Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blir jag nästan lite full i fniss av vad ni två gick igång..

Jag skall försöka svara.

* Anledningen till att jag nämner 4 av 20.000 är för att påvisa att det är få personer som ställer till oreda. Nu är det givetvis inte bara dessa 4, men totalt har vi portat ca 30 st (och då är många av dessa fejkade medlemmmar). Därför tycker jag att det är lite storm i ett vattenglas ur perspektivet att om vi rensar bort en massa så löser sig problemet. Jag ser problemet och kommer att försöka adressera det. Att ange sitt riktiga namn är en sak som jag tror kan stävja. En annan sak var att bygga en funktion för att enklare rapportera "dåligt" beteende i kritikkommentarerna, för att på så vis enklare medvetengöra redaktionen om medlemmar som uppfattas som besvärliga.

* Vi tycker att det är bra med mkt medlemmar, men jag har alltid sagt att kvalitet går före kvantitet. Att vara många, betyder mycket input och det tror jag är bra. Likaså är det bra för fotosidan med mycket medlemmar, när vi skall marknadsföra sajten.

* Vad gällande pratat om regler så blir jag lite konfunderad. Kan ni inte berätta om vilka nya regler som vi infört (på bekostnad av annat, under de senaste 6 månaderna).

* Att sopa under mattan är verkligen inte ngt som jag står för. Vad jag skulle uppskatta är lite kreativa lösningsförslag på problemen ni ser (och framförallt hur de praktiskt skall genomföras).

* Kristian att blir lack på att man ifrågasätter dina åsikter, tycker jag är lite kortsynt. Jag (eller ngn annan för den delen) måste väl få fråga hur du menar och hur du bygger upp din argumentation, och framförallt, vad argumentationen bygger på.

Summa summrum:

* berätta om reglerna som ställer till det
* kom med kreativa och praktiskt genomförbara lösningsförslag på de avgränsade problem ni ser.

Jag lyssnar mer än gärna!
 
elmfeldt skrev:
* kom med kreativa och praktiskt genomförbara lösningsförslag på de avgränsade problem ni ser.

Jag lyssnar mer än gärna!

Jag kom nyligen med förslaget att varje enskild medlem skulle kunna "blockera" andra enskilda medlemmar från att kommentera de egna bilderna och skriva i den egna gästboken.

Kommer det att finnas med i diskussionerna under er stundande långhelg?
 
I princip så tar vi alla idéer till diskussion. Vi har själva pratat löst om detta i våras, men kom då aldrig fram till ngt. Kanske med modifieringen att begränsa antalet "blockeringar". Men vi tar upp detta på mötet och prioriterar in det!

Tyvärr är ju detta är förslag som ligger inom ramen för "icke-kreativ kod", något som man i andra trådar tyckte vi sysslade för mycket med..

Förresten, hur skall detta praktiskt fungera? En medlem som är blockerad av en annan medlem, ser inte kommentera "blocket"? Tänk om detta resulterar i fler fejkade medlemmar!?
 
elmfeldt skrev:
I princip så tar vi alla idéer till diskussion. Vi har själva pratat löst om detta i våras, men kom då aldrig fram till ngt. Kanske med modifieringen att begränsa antalet "blockeringar". Men vi tar upp detta på mötet och prioriterar in det!

Tyvärr är ju detta är förslag som ligger inom ramen för "icke-kreativ kod", något som man i andra trådar tyckte vi sysslade för mycket med..

Förresten, hur skall detta praktiskt fungera? En medlem som är blockerad av en annan medlem, ser inte kommentera "blocket"? Tänk om detta resulterar i fler fejkade medlemmar!?

Den man blockerar ska man heller inte kunna kommentera hos...
Anser jag.

[edit}
inte heller kunna besöka personen, om man valt blockera någon så tycker jag att man inte ska ha nått med personen alls.
[/edit]
 
Att begränsa antalet "blockeringar" är rimligt. Obegränsat antal är orimligt :)

Genomförande av detta förslag anser jag kreativt eftersom ingen längre kommer ha anledning att klaga på "felaktiga" eller osmakliga kommentarer.

Sidan blir vidare ointressant för dem som enbart gillar att retas via kommentarer.
 
arleklint skrev:
Genomförande av detta förslag anser jag kreativt eftersom ingen längre kommer ha anledning att klaga på "felaktiga" eller osmakliga kommentarer.

Sidan blir vidare ointressant för dem som enbart gillar att retas via kommentarer.

Hmm. Isåfall är det lika kreativt med att införa Rapporteraflaggen, för det adresserade exakt samma problem.
 
elmfeldt skrev:
Nu blir jag nästan lite full i fniss av vad ni två gick igång..
bla bla bla bla... ... osv...

Jag har nog kommit med en drös förslag coh varför inte skapa en kreativ idebank !?

Skönt att jag gått från oseriös till kortsinnt för det är precis så jag är, långsinthet har aldrig riktigt varit min grej...

Mitt förslag är enkelt och kreativt...Visa på det bra de närande de goda exemplen... Så enkelt är det --->>> Hur ni tekniskt och grafiskt sköter det är ju eran utmaning !!!

Tycker dock att det finns vissa russin på andra fotosajter och tidsskrifter man kan sno !!!

Jag bygger alltid mina reaktioner och kommentarer på den känsla som infinner sig hos mej och det är ganska lätt att avläsa de olika temperatursvängningarna som finns på fotosidan och vad som är på G. Om det nu bara är 30 surpellar som skall stöka till det så är det väl ganska enkelt att bara...DELETE / DENY hoppsan hoppsan.

Vänd på hela resonemanget och utgå från det bra och ge det lite näring...

Jag ville bara visa vilken avog stämmning det fanns bland medlemmar här (tog mej max 1min att hitta en av de 30), det finns dock en del sanning i det som stod där som bör beaktas och kunna hanteras på ett vettigt sätt. Håller med om att det nog är lite för lätt och enkelt att skapa låtsaskonto eller bli medlem och spy ur sig galla.

Jag vet att vi haft en del duster om medlemmar utan bilder men jag står fast vid att det ger ett seriöst intryck att ha några bilder själv att visa upp innan man blir proffstyckare.


/Kristian som efter att varit oseriös numera är kortsinnt och undrar vad nästa hopp blir
 
Senast ändrad:
David,
ja du, det finns ju en hel del både positiva initiativ och förslag till "konflikt-lösning" direkt av medlemmarna (med filter/blockering osv)... Båda ökar det positiva på sidan och minskar arbetsbördan för er.

På den (bildinnehållsmässigt) eminenta fotosajten Usefilm har man en funktion med "vänner"-listan. Den listan gör att man enkelt får fram bilder och kommentarer från/till de som man har på listan. Det skapar lösa "subcommunitíes", vilket är ett mjukt sätt att ta hand om olika intresseinriktningar och schatteringar på sajten. (Vilket ju är naturligt när man är 20 000 st)

/Christian
PS. Jag tycker nog också att det här går i cirklar ibland, så du är inte ensam om att fnissa. :)

PPS. /BAN *ristian ? :)
 
elmfeldt skrev:
Hmm. Isåfall är det lika kreativt med att införa Rapporteraflaggen, för det adresserade exakt samma problem.

Ja det tycker jag, så som den nu ser ut. Inledningsvis var den dock väldigt dominerande.
Att enkelt kunna rapportera grova övertramp är viktigt för en själv, för er och för siten.
 
Kristian, ditt inlägg gjorde mig inte ett dugg klokare. För att kunna komma fram till ngt så måste du vara mkt konkretare än vad du är. Du får ursäkta om jag inte kommer ihåg dina förslag. så ta dem gärna igen. Glöm inte heller att svara på frågan om reglerna, så att vi kan reda ut det.
 
arleklint skrev:
elmfeldt skrev:
Hmm. Isåfall är det lika kreativt med att införa Rapporteraflaggen, för det adresserade exakt samma problem. [/QUOT]

Ja det tycker jag, så som den nu ser ut. Inledningsvis var den dock väldigt dominerande.
Att enkelt kunna rapportera grova övertramp är viktigt för en själv, för er och för siten.

Ok, bra! Jag var nämligen lite osäker. Jag tycker också att införandet av denna kod och efterföljande förslag om modifiering (av funktionens GUI) visar på att vi mer än gärna lyssnar och tar till oss av konstruktiv kritik.
 
cwe skrev:
På den (bildinnehållsmässigt) eminenta fotosajten Usefilm har man en funktion med "vänner"-listan. Den listan gör att man enkelt får fram bilder och kommentarer från/till de som man har på listan.

Hmm. Har varit inne på USEFILM och den är väldigt bra. Men jag har inte sett den funktionen, kan du beskriva den i lite mer detalj så förstår jag bättre, och det blir lättare att notera ner den i förslagslådan.
 
David,
inflödet av bilder på Usefilm är bedövande (men samtidigt många kommentarer också!). För att hitta i "röran" har man alltså en möjlighet att lägga till "vänner". Icke-betalande medlemmar kan bara lägga till 3 vänner på sin lista, betalande har obegränsat antal.

När man tittar på en medlems bilder eller sida, och känner att man vill titta mer, så kan man göra "add friend".

Sedan finns det en liten sidomeny på ens "hemsida" /member/, där man kan välja "pictures from friends" eller "comments from friends" (enkel sökfunktion), åsså kommer de upp.

Vänner kan se vilka som lagt till dom som "vänner", vilket gör att man liksom lär känna varandra efter ett tag. Det blir en löst sammanfoga bekantskapskrets, vilket jag tycker funkar alldeles utmärkt. (Det liknar ju fs bevakningar, men är online och direkt.)

-Christian

PS. En annan fantastiskt bra finess med UF är att det inte finns _någon_ gräns på hur mycket man kan ladda upp. Jag har 250 bilder där snart... *hint hint* :)
 
elmfeldt skrev:
Kristian, ditt inlägg gjorde mig inte ett dugg klokare. För att kunna komma fram till ngt så måste du vara mkt konkretare än vad du är. Du får ursäkta om jag inte kommer ihåg dina förslag. så ta dem gärna igen. Glöm inte heller att svara på frågan om reglerna, så att vi kan reda ut det.


Reglerna var ju mera den som du själv sprang offside på ;)
Släpp det ... Jag hinner ju knappt skriva inna ni kräver redovisning... Här kommer ett par lösryckta ideer :)

tomt...

står precis helstilla nu...

Utlys en utmaning vettja ;) Det bästa förslaget på hur fotosidan kan bli bättre får ett års gratis medlemskap. Juryn består av väl utvalda tillsammans med några ännumera väl utvalda.

/Kristian (släpper tråden för idag men kommer med ny kraft imorgon igen)

CWE:) 250bilder... Då skulle nog David vända sig i ... Du har ju portfolion kommer du att få till svar och där har du plats för 200 bilder, mer än 75 kritikerbilder är onödigt... ... ... Den är rena bovägga CWE
 
oki. thx! Jag noterar ner denna funktionen som faktiskt verkar smart!

Antalet bilder, jadu.. Ingenting är skrivet i sten, men jag förstår inte att man kan ha 250 bilder som man samtidigt behöver kritik på. Är jag trångsynt!?
 
Låter kul tycker jag... som det är nu på fs väljer man ju att klicka bevakningsmail för att sålla i inflödet, vilket är mer stelbent
 
Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
Antalet bilder, jadu.. Ingenting är skrivet i sten, men jag förstår inte att man kan ha 250 bilder som man samtidigt behöver kritik på. Är jag trångsynt!?

Trångsynt är väl att ta i ;) men kritikbilder med kommentarer är ju inte bara för en själv, utan för alla! Alla har nytta av allas bilder med kommentarer. Även de som ligger länge.
 
Jag tycker inte att ni ska hänga ut Björn för hans kommentar, han sa bara sin åsikt. Är det inte det Fotosidan är till för?

Det här känns lite som en häxjakt. Tycker att ni ska ta bort länken till bilden, som ni brukar göra.

//J
 
Kristian h skrev:
Reglerna var ju mera den som du själv sprang offside på ;)
Släpp det ... Jag hinner ju knappt skriva inna ni kräver redovisning... Här kommer ett par lösryckta ideer :)


Ok. Bara så jag fattar. Det fanns alltså inget problem med reglerna.

Kristian h skrev:


Utlys en utmaning vettja ;) Det bästa förslaget på hur fotosidan kan bli bättre får ett års gratis medlemskap. Juryn består av väl utvalda tillsammans med några ännumera väl utvalda.

/Kristian (släpper tråden för idag men kommer med ny kraft imorgon igen)

Ja, varför inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.