ANNONS
Annons

bakgrundsoskärpa med kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har nu haft en Nikon V1 i flera år och är nöjd men denna kamera dock skulle jag vilja veta om det har kommit nya modeller av kompaktkameror (med eller utan sökare) som ger bättre oskärpa i bakgrunden än min Nikon V1.

Jag har nu haft en Nikon V1 i flera år och är nöjd men denna kamera dock skulle jag vilja veta om det har kommit nya modeller av kompaktkameror (med eller utan sökare) som ger bättre oskärpa i bakgrunden än min Nikon V1.

Vilka objektiver har du.?.

Om du önskar mer bakgrundsoskärpa bör du köpa:

18.5mm f/1.8 eller 32mm f/1.2

Det är objektiven som gir bakgrundsoskärpan då det avhängigt av hur ljusstärkt objektiven är.

Vilka objektiver har du.?.

Om du önskar mer bakgrundsoskärpa bör du köpa:

18.5mm f/1.8 eller 32mm f/1.2

Det är objektiven som gir bakgrundsoskärpan då det avhängigt av hur ljusstärkt objektiven är.

Objektivet är NIKKOR 10-30mm f/3,5-5,6 VR
Jag provade på fotoaffären med NIKKOR 18,5 mm f/1,8 och det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag upplevde inte så stor skillnad.
En 32 mm f/1.2 har jag inte testat.
Klart att kameran blir inte så kompakt längre om det är enbart själva objektivet som avgör.

Det är inte bara objektivet...för att få mesta bakgrundsoskärpa gäller:
Stor sensor
Mer brännvidd
Föremål nära
Stor bländare

Objektivet är NIKKOR 10-30mm f/3,5-5,6 VR
.

Sätt objektivet på 30mm då, och gå så nära det du vill fotografera du bara kan. Vrid upp ISO, sänk slutartiden om du behöver så att den kör på 5,6 i bländare. Och ha gärna så långt avstånd mellan det fotograferade och bakgrunden som du kan få.

Jag skulle tro att du får bäst bakgrundsoskärpa med dina befintliga grejjer då.

Det är inte helt enkelt att åstadkomma rejäl bakgrundsoskärpa med en kamera med relativt liten sensor. Som flera varit inne på gäller att ju mindre sensor ju större skärpedjup. Din kamera har ändå en stor sensor jämfört med de flesta kompaktkameror men mindre än de flesta systemkamerorna.

Huvudregeln för att få kort skärpedjup är att fota med stor bländare (litet tal). Ju mindre sensorn är på kameran ju större skärpedjup får du vid samma bländare och vid samma förstoringsgrad av motivet.

Vill du ha riktigt kort skärpedjup gäller alltså kamera med stor sensor och ett ljusstarkt objektiv och detta kostar pengar.

Det billigaste för dig borde vara att prova igen med 18,5 och köra på bländare 1,8.

/Frode

Det är inte helt enkelt att åstadkomma rejäl bakgrundsoskärpa med en kamera med relativt liten sensor. Som flera varit inne på gäller att ju mindre sensor ju större skärpedjup. Din kamera har ändå en stor sensor jämfört med de flesta kompaktkameror men mindre än de flesta systemkamerorna.

Huvudregeln för att få kort skärpedjup är att fota med stor bländare (litet tal). Ju mindre sensorn är på kameran ju större skärpedjup får du vid samma bländare och vid samma förstoringsgrad av motivet.

Vill du ha riktigt kort skärpedjup gäller alltså kamera med stor sensor och ett ljusstarkt objektiv och detta kostar pengar.

Det billigaste för dig borde vara att prova igen med 18,5 och köra på bländare 1,8.

/Frode

Och som andra redan föreslagit, se till att du har långt till bakgrunden. Ställ kamerans automatik i A läge så att du kan välja så stor bländaröppning som möjligt själv. Objektiv som 18/1.8 och 32/1.2 är hyfsat skarpa redan på full öppning

18,5mm f/1,8 jämfört med 10-30mm f/3,5-5,6 på 18,5mm borde bli ungefär två steg.

32mm f/1,2 jämfört med 10-30mm f/3,5-5,6 på 30mm borde bli 4,5 steg.

Två steg i skillnad kan man kanske uppleva som försumbart om bakgrunden inte är tillräckligt långt borta (vilket den sällan är inne i en fotoaffär). Fyra och ett halvt stegs skillnad borde däremot ge effekt. Själv brukar jag tycka att f/2,8 på FX eller f/2 på DX ger "lagom" skärpedjup för porträtt. Det borde motsvara f/1,2 på CX-formatet.

Det är kloka ord du fått. Det jag vill tillägga, som antytts, är att man bör också försöka maximera avståndet mellan motivet och bakgrunden för att få bakgrunden så suddig som möjligt, utöver de andra råden som jag instämmer till fullo med.

Hjärtligt tack för alla klocka ord och tips. Jag har hittills använd mig av den automatiska inställningen och ska prova att experimentera med olika av era förslag. Tyvärr har jag inte kamera med mig just nu och får återkomma med eventuella frågor om några dagar.

Gå in i menyn med kamerasymbolen. Ställ Exponeringsläge på A. Då styr du bländaren och kameran väljer själv slutare. Bländaren styr du med vippbrytaren till höger om F-knappen på baksidan uppåt respektive nedåt. Kör på så stor bländare som möjligt, alltså lågt tal.
Kör gärna på så lågt ISO som möjligt, så länge ljuset är bra så använd ISO 100. Av någon anledning väljer kameran väldigt högt ISO-värde om den får välja själv. Tryter ljuset kan du öka ISO.

/Frode

Gå in i menyn med kamerasymbolen. Ställ Exponeringsläge på A. Då styr du bländaren och kameran väljer själv slutare. Bländaren styr du med vippbrytaren till höger om F-knappen på baksidan uppåt respektive nedåt. Kör på så stor bländare som möjligt, alltså lågt tal.
Kör gärna på så lågt ISO som möjligt, så länge ljuset är bra så använd ISO 100. Av någon anledning väljer kameran väldigt högt ISO-värde om den får välja själv. Tryter ljuset kan du öka ISO.

/Frode
Tack för utförlig beskrivning! Nu har jag ställt in och testat enligt ovan rekommendationer. Jag har tyvärr glömt bort hur man reglerar fokuspunkterna och de är ganska avgörande på resultatet har jag kunnat konstatera.
Det blir fina bilder men inte så mycket brus om man inte är alldeles nära objektet. Jag provade på cirka 2,5 meters avstånd och det blir inget brus oavsett om hur jag vrider objektivet från 10 till 30. Eftersom du har kunskap om knapparna för bländaren så undrar om det finns en knapp att ställa in in ISO utan att behöva gå in i menyn.

Tack för utförlig beskrivning! Nu har jag ställt in och testat enligt ovan rekommendationer. Jag har tyvärr glömt bort hur man reglerar fokuspunkterna och de är ganska avgörande på resultatet har jag kunnat konstatera.
Det blir fina bilder men inte så mycket brus om man inte är alldeles nära objektet. Jag provade på cirka 2,5 meters avstånd och det blir inget brus oavsett om hur jag vrider objektivet från 10 till 30. Eftersom du har kunskap om knapparna för bländaren så undrar om det finns en knapp att ställa in in ISO utan att behöva gå in i menyn.

Nej, du måste in i menyn för att justera ISO tyvärr. Litet irriterande. Ställer du den på autoiso, t ex 100-800 väljer den alltid högre värde än nödvändigt och det beror säkert på att användaren inte skall få oskarpa bilder.

Det är en bra kamera men med begränsningar.

/Frode

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar