Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara en brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
För att precisera lite mer..runt motsvarande 600mm för småbild alltså...d.v.s 400mm objektiv på 10D.

Låter väldigt allround... :) 600mm funkar ju fint på fester... om man vill ha uppmärksamhet... :)


På 80-talet bildade tre pressfotografen 300/2,8-klubben. De hävdade att 300/2,8 var den optimala pressoptiken och man kunde plåta allt med den, vilket man var tvungen att bevisa för att bli medlem.
 
froderberg skrev:
Låter väldigt allround... :) 600mm funkar ju fint på fester... om man vill ha uppmärksamhet... :)
Nä, det är inte allround på något sätt..men det är den brännvidden jag använder mest.

Jag tycker inte det existerar någon brännvidd som kan kallas allround..35mm är helt värdelöst för djur och macrofotografering exempelvis.

Som jag skrev så ville jag ha en närgräns på 40cm oxå..vilket skulle göra den betydligt mer användbar.

Jag skulle helt enkelt avstå att plåta på fester :) kan inte påstå att jag skulle sakna det så mycket.
 
Kim: Jag hoppas att du förstod att jag inte var ett dugg seriös i mitt inlägg.

Givetvis skulle vi alla aldrig kunna enas om ett objektiv eftersom vi alla plåtar olika saker.

Själv använde jag aldrig 600 mm när jag hade det. 400 mm plåtar jag med någon enstaka gång om året. Som sagt: vi har olika behov.
 
80mm...

...som mest motsvarar det blotta ögats perspektiv för min del.

För er som undrar i vilket format kan ni kolla in min sida vad jag kör med/i
 
Re: 80mm...

@lkerdun skrev:
...som mest motsvarar det blotta ögats perspektiv för min del.

Gör det???

Det är inte så att du blivit lurad av sökarens förminskning. Ofta ger en sökare en förstoring på cirka 0.70 vilket gör att korta telen känns normala om man tittar med båda ögonen.

Leica M3 var populär därför att den gav ingen förminskning. Då blev normalen även normal i sökaren.
 
Usch vad svåra frågor. Jag svarade just på vilken bländare man skulle ta om man bara fick välja en, men objektivfrågan blev svårare... Måste fundera lite.. Antagligen skulle det bli 28.

Måste ännu tillägga att jag tycker att det finns ett universalobjektiv -> 50 mm. Det har "alltid" varit standardobjektivet och det fungerar till allt bara man tränar lite. (Personligen använder jag 50:an sällan, men det vore kul att kunna använda det bra)

ps. Alla brännvidder är angivna i för 24*36 mm film/sensor ds.
 
Ja, du ser ju hur fult perspektiv det blir när man måste plåta så nära för att den ska fylla upp bildytan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.