Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfocus 80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Jag har bakfocusproblem med mitt 80-200/2,8 komb. med D70 i närgränområdena och lång brännvidd.
Mitt Sigma 18-125 focuserar perfekt så fel på kameran kan det väl inte vara?

Vad gör man åt ett sådant problem??

/Patrik

Legur Laugar skrev:
Jag har bakfocusproblem med mitt 80-200/2,8 komb. med D70 i närgränområdena och lång brännvidd.
Mitt Sigma 18-125 focuserar perfekt så fel på kameran kan det väl inte vara?

Vad gör man åt ett sådant problem??

/Patrik

Är det skjutzoomsmodellen? Den har stora problem med både fram och backfokus med nya dig.kameror, enligt Lasses Kameraservice.
har själv haft en sån, coh provade den på D100, D70 och D2x, krånglade på alla.

Jag upptäckte samma problem med min D70 och 80-200/2,8 objektivet (två-rings-modellen). Att jag inte sett det tidigare antar jag beror på det mycket korta skärpedjupet man kan få vid 200/2,8.

Detta fixades dock lätt med ett besök hos Nikon i Upplands Väsby. Efter att serviceteknikern justerat D70 huset för backfocus så har jag inte haft några större problem med det objektivet.

FredL skrev:
Jag upptäckte samma problem med min D70 och 80-200/2,8 objektivet (två-rings-modellen). Att jag inte sett det tidigare antar jag beror på det mycket korta skärpedjupet man kan få vid 200/2,8.

Detta fixades dock lätt med ett besök hos Nikon i Upplands Väsby. Efter att serviceteknikern justerat D70 huset för backfocus så har jag inte haft några större problem med det objektivet.

Men hur gick det med andra objektiv då??
Om man justerar huset borde det väl påverka alla objektiv??

Leif, det är tvåringsmodellen jag har.....

Legur Laugar skrev:

Justeringen hade med att mitt D70-hus led av bakfocus, det hade ingenting med objektivet i sig att göra. Det vara bara att jag upptäckte fenomenet med 80-200 gluggen då den kan kan ha ett mycket kort skärpedjup. Alla andra objektiv fungerar fortfarande bra.

Legur Laugar skrev:

Tvåringsmodellen går att fixa enligt servicestället i Saltsjöbo.
I värsta fall går det att byta ut chipet i den, om det inte går att justera kamerahuset. Det gör det däremot inte med skjutzoomen.
Allt enligt Lasses Kameraservice.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto