Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bagagnad digital systemkamera för 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går i tankarna att köpa en begagnad digitalsystemkamera för runt 5000:- kr, kan ni tipsa mig om vilka märken och modeller jag ska titta på?

Även andra tips är välkomna i min jagkt på min första systemkamera.

Har i dag en Canon Ixus 500.
 
Canon: 10D eller D100
Nikon: D70

Beror mycket på vilket system du tycker bäst om, vad gäller objektivutbud osv. Det finns mycket begagnat om man väljer en av de stora.

/Pontus
 
D70:n hittar jag bara kamerahus för runt 5000:-, vill helst ha mågot objektiv med när jag köper för 5000:-.

Men har väl tänkt mig att köpa av något större märke så man kan bygga ut med olika objektiv och tillbehör i takt med att jag lär mig mer.
 
Mitt tips är att spara ihop lite mer pengar och köpa nytt istället, typ en Canon 350D eller Nikon D50-70.
Det är mycket som slits i digitala SLR kameror, mycket fortare än vad man tror, så nytt är nog bättre om man inte vill bli besviken av att det rasar snabbt.
Eftersom det inte är någon film i dom som skall framkallas så knäpper folk lite fler bilder med en digital än dom gjorde med en filmkamera, vilket gör att kameran nog tar fler bilder på ett halvår än vad en film version tog på 5 år.
Slutare och dyl slits ut fortare än vad man tror.
Tyvärr verkar alla utom proffs versionerna (och dom hittar man inte för 5000:) vara byggda efter "rasa snabbt efter garantitiden gått ut" principen som är poppis idag.

Dom är extremt mycket känsligare för stötar, slag, värme, smuts, fukt osv än film versionen.
Och vad en beg kamera blivit utsatt för är ju svårt att veta.

Jag hade sparat lite till och köpt nytt.

/Magnus
 
*ist DS men jag gissar att det är ist DL som kostade typ 5400. vet inte vad min kostar nu. men jag har tagit 35000 exponeringar nu i allat från spöregn till -30 och i smutsiga verkstäder så den varit helt brun av damm. den tjorvade lite första veckan men det var fort fixat. jag är otroligt nöjd så jag tror inte man ska glömma pentax. framförallt så är dom i särklass snyggast, speciellt med gammla manuella objektiv på. (=
 
Jag fick tag på en beg nikon D100, kamerahus + 3 objektiv för 4800:- (kompispris). Men jag tror att nikon D100 går att få tag på under 4000:- och det finns mycket beg för nikon, deras gamla objektiv går att använda i de flesta fall men manuellt.
Ett bra normalzoom är sigma 18-50/3,5-5,6. och går nog att få tag på för ca 1000:- och beg ca 500-600. Det objektivet har autofokus och auto-ljusmätning men det kanske du vet redan.

Lycka till med kameraköpet som jag tror kommer att gå bra om du inte har alltför bråttom.

Fotohälsn. Dick
 
Sebastian_gävle skrev:
Hur står en sån sig mot tex en Eos 300D eller liknande?


Den står sig mycket bra där, är likvärdig eller bättre. Sökaren tycker jag är mycket bättre än D50 iaf. Kameran är smidig och lätt men ändå robust och med bra grepp. Ett mycket bra köp tycker jag!
Kika på www.pixmaina.com det har den till mycket bra pris nu.
 
Ibanez Magnus skrev:
Mitt tips är att spara ihop lite mer pengar och köpa nytt istället, typ en Canon 350D eller Nikon D50-70.
Det är mycket som slits i digitala SLR kameror, mycket fortare än vad man tror, så nytt är nog bättre om man inte vill bli besviken av att det rasar snabbt.
Eftersom det inte är någon film i dom som skall framkallas så knäpper folk lite fler bilder med en digital än dom gjorde med en filmkamera, vilket gör att kameran nog tar fler bilder på ett halvår än vad en film version tog på 5 år.
Slutare och dyl slits ut fortare än vad man tror.
Tyvärr verkar alla utom proffs versionerna (och dom hittar man inte för 5000:) vara byggda efter "rasa snabbt efter garantitiden gått ut" principen som är poppis idag.

Dom är extremt mycket känsligare för stötar, slag, värme, smuts, fukt osv än film versionen.
Och vad en beg kamera blivit utsatt för är ju svårt att veta.

Jag hade sparat lite till och köpt nytt.

/Magnus

Ligger en heldel i det du säger, är väldigt svårt att veta hur länge till en begagnad fungerar, och man vill ju inte börja med att behöva lämna in den på reparation eller dylikt.
 
Sebastian_gävle skrev:
Ligger en heldel i det du säger, är väldigt svårt att veta hur länge till en begagnad fungerar, och man vill ju inte börja med att behöva lämna in den på reparation eller dylikt.

Man kan ju givetvis ha massor av tur och få en kamera som håller väldigt länge, men lika lätt får en som rasar direkt.
Själv köpte jag en 20D ny förra våren och efter ca 2-3 månader dog sensorn helt (jag fick en ny sensor, inga problem). Nu har jag nästa 20.000 exponeringar, och tror inte att jag tagit så jätte mycket mer bilder än någon annan som haft sin kamera i ungefär samma tid, ungefärlig livslängd på slutaren är typ 30.000 bilder, om du förstår vad jag menar? För några dagar sedan fick jag för mig att skärmen på kameran visade bilderna lite snett och när jag tittade noga såg jag att hela skärmen (på vänster sida) hade släppt inne i kameran, alltså typ lossnat från huset. Kameran har inte fått någon mer smäll än dom får av att bäras hängande på axeln (slår emot höften eller nått).
Säkert är mitt en reklamations grej, jag vet inte.
Men kolla upp så att garanti och reklamation osv funkar även om du köper beg.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
ungefärlig livslängd på slutaren är typ 30.000 bilder,

/Magnus

Det första och enda slutahaveriet på en Pentax dslr som jag sett var efter 130.000 exponeringar Verkar som om Pentax även där har lite bättre kvalité. Alernativt till DL kan vara att köpa en begagnad istD. Ett pro/semiprohus som visserligen snart har 3 år på nacken men som håller långt i en jämförelse, tex lägre brus än D100 och 300D tom ISO 800.
 
Senast ändrad:
Vad är skillnaden mellan en ist DL och en *ist DL är det samma grund modell med olika generation så att säga? Vad är skillnaden rent praktiskt är någon bättre än den andra?
 
Nej det är samma kamera. Det finns en DL2 också som sklijer sig något men jag tror inte den säljs i Sverige.

Ersättren till DL(DS?) Pentax K100D (med bildstabilisering) och K110D finns from augusti i butik men dessa borde bli lite dyrare. Får man gissa kanske det snart blir svårt att få tag på en DL till ett så lågt pris som det är nu.
 
Okej för jag hittade en Pentax *ist DL kamerahus (svart) + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL på cyberphotot för 5555 kr, är det läge att slå till på en sån eller kan man vänta ett tag till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.