Per N
Aktiv medlem
Jag har kommit över en gammal fin Balda Juwella från 30-talet som använder sig av 120 film. Jag har fotat en del analogt tidigare och har inga problem med att sätta in filmrullen, men på de analoga kamerorna jag har använt tidigare så matar man ju fram med en liten arm som tar stop när det är klart för nästa ruta. Det finns inte på denna. Istället finns det en litet fönster på baksidan där man kan se på själva filmen (baksidan av filmen självklart) lite olika saker. Matar jag fram lite så kommer det först ett litet streck. Matar jag vidare kommer det sedan "Kodak", sedan ett streck igen osv. Så min fråga är: var ska jag stoppa frammatningen?
Kom på en till fråga: Tydligen rullar man inte tillbaka denna film som på nyare analoga kameror. Det finns ju bara ett vred, och det är till för att mata fram till nästa ruta. Men hur är det tänkt att man ska spola tillbaka rullen sen då när man är klar?
Mvh/Per
Kom på en till fråga: Tydligen rullar man inte tillbaka denna film som på nyare analoga kameror. Det finns ju bara ett vred, och det är till för att mata fram till nästa ruta. Men hur är det tänkt att man ska spola tillbaka rullen sen då när man är klar?
Mvh/Per