycket magenta i de gula färgerna så går man in på gult och drar lite åt vänster i magentaspaken, för att hårddra förklaringen lite. ;o)

finns det många olika färgstick i bilden så brukar jag ändra justeringslagret så jag får till dom färger jag vill ha på ett speciellt ställe i bilden och målar sen bort resten av justeringslagret.
i johns bild som hade många olika färgstick (varmt sidoljus från solen och blått ljus från himlen ovan samt lite väl lila skuggor) så använde jag upp till 9 olika justeringslager med färgändringar samt en med nivåjustering.
(allt detta måste man inte göra, färgstick kan vara trevliga att titta på, särskilt dom varma varianterna, men det kan vara skönt för ögat med få färgstick istället för väldigt många)

när jag fått dom färger jag vill ha gör jag sen en övergång med plåsterverktyget för att få bort prickar och annat.
plåsterverktyget rockar fett och har man inte ps version 7 så bör man se sig om efter den.
den jobbar som klonverktyget men använder sig av luminisens så man måste inte vara så noga som med klonverktyget. men den hämtar samtidigt färg från omgivande miljöer så man får vara försiktig när man jobbar i områden med stora kontraster.
då funkar en väldigt liten pennstorlek bra.
wacompenna är bra här då man lätt kan skifta från liten pennstorlek till stor genom att bara trycka mer eller mindre hårt.

när alla prickar, ev. rynkor och annat är borta, kör jag försiktigt över bilden en gång med Neat Image.
Här finns demovarianten för den som undrar vad det är.
i normalretuschen gör jag det ytterst försiktigt och går med historiepenseln över ögon och andra detaljer för att måla tillbaka viss utvald struktur.
i barbievarianten går jag stenhårt fram med Neat Image. ibland flera gånger. jag kan variera NI lite med oskarp mask oxå som jag lägger på vissa delar av bilden för att överdriva skärpan så inte NI tar över helt. sen målar jag lite lätt tillbaka viss struktur med historiepenseln med ca 30-50% opacitet tillbaka på ögon, näskant, läppkanter, ögonbryn och andra ställen som "försvunnit" för mycket vid NI’andet.

När bilden ser lagom overklig ut så börjar jag göra highlights.
Jag använder mig av skuggverktyget (ser ut som en svart godisklubba och har bokstaven O som snabbkommando) och börjar förstärka ev highligts och blänk i modellens ansikte. Man bör lägga till några highlights extra för att få "plastkänslan" tydlig. Är ljuset mjukt så att inga blänk eller starkare highlights finns alls så målar jag dit alla själv.

För att balansera highlightsen så brukar jag förstärka även skuggorna. Jag gör inga nya skuggor själv men ser till att dom som finns matchar highlightsen i bilden som helhet. Då kör jag skuggverktyget men trycker ner alt-knappen för att få efterbelysningsverktyget med samma inställningar som skuggverktyget. Jag brukar i vanliga retuschfall låta exponeringen på dom verktygen vara på 5 %. När jag gör barbievarianten höjer jag till 10 % och målar tills jag är nöjd. jag målar hellre över samma ställe flera gånger än kör på för hårt på en gång.

i normalretuschen är jag ytterst försiktig när jag ljusar upp ögonvitor och tänder. tar man i för hårt blir det lätt en "veckorevyn-framsida" av det hela. det känns inte naturtroget helt enkelt.
Men i barbievarianten överdriver jag vitheten på tänderna. Ögonvitorna överdriver jag dock inte, utan låter dom bara bli marginellt ljusare.
för ljusa ögonvitor "sticker" mer i ögonen på betraktaren. även i en barbieversion.
fast det kanske är mer min personliga åsikt, jag vet faktiskt inte.

Ritbräda och penna är att föredra när man målar för hand, eftersom man då har tryckkänslighet och inte behöver ändra penselstorlek så ofta och kan använda samma stil som man har när man ritar med vanlig penna på papper. Men det går bra med mus också om man är tålmodig.

Om ni vill att jag ska utveckla nån punkt eller är oklar (jag virrar som sagt lätt till det ibland) så är det bara att fråga på.

/Christel
 
Senast ändrad:
Här hinner man ju inte med...

En mask för det som inte ska softas, under det ett lager med gaussisk oskärpa och uppljusad i nivåer, sedan ett lager med gaussisk oskärpa, underst ett lager med originalet efter lite retouch med klonstämpeln. Och överst ett lager med nivåer.

Det uppljusade oskarpa lagret hamnade på 10%, och det oskarpa lagret på 40%.

lite större
 

Bilagor

  • retouch2.jpg
    retouch2.jpg
    33 KB · Visningar: 1,242
ariadne skrev:
så här bidde min!

hur gör man bäst om man vill få snyggare övergångar och inga skarpa kanter där man ändrat? tex när jag bättrar på läppstiftet så ser det ofta dumt ut

Jag använder lager kopplat till ett maskeringslager. Gör effekten i lagret, gör masken svart och arbeta fram effekten genom att måla med en lämplig mjuk airbrush i masken (med en vit eller grå nyans beroende på hur mycket genomslag du vill ha just där).

/Jens
 
Svårt det här

Men man måste ju försöka :)

Vågade inte ta i för mycket.

Har klonat bort lite fräknar och "snyggat" till hyn lite. Lade till en lite varmare ton. Framhävde ögonbrynen. Justerade kurvor och färgmättnad.
 

Bilagor

  • big_small.jpg
    big_small.jpg
    46.7 KB · Visningar: 851
Faan vad NI är bra på att piffa till !!!

Jag gillar verkligen kontrasterna som ni alla lyckas få fram...

Klart inspirerande att se alla olika stilar :)
 
Gjorde ett försök att lägga fokus på det jag tycker hon betonar mest själv...
 

Bilagor

  • big-2-upp.jpg
    big-2-upp.jpg
    33.1 KB · Visningar: 822
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.