ANNONS
Annons

Bättre än förr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
"Kodachrome, they give us those nice bright colours
They give us the greens of summers
Makes you think all the worlds a sunny day, oh yeah
I got a nikon camera, I love to take a photograph
So mama dont take my kodachrome away" lyrics by Paul Simon and Art Garfunkel

Nikon F3, ljusstarka fasta gluggar och Kodachrome var måttstocken för länge sedan.

Går man tillbaka tio år i tiden så var det Velvia, Nikon F5 och ljusstarka fasta zoomar som state of the art för att ta de bästa bilderna.

Nu är det digitalt för hela slanten, men bättre? Att digitalt idag ger en högre ljuskänslighet med bibehållen kvalitet är jag medveten om, men i övrigt?

Vad behövs för att komma upp i samma bildkvalitet, med samma ljusförhållanden, brännvidder och bländare och en utskrift i A3?

Vad behövs om jag dessutom vill ha ännu bättre synlig kvalitet på bilderna?

Jag saknar de fasta zoomarna. De är nyckeln till bra bilder. :)

Avdelningen freudianska felsägningar: Motsatsen till fast måste väl vara sladdrig. Sladdriga zoomar finns det gott om.

Dagens instegsmodeller av DSLR räcker till i upplösning och det är som tidigare viktigare att köra bra optik än att lägga pengarna på kameran.

Hur kameran hanteras är viktigare än tekniska specifikation, efter som hanteringen avgör hur bilden kan komponeras.

Håller ni med?

Fasta zoomar...? Vill minnas att jag spillde epoxi på en gammal Tokina vid slutet av 70-talet, och att den då låste sig...

Annars får man nog säga att Kodachrome 25 i A3 klarar sig ganska bra. Fast bäst klarar den sig nog på duk, projiserad genom "juvelen i kronan" Carl Zeiss P-Sonnar T* 2,5/90mm. Och då helst fotograferad med Distagon 28, Planar 50, Sonnar 85 eller liknande.

Avdelningen freudianska felsägningar: Motsatsen till fast måste väl vara sladdrig. Sladdriga zoomar finns det gott om.

Dagens instegsmodeller av DSLR räcker till i upplösning och det är som tidigare viktigare att köra bra optik än att lägga pengarna på kameran.

Hur kameran hanteras är viktigare än tekniska specifikation, efter som hanteringen avgör hur bilden kan komponeras.

Håller ni med?

Nej, jag håller inte med, kamerahuset är åtminstone lika viktigt som optiken numera, till skillnad mot tidigare.

Visst, man får bra resultat även med instegsmodellerna, men du kan du få även med kitobjektiven.

Skillnaden mellan de enklaste kamerahusen och de dyraste tycker jag är lika stor som skillnaden mellan de billigaste (original) objektiven och de dyraste.
Det är ju inte bara upplösningen som är skillnaden mellan husen.

Jag anser nog att kamerahus och optik har ungefär lika stor betydelse i den digiala eran, än så länge iaf.

"Kodachrome, they give us those nice bright colours
They give us the greens of summers
Makes you think all the worlds a sunny day, oh yeah
I got a nikon camera, I love to take a photograph
So mama dont take my kodachrome away" lyrics by Paul Simon and Art Garfunkel
Avd. OT-petimetri: Paul och Art hade separerat två år innan albumet "There goes ryhmin´Simon" som innehöll "Kodachrome". Bara Paul alltså... Från en tid när en Nikon var ouppnåelig för en stackars 13-åring meden beggad Praktica Nova.

Avd. ännu mer OT-petimetri: Det var Paul Simon som skrev alla låtar även på den tiden duon framförde låtarna tillsammans. Art Garfunkel har inte skrivit nån av de låtar han varit med och spelat in, förutom på sina allra senaste soloalbum.

För övrigt gör AG några spelningar i Sverige nu i oktober.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar