Annons

Börja fota i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)
År 2013, och ni diskuterar rawfiler, mer än 10 år efter att digitalbilder började ersätta analogfotot?

På vilket sätt är de mindre intressanta idag än de var för 10 år sedan?

Vi har haft kameraobjektiv en bra bit över 100 år och de diskuteras också fortfarande flitigt :)

Råfiler är ett ämne som nog lär fortsätta att diskuteras så länge det finns kameror som kan producera sådana.
 
Inte mindre intressanta, tvärtom borde fördelarna numera vara så väl kända att de inte behöver debatteras.

Och det har inte tillkommit några nya fotografer under de här 10 åren menar du? :)

Tänk på att vi som är aktiva i den här typen av forum är en mycket liten minoritet av alla de fotografer som finns. Och inte ens i den lilla minoriteten är det alla som ännu upptäckt möjligheterna hos råfiler. Du får nog som sagt leva med att det ämnet fortsätter diskuteras så länge det finns kameror som kan spara råfiler.

Allmän reflektion: Bara för att ämne borde vara välkänt för alla innebär inte att man slutar diskutera det. Hur länge har vi haft väder? Ändå är det fortfarande ett populärt ämne för diskussioner ... :)
 
Klart att man får olika resultat i olika RAW konverterare. Enda företag som sitter på den riktiga avkodningen är kameratillverkaren. All annan är reverse Engineering.
Nyfiken, hur får du fram rådatan enligt dig helt neutral? Vilket program och hur.

Men det är att det inte finns en riktig avkodning som jag försöker förklara. Allt beror på mjukvaruinställningarna och det finns inget mer objektivt i de inställningar som en tekniker på Canon eller Nikon gör än de inställningar som en tekniker på Adobe eller PhaseOne gör.

Och den råa filen får du fram genom lite arbete i terminalen tillsammans med en programvara från Adobe.
 
Brushantering i RAW

Till trådskaparen.
Jag tar nästan alltid mina bilder i mörka sporthallar med ISO upp till 5000. Tiden 1 /1000 sek. Då blir det mycket brus i bilden. I RAW kan jag få bort det mesta bruset. Jag pillar lite på alla inställningar. Ändrar WB och exponering, hanterar högdagrar och mörka partier. Kan ge stödljus, kontrast och skärpa. I Elements skärper jag upp bilden ytterligare. Om jag har tagit många bilder under liknande förhållanden kan jag begära föregående bilds inställningar. Jag kan inte få samma resultat med bara JPEG. Ibland missar man helt. Jag bytte objektiv från f 1.2 till f 2.8 utan att ändra kamerainställningarna, bilden blev nästan helt svart. Med RAW-filen lyfte jag bilden så att den såg norma ut! Svårt i JPEG

MVH Per Lindström

http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=313149&ID=2915104
 
Hejsan![
Jag har börjat fundera på att fota i RAW men är inte jätteduktig på bildbehandling. Jag är självlärd och kan grunderna. Jag vet att RAW kräver efterbehandling och det jag undrar nu är hur mycket efterbehandling som krävs? Hoppas ni förstår frågan!

Jättetacksam för svar!

Det behövs inte mycket men det blir ALLTID bättre att justera raw-filen efteråt!
Kanske lite contrast, mättnad, vitbalansen kan alltid bli bättre...
 
Hejsan![
Jag har börjat fundera på att fota i RAW men är inte jätteduktig på bildbehandling. Jag är självlärd och kan grunderna. Jag vet att RAW kräver efterbehandling och det jag undrar nu är hur mycket efterbehandling som krävs? Hoppas ni förstår frågan!

Jättetacksam för svar!

Att plåta jpg är som att köra Ferarri o bara använda en växel.
Plåta RAW o du kan använda alla :)
Lite mera jobb men mycket mer möjligheter att plocka fram det bästa ur varje bildfil!
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Inte svårt att fota och redigera i RAW

Hej!
Det är inte så svårt att fota och redigera i RAW, Säg att man tar 200 bilder i likvärdig miljö. Då redigerar jag 1:a bilden mycket noga. Det tar mindre än 30 min. På resten av bilderna begär jag samma redigering som föregående bild. Det tar 1 sekund! Kanske gör jag små justeringar på varje bild efter det. Sedan i JPEG beskär jag bilden och sedan skärper jag bilden. Klart!

Det fina med RAW är att även om kamerainställningarna blev helt fel kan man ofta fixa till det ändå.

Med vänlig hälsning Per Lindström
 
Hur sparar man inställningar från en raw-inställning till övriga andra raw-filsinställningar?
 
Spara RAW-inställning

Hur sparar man inställningar från en raw-inställning till övriga andra raw-filsinställningar?

Hej!
Du behöver inte spara inställningen! Programmet kommer ihåg sista redigeringen! I photoShop Elements 10 för Canon (249 kr) Öppnar Du bara filen Du vill jobba med. Där kan Du välja många alternativ i en liten flik till höger. Ett av alternativen är att använda föregående inställning. Du kan även välja Elements StandardInställning. Du vet ju att när Du redigerar i RAW förstörs inte grundinställningen utan all redigering Du gör läggs till RAW-filen, som Du närsomhelst kan få tillbaka orginalfotot på.

I JPEG-redigering blir kvalitén alltsämre när Du redigerar. 30 ggr är fullt märkbart förstrande!

Mvh Per Lindström
 
Hej!
Du behöver inte spara inställningen! Programmet kommer ihåg sista redigeringen! I photoShop Elements 10 för Canon (249 kr) Öppnar Du bara filen Du vill jobba med. Där kan Du välja många alternativ i en liten flik till höger. Ett av alternativen är att använda föregående inställning. Du kan även välja Elements StandardInställning. Du vet ju att när Du redigerar i RAW förstörs inte grundinställningen utan all redigering Du gör läggs till RAW-filen, som Du närsomhelst kan få tillbaka orginalfotot på.

I JPEG-redigering blir kvalitén alltsämre när Du redigerar. 30 ggr är fullt märkbart förstrande!

Mvh Per Lindström

Hm! Menar Du hur man direkt kan föra över till andra raw-filer?
 
Hejsan![
Jag har börjat fundera på att fota i RAW men är inte jätteduktig på bildbehandling. Jag är självlärd och kan grunderna. Jag vet att RAW kräver efterbehandling och det jag undrar nu är hur mycket efterbehandling som krävs? Hoppas ni förstår frågan!

Jättetacksam för svar!

Hej

Ett tips om du vill lära dig hur de olika reglagen fungerar i LR ocg PS är att köpa en DVD kurs av Moderskeppet (eller annan leverantör).
 
Markera alla eller enstaka grupper

För att överföra redigeringsinställningarna frän första bilden, klicka först i den bild (vänsterspalt) du vill ha som referens (viktigt, första bilden du klickar på styr). Markera därefter alla likvärdiga bilder i spalten, klicka på synkronisera och välj vilka parametrar som ska synka:) Nu ändra alla bilder efter den första, finjustera därefter varje bild. Så länge bilderna är markerade i grupp, justeras alla vid ändring av ett reglage.
 
I give you one more reason why to shoot in RAW.
Raw demosaicing algorithms are getting better and better everyday. That means that you digital negative can be redeveloped in the future with way much better quality. Just that make the whole point to shoot in RAW. Before the storage space was pretty expensive but know it just cost pennies. Who knows what capabilities will have the raw processing in the future, right?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.