koxa
Aktiv medlem
Tack för förklaringen
Jag håller i stort sig med dig, men några texter med hot om domstolar och dylikt har jag inte trots att jag vill att mina bilder används i enlighet med upphovsrättslagarna. Om någon vill återpublicera mina bilder vill jag att de frågar först så jag vet i vilket sammanhang de ska användas, och det har hänt flera gånger att folk faktiskt frågat och fått min tillåtelse både för tryck- och nätpublicering (utan ersättning).
Det är möjligt att mina bilder skulle få mer spridning med CC-licens, men det är inte det jag är ute efter. Därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig att publicera bilder under den licensen i vissa fall, men inte generellt.
Jag förstår dock fortfarande inte hur CC skulle hjälpa de som inte vill få sina bilder använda på fel sätt (alltså de som nu använder vattenstämplar), men ändå vill visa sina bilder på nätet. Risken för felanvändning blir ju inte mindre för det misstänker jag.
Nej CC ändrar inte på risken för stöld (fel sätt osv), det jag menade var att CC är en mjukare väg att gå i "copyright-djungeln" och att många fler säkert skulle kunna använda sig av CC och de fördelar detta innebär. Tror många idag på ren slentrian kör (c) sitt namn - utan att ens tänka igenom vad detta innebär.