Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "strobist-kitet" för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som provat lite mera. Hur tycker nu att en 580EXII genom ett paraply räcker till då?
Jag har mest använt den som upplättning monterad på kameran och då känns det riktigt kraftig. Inte som en studioblixt men ändå. Den slår riktigt långt.
Jag har idag en 580EXII och en 430EXII och funderar på att komplettera med en 580 till. Tanken är att jag ska kunna fota lite modeller utomhus i olika situationer. Sneglade lite åt 2st billigare Metz 50 AF-1 istället.
Då kan jag ju styra alla fyra blixtarna från min 7D samt använda Metzarna tillsammans genom ett paraply om det är solsken ute och jag behöver ett bländarsteg till..

Länktipps till sida med exempel på strobistfoto? Blixtplaceringar och bildexempel på hur det blev osv. Så man får en liten ide om vad man kan åstakomma med "småttingar"
 
Tror jag bestämt mig för att prova ett kit baserat på 580EX II och Pocket Wizard ... nu är jag tyvärr också på nudeldiet för tillfället :) men kanske en del av kitet blir en julklapp till mig själv, om skatteåterbäring blir vad jag hoppas.
 
Jag är övertygad om att Ni behöver dessutom batteripacket. Det är vad jag har saknat - lite hastighet på uppladdningen.
 
Om inte jag missförstod säljaren på Scandinavian Photo, så snabbar det batteripacket inte upp laddningstiden. Med Canons batteripack kommer man ner till 1 - 2 sekunder med blixten på full effekt jämfört med ca 6 sekunder utan pack.
 
Om inte jag missförstod säljaren på Scandinavian Photo, så snabbar det batteripacket inte upp laddningstiden. Med Canons batteripack kommer man ner till 1 - 2 sekunder med blixten på full effekt jämfört med ca 6 sekunder utan pack.

Då borde de kanske se över sina infotexter...
"Snabbar på kamerablixtarnas uppladdningstid väsentligt"
 
Jag borde ta ett nytt samtal med säljaren. Mitt batteripack kostar 1 995.- och försörjer enbart 1 blixt. Det "batteripacket" som Ni har pekat på, kan försörja två blixtar för knappa 1 800.-
 
Har haft en pratstund med "SirJohn" på ScandinavianPhoto beträffande de olika batteripacken. Den stora skillnaden verkar vara utan att jämföra aggregaten tekniskt.

1. Normalt brukar Canon bråka om garantin om det händer något med blixten när den är ansluten till en tredjeparts tillverkare.

2. Skall du sätta 2 blixtar jämte varandra, då finns fördelen med piratpaketet. I verkligheten brukar blixtarna hamna åtskilliga meter ifrån varandra.

Jag låter min betsällning vara kvar på originalpaketet.
 
Det där med "flera meter ifrån varandra" var min första tanke också, men man kan ju tänka sig att ha två blixtar i samma paraply och då kan det kanske vara en finess. Sedan tycker jag i och för sig det är bättre med vanliga små laddningsbara som man kan hitta överallt.
 
Akta dig spargrisen

Hmm, det börjar bli en lätt svettig prislapp på det här nu; ett grovt överslag för bara två blixtar:

2st 580EX II: 8000
2st CP-E4: 4000
2x8 AA-celler: 1000
3x FlexTT5: 6000
1x AC3: 750
Lite småprylar för att montera blixtar m.m: ??

ca 20.000 förutsatt att man har lämpliga stativ, paraplyer, m.m.
 
Länktipps till sida med exempel på strobistfoto? Blixtplaceringar och bildexempel på hur det blev osv. Så man får en liten ide om vad man kan åstakomma med "småttingar"


www.strobist.com
http://www.flickr.com/groups/strobist/

Där har du tonvis.

Själv har varit en sk Strobist sen 2007

Någon jämförde styrkor mot studioblixtar, köper man billiga studioblixtar finns ofta nackdelen att man inte kan få ner effekten tillräckligt om man vill köra stora bländare. Då måste man istället börja med sätta för saker för blixtarna eller öka avståndet (vilket kan ta bort det mjuka ljuset om man är ute efter det).
Vad jag ser bland många proffs är att dom har alla tre lösningarna, studioblixtar i studion. Ute i fält, någon portabel lösning ala elinchrom quadra/ranger + hot shoe blixtar. Sen behöver man bara vinna på lotto först men men..
 
Jag förstod att det skulle bli dyrt med denna lösning men när man ser din uppställning ovan så är det nog bara att inse att min spargris behöver en rejäl dos anabola om den ska bli tillräckligt stor för att sponsra ett inköp som detta...

Får nog börja spela lotto... =)
 
3x8 AA-celler blir det, det ska sitta fyra i varje blixt också, så man får lägga på en femhundring till. :)
 
Precis som redan nämnts i tråden. Vinsten blir när man sätter flera aggregat på samma stativ. Ungefär 3 st 580 blixtar motsvarar Elinchromes Quadra. Allt enligt "SirJohn".

Att vara superportabel kommer att ha sitt pris men en av vinsterna som jag ser det, är att du bibehåller E-TTL styrningen av hela uppställningen. Studioblixtarna må vara starka men där handlar det mer eller mindre bara om att trigga dessa och sedan styra allt manuellt.

Jag blir väldigt inspirerad när jag såg filmen med flera 580 blixtar + ac3 styrningen. På sikt så kommer jag att satsa på den lösningen. 2 st 580 med externa batt pack, PW styrningen kompletterad med AC3. Känns som om det kommer att klara de flesta situationer när det gäller att lätta skuggorna.
 
Inte annat än att man blev sugen på FlexTT5 och AC3...
Verkar vara en mycket smidig lösning för att trigga 580EXII.
 
Lite billigare blir det med en FlexTT1 på kameran och en FlexTT5 på varje blixt, men jag tror det blir FlexTT5 över hela linjen för mig. Jag behöver visserligen undersöka hur dom känns i verkligheten, TT1 är smidigare på kameran, men jag gillar inte att den stömmatas av en knappcell, att den har kortare räckvidd, och att den inte kan inte agera mottagare. Jag tar hellre den större storleken då tror jag.
 
Precis som redan nämnts i tråden. Vinsten blir när man sätter flera aggregat på samma stativ. Ungefär 3 st 580 blixtar motsvarar Elinchromes Quadra. Allt enligt "SirJohn".

.

Hmm, har hört att en kraftig "vanlig" blixt ger ca 60Ws om man ska jämföra med studioblixtar. Tre 580 borde då bli ca 180Ws medan en ranger quadra är på 400Ws....
Är jag helt fel underrättad eller??
 
Kan inte svara på din fråga. Allt var enligt Scandinavian Photo - säljare Sir John som då och då även lägger upp lite bilder på detta forumet.
 
Föresten. Nån som vet om en Elin skyport mottagare är kompatibel med PW?
Tänkte att man kanske kunde köpa två TT5 för att styra en fristående blixt med ETTL och kanske trigga en andra helt manuellt via den skyport mottagaren jag redan har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.