ANNONS
Annons

badhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisen

Guest
Hejsan alla!
Det är så att jag kommer få tillgång till ett helt badhus och en jättebra modell. Nu är bara frågan hur det ska gå till med bilderna. Kan tänka mig att mycket speglar sig i varandra. Och hur kan man nu undvika detta? Och har någon några roliga tips om vad man kan hitta på? Vissa bilder kommer jag att använda mig av enbart ljusstakar.
Nu har jag skaffat ett ställe att vara på, och måste komma på vad man kan göra med det. Några idéer har jag ju själv.. men någon kanske kan komma med flera?

Polfilter funkar ju bra att ta bort speglingar i normala fall. Kan vara lite svårare innomhus eftersom ljuset faller "överallt"

Hej.

Om du använder studioblixtar (220V) så ta det försiktigt... med vattnet.

Vad är det för typ av bilder du hade tänkt dej?

Bilder på simmande människor är klart snyggast om man får ner kameran i samma nivå, ända ner till vattenytan.

Simhallar brukar ju som regel vara väldigt överdimensionerade i höjd, längd och bredd. Det kan man ju göra något av. typ - liten människa / stor tom omgivning.

När jag läste ditt inlägg så kom jag direkt att tänka på två bilder. Varandra helt olika.

Den ena sitter i Hasselblads objektiv katalog. Fotograf Patrick Harbron. Det är en kille som sticker upp huvudet ur vattnet, centrerat i bild, och kameran är i vattenyte nivå. Väggen bakom är blå med ett grafiskt mönster, och allt kommer igen som en speglig i vatten ytan.

Den andra är en bild av Helmut Newton, som heter Diving Tower, Old Beach Hotel. Den är i svart/vitt. Plåtad på natten/kvällen så det är alldeles mörkt, vattenyta och bakgrund är helt svarta. En bit av en husfasad och hopptornet är upplyst. Och en bit upp i hopptornet så finns ju (naturligtvis) en naken modell, lite stelt och rakt placerad.
Toppenbilder båda två, trots att de är väldigt olika.

Om jag hittar någon av dom på webben så kommer jag tillbaka med en länk.

/Jacob vP

Jag skulle försöka utnyttja speglingar från vatten och kakel.

Svartvitt, svart baddräkt/byxa, hög kontrast men ändå med god skuggåtergivning.

Jag hade inte tänkt använda mig av några blixtar alls (studioblixtar har jag inte tillgång till) utan jag tänkte testa om det gick att använda den bra belysning som finns. Jag är ju lite för mjuka och suddiga bilder och det kommer vara mycket hud som syns.(s/v-film) men jag funderar på att ha en kamera med färgfilm i också. Vad kan passa bäst?
Jag tittar runt mycket för att få idéer men det verkar vara ovanligt att ta bilder i badhus? Förutom länken ovan då.
Jag hade väl tänkt mig att ta porträtt och på speciella delar av kroppen. Jag vet några saker jag vill testa i vattnet, som jag sett förut, och kommer då bara använda mig av stearinljus. (helt mörkt överallt annars)
Jag funderar även på att gå till bibblan och titta vad som finns..
Tack så länge för tipsen!
/Lise

Kanske en snabb film, T-Max 3200 eller Ilford Delta 3200 kan vara något? Framkallar du själv, så exponera gärna efter 1600 Asa och framkalla därefter för mjukare bilder och aningen finare korn än vid 3200.

Det är ju så att jag måste lämna in mina filmer, tyvärr. Förut framkallade jag dem själv, men har ingen möjlighet nu. De tar hutlösa priser för att framkalla "vanliga" s/v filmer. Hur bra fungerar den som man kan framkalla i C-41? Jag har en "Kodak professional T 400CN" här hemma. Kan den fungera tro?

Stefan Berg

han kan säkert sina saker, men PERSONLIGEN måste jag säga att hans HEMSIDA är lika tråkig som min El-räkning....

Dvs: Lång,intetsägande och svårförstod !!!

God Jul Önskar TOMTEN

Lisen skrev:
Det är ju så att jag måste lämna in mina filmer, tyvärr. Förut framkallade jag dem själv, men har ingen möjlighet nu. De tar hutlösa priser för att framkalla "vanliga" s/v filmer. Hur bra fungerar den som man kan framkalla i C-41? Jag har en "Kodak professional T 400CN" här hemma. Kan den fungera tro?

Nu har jag ingen erfarenhet av de filmerna. Men om du ska fotografera i befintligt ljus så bör du nog först kolla hur ljuset är på den plats du ska fotografera, och se vilka tider du kan använda med de bländare du vill ha. Jag vet inte hur dessa filmer går att pressa, och vad det kostar i labbet. Men det går att kolla upp.

Lisen skrev:

Du kan ju pressa den till minst 800iso beroende på ljus. Jag bojkottade den filmen efter bara två-tre rullar p g a gulstick i kopiorna samt att den är "sävligare" att kopiera på själv. Det där gulsticket är ju en smaksak. Många verkar gilla det också. Vanlig s/v går ju att skicka till Crimson. De framkallar och tar fram råkopior till samma pris oavsett det är färg eller s/v och oavsett hur du pressat filmen. Ca 120kr för 9x13kopior.

Jag fotograferade ett barnkalas på badhus för någon vecka sedan. Ingen höjdarupplevelse om jag ska vara ärlig, varmt, högt ljud och hemskt ljus. Bilderna fick jag igår och blev rätt förvånad över färg och kvalite trots det som jag tyckte usla ljuset, blandljus alltså. Jag körde med en Fuji superia 800 och använde polfiltret på en del. Det funkade över förväntan.
Lycka till.
/Lotta

Senast ändrad:
Re: Stefan Berg

kermodei skrev:
han kan säkert sina saker, men PERSONLIGEN måste jag säga att hans HEMSIDA är lika tråkig som min El-räkning....

Dvs: Lång,intetsägande och svårförstod !!!

God Jul Önskar TOMTEN

Tycker du verkligen den är intetsägande?
Den enda intetsägande delen tycker jag är klättringsbilderna, särskilt stilleben-delen tycker jag har väldigt anslående bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar