Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärmen på min 1Ds MKII är den sämsta jag någonsin sett... den är så dålig att jag i början bländade ner i tron att bilderna var oskarpa, vilket i sin tur gjorde att bilderna blev för skarpa...

Pentax är grymma på vädertätning även på amatörmodeller... När hakar fler tillverkare på?

Så hemsk är den väl inte, fast bra är den ju inte heller (tvåans växel i alla fall)

Nej, så länge den inte börjar jaga så är det inte så farligt. Hade den bara haft en fokusbegränsare så att man slapp att den gick hela vägen till fuskmakroläget så hade det varit klart bättre.

Alla dessa leverantörer av kameror och objektiv - ingen nämnd och ingen glömd - som utan att skämmas överlämnar hela ansvaret för slutkontroll av allt till köparna.

Alla dessa AF-problem med DSLR:er - ingen tillverkare nämnd eller glömd.

Tråden har ju redan spårat ur. En del kan bara inte låta bli att säga postiva saker om märket de älskar. Fat´tar ni inte att det bara är de som kritiserar sina egna märken stenhårt som har tillstymmelsen till en chans att tillverkaren verkligen lyssnar och gör nåt åt eländet och då kommer deras märken att på sikt bli mycket bättre än de som bara måste vara så där jäkla motbjudande positiva :).

Sony A55 har en verkligt puckad GPS som lägger in senast sparade position på bilden den tar om GPS:en inte hunnit starta upp eller du är i satellitskugga. Man kan alltså få koordinater från en bild tagen i Stockholm inbränt på ett motiv taget bilden efter i Kongo om det vill sig illa. Den borde väl inte lägga in någonting alls om den faktiskt inte vet var den begfinner sig?

Alla dessa leverantörer av kameror och objektiv - ingen nämnd och ingen glömd - som utan att skämmas överlämnar hela ansvaret för slutkontroll av allt till köparna.

Alla dessa AF-problem med DSLR:er - ingen tillverkare nämnd eller glömd.

Skicka faktura för slutkontroll till leveranrören!

Om inte AF-problemen funnits så hade vi (nästan) inget att skriva om på FS. Försök att tänka ännu mer negativt!!!!

Alla mina Canonkameror tar bara skitbilder.

Jamen, det fattar du väl att den inte går att spola ned! Taskigt av dom att inte göra någon modell som passar röret och kröken i muggen. Jag slänger mina kamerahus i närmsta utedass.

När Canon lyckas göra något enstaka objektiv som fokuserar rätt betraktas det som olycksfall i arbetet.

Så det positivaste med Canon är att man via adpater kan använda Nikongluggar.

Pentax 67'an är värdelös för den skrämmer folk med slutarljudet (spegeln).

Av Hasselbladaren får jag nackvärk.

Canons firmwareprogrammerare behöver gå en kurs i innovation! (det visar inte minst alla olika hackade firmwares)

Tycker det är kass att inte blixtkompensation finns mer lättillgängligt på alla fyra olika Sony-hus jag haft (A350, A550, A55 och A580). Jag drömmer om Minolta D7D som hade en spak under vänster vred utanpå huset. Nu ligger den nere i snabbmenyn. Man får inte ens någon info hur den är ställd som exv. med den vanliga exponeringskompensationen.

Fattar du vilket bra förslag det är?

Ja, om alla gjorde det skulle förslaget vara bra. Fast jag tror det skulle vara ännu effektivare att om man nu får en Canonkamera levererad med AF-fel så skriver man inte till Canon utan till Nikon/Sony/Pentax med tillägget att de gärna får använda klagomålet i sin reklam. Samt givetvis vice versa.

Canons linsskydd är usla. Knappt att jag kommer åt flärparna som sitter på sidan. Nikons linskydd är föredömme. Lätt att ta av och på. Skäms Canon!

Kul tråd förresten!

Ja, om alla gjorde det skulle förslaget vara bra. Fast jag tror det skulle vara ännu effektivare att om man nu får en Canonkamera levererad med AF-fel så skriver man inte till Canon utan till Nikon/Sony/Pentax med tillägget att de gärna får använda klagomålet i sin reklam. Samt givetvis vice versa.

Fattar inte att ingen tar detta med att fixa AF på allvar. Vore jag förstågångsköpare skulle jag verkligen överväga att köpa en avancerad kompakt istället om jag hört om allt pulsande i AF-träsket. Det är ju som att näta i öppet mål att fixa det. Det är inte det att det inte går att missa i ett sånt läge också men det kräver åtminstone en teknisk konstnär med alltför höga ambitioner för att göra det. En som mer har fokus på att få till världens mest avancerade AF med 218 korslagda fokuspunkter i följande AF och som inte riktigt har fokus på att det ska gå att få ett simpelt stilleben skarpt också. För mig räcker det långt med det sistnämnda men det är bara en månad sedan då jag gjorde mitt senaste inköp av kamerahus som det sket sig igen. Det huset fixade inte att fokusera med något av alla mina objektiv trots en vända på 3 veckor till verkstad. I mitt fall var det Sonys fel. Jag trodde Sonylärt sig fixa detta "once and for all" eftersom redan mitt förra hus ju var spot on med alla mina objektiv utom ett och A´F stadigt blivit bättre generation för generation (det struliga objektivet har inte varit bra med något hus f.ö., så där är det nog fel att skylla på kamerahusen.

Fattar inte att ingen tar detta med att fixa AF på allvar.

Ja, det är ett fenomen som orsakat att mången ny svordom myntats. Självklart blir röran ännu värre när både objektiv och kamera felfokuserar och sedan paras ihop.

Det första steget, som inte är perfekt, men som åtminstone skulle skapa en efterfrågad indexpunkt är ju att man vinnlade sig om att ALLA kamerahus var satta till +-0 vid oneshot, centerpunkt och stillastående motiv. Då visste man i alla fall vilka objektevi som är okej och vilka som ska justeras.

Enl vad jag hört från kameratekniker är AF nämligen lättare att korrigera i ett kamerahus än i ett objektiv.

Så, om man åtminstone fixade punkt 1 först skulle kraven växa på att objektiven skulle levereras bättre justerade.

Nu kan ju tillverkaren/leverantör mer eller mindre spela pingpong med en när man köpt ett nytt objektiv eller ett nytt kamerahus. "Nej, hörru det måste vara ditt gamla objektiv som inte stämmer alternativt nej, du ska inte tro att den fina nya gluggen fokuserar bra på ditt gamla kamerahus".

Så indexpunkten först som steg 1 i alla fall. I annat fall får man snart växla hobby och börja snickra fågelholkar eller ta sina toleransbefriade kameror och objektiv och kliva steget fullt ut och med sina diffusa bilder kalla sig "konstnär". Fel anlagt skärpeplan brukar oftast tilltala kultureliten som bestämmer vad konst är.:)

Fattar inte att ingen tar detta med att fixa AF på allvar. Vore jag förstågångsköpare skulle jag verkligen överväga att köpa en avancerad kompakt istället om jag hört om allt pulsande i AF-träsket. Det är ju som att näta i öppet mål att fixa det. Det är inte det att det inte går att missa i ett sånt läge också men det kräver åtminstone en teknisk konstnär med alltför höga ambitioner för att göra det. En som mer har fokus på att få till världens mest avancerade AF med 218 korslagda fokuspunkter i följande AF och som inte riktigt har fokus på att det ska gå att få ett simpelt stilleben skarpt också. För mig räcker det långt med det sistnämnda men det är bara en månad sedan då jag gjorde mitt senaste inköp av kamerahus som det sket sig igen. Det huset fixade inte att fokusera med något av alla mina objektiv trots en vända på 3 veckor till verkstad. I mitt fall var det Sonys fel. Jag trodde Sonylärt sig fixa detta "once and for all" eftersom redan mitt förra hus ju var spot on med alla mina objektiv utom ett och A´F stadigt blivit bättre generation för generation (det struliga objektivet har inte varit bra med något hus f.ö., så där är det nog fel att skylla på kamerahusen.

Jag har kommit fram till slutsatsen att du StenÅke måste ha varit en samuraj i ett tidigare liv, och en elak jäkel har du varit, i ditt nuvarande liv hämnas dom goda gudarna genom att varannan kamera du köper har autofokusfel, inte omöjligt att ni var tre st, Risedal, Sänd och Aspman, dom tre samurajerna, här har det förekommit Fokus-fel så det står härliga till-:)-:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar