Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bagagnad digital systemkamera för 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog ingen som vet hur många det kan tänkas finns i lager. Men det vore ju en miss av Pentax om de tog slut innan ersättaren finns på marknaden...
 
Följer med engelsk manual på skivan, så det är inga problem tycket jag. Kameran är mycket enkel annars och ingen större skillnad från en vanlig systemkamera.
 
Kör ju också Pentax. Det finns en nackdel med den. Tänk över vad du vill ha för objektiv och kolla hur lätta de är att få tag på. Jag har letat teleobjektiv ett tag nu och det har inte varit lätt. För 20 år sedan körde jag Pentax/Chinon just för att det fanns så mycket begagnade objektiv till bra priser. Begagnat-marknaden för pentax idag ser nästan lika ut, d.v.s det är fortfarande de gamla K och gäng objektiven som dominerar! De går visserligen att använda, men de är inte så praktiska. Kameran har inte en aning om vad du ställt för bländare, så du får köra helt manuelt och låta kameran blända ner för ljusmätning. Vill du ha nån typ av automatik så är det minst KA fattning som gäller och då är det genast mycket svårare att hitta vissa objektiv, framförallt begagnade telen. När det gäller nya teleobjektiv så är det inte så mycket bättre, iallafall om du ska försöka hitta bra priser på t.ex. E-bay. Det är inte alls samma utbud som till Canon och Nikon.

I övrigt har det väl redan skrivits rätt mycket om de olika kamerorna inkl. Pentax *istDl. Den tuffar på bra ännu så länge. Har haft den ett par månader och eftersom jag är i en väldigt intensiv fas så har jag plåtat nästan 4000 kort med den. Jag har ju inte testat de andra kamerorna i samma prisklass, men jämför man det yttre som är av plast på både *istDl och Canons 350d så känns Canon:en som rena leksaken gämfört med Pentaxen.
 
begagnat vet jag inte så mycket om. Nya pentax objektiv är ju billigare än i alla fall nikon, vad jag har märkt i alla fall.
 
En Pentax 14 mm DA glugg får man för knappt 7.000 medans Nikons 14 mm kostar mer än 20.000. Så visst finns det klara fördelar med ett bra objektivutbud för aps-c sensorer. Annars är det som Per-Erik skriver en mindre begagnatmarknad och lite svårare att hitta teleoptik, i alla fall över 300 mm och till lägre pris. Skulle inte bli förvånad om det blir några nya telen i kommande DA-linser från Pentax.
 
Beggad Nikon D70.... Utan tvekan den bästa kameran du kan få för 5000kr

sen måste du ha optik till kameran också.
glöm inte det
 
harryett skrev:
Beggad Nikon D70.... Utan tvekan den bästa kameran du kan få för 5000kr

Ser man enbart till seriebildtagningsprestanda är D70 svårslagen men som alla kameror har den både plus och minus. Sökaren är tex inte bra och så finns det ett moiréproblem i en viss typ av motiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.