Annons

Bästa "strobist-kitet" för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra pris ...

Rapportera gärna hur det fungerar, upplevd uppladdningstid och så.

Rapportera gärna hur det fungerar, upplevd uppladdningstid och så.
Kommer att rapportera när den är hemma och testad. En veckas lev.tid brukar det vara, fraktfritt och ingen moms eller tull för 295:- ! Verkar svåslaget, ser även att Scandinavian Photo plockat in Kina prylar i sitt sortiment, typ Phottix.
Det får visa sig vad den går för, man brukar ju få vad man betalar för...

Så, hur funkar det med PW och 580EXII. Kan man använda en extern 580EXII som master på nått sätt och trigga en andra blixt? Tex en 430EXII. Tänkte om man med två PWenheter på nått sätt kan använda två externa blixtar på en modell. Typ en från varje sida eller två i samma paraply.
/M

Ja, du kan använda en 580-blixt på kameran som master. Som triggar t ex en 430-blixt. Dock är det via Canons blixtsystem och det går på infraröd kommunikation. Begränsningen med IR-kommunikation är att master och slav måste kunna "se" varandra.

Med radiosändare/mottagare styr du en eller flera externa blixtar. Dvs en radiosändare på kameran och sedan en radiomottagare per blixtenhet. Fördelen med radiokommunikation är att enheterna kan kommunicera med varandra även om där är hinder emellan. T ex kan du ställa en blixt i ett annat rum och radiokommunikationen fungerar genom väggen.

Ja, du kan använda en 580-blixt på kameran som master. Som triggar t ex en 430-blixt. Dock är det via Canons blixtsystem och det går på infraröd kommunikation. Begränsningen med IR-kommunikation är att master och slav måste kunna "se" varandra.

Med radiosändare/mottagare styr du en eller flera externa blixtar. Dvs en radiosändare på kameran och sedan en radiomottagare per blixtenhet. Fördelen med radiokommunikation är att enheterna kan kommunicera med varandra även om där är hinder emellan. T ex kan du ställa en blixt i ett annat rum och radiokommunikationen fungerar genom väggen.

Jo, men jag funderade på om man kunde använda en blixt triggad av en PW som master?
Jag vill använda två blixtar med enbart två PW enheter och inte ha nån blixt på kameran.
Eller är en extern optisk trigger enda alternativet då?

Jo, men jag funderade på om man kunde använda en blixt triggad av en PW som master?
Jag vill använda två blixtar med enbart två PW enheter och inte ha nån blixt på kameran.
Eller är en extern optisk trigger enda alternativet då?

Ett alternativ, som jag dock inte har provat, är om du har två stycken TT5:eek:r. Då kan du ha den ena på kameran som sändare och på den andra monterar du den ena blixten i blixtskon och den andra blixten kopplar du in med hjälp av en synkkabel på mottagaren.

Detta fungerar endast på TT5:eek:rna då TT1:an saknar synk-uttag utöver blixtskon.

Vill bara påpeka för att förtydliga diskussioner om och kring PocketWizard att det är ett varumärke inte en produkt. PocketWizard tillverkar, när det gäller radiosändare/mottagare följande produkter:

• Flex TT1
  • Flex TT5
  • PowerST4
  • Plus II
  • MultiMAX

Alla har olika egenskaper vilket kan skapa förvirring om man inte nämner vilken modell man pratar.

Med all välmening
Mats

Satt & kollade på tuben & då verkade det vara problem med räckvidden på Flex TT5 om man som jag vill köra utomhus.

Om man nu vill ha e-ttl & det inte funkar med Flex systemet(pga av räckvidden), vad ska jag köpa då?

Kan man köra med den inbyggda blixtstyrningen på 7D:n(dvs den inbyggda pop-up blixten) & montera en PW Plus II:a i en hållare på kameran(såg en bild på en sådan konstruktion på radiopoppers hemsida) eller måste man ha en styrenhet(ST2?) på kameran & PW:n på den?

Det vore kul om ngn med praktiska erfarenheter kan dela med sig hur det funkar ute i fält...

Vad gäller räckvidden så tror jag det är ett amerikanskt problem eftersom dom kör på en annan radiofrekvens som störs av 580EX-blixtarna. I Europa används en annan frekvens som visst fungerar bättre.

Jo, jag har hört talas om att det skulle vara ngt strul med dom amerikanska frekvenserna & EX 580:n men gäller det även EX 430 II?

Varför jag undrar det är för att i testen jag tittade på(från USA) så funkade TT5 & EX 580:n ca 10 meter & TT5 & EX 430 II ca 35 meter(utomhus) & det funkar väl men det hade ju varit bra mycket roligare om det funkade runt 100 meter utomhus, då det blir en så pass stor investering att jag inte kommer ha råd att byta ut grejerna på grund av att jag upplever räckvidden som en begränsning efter ett tag.

Men som sagt, man kanske kan få göra ett test innan man köper grejerna, man vill ju inte leva på nudlar i ett halvår & vara missnöjd men inköpet som föranleder dieten... =D

Tydligen stör 430EX mindre och får längre räckvidd.

Men som sagt, det är inte relevanta tester om du inte tänkt köpa den amerikanska versionen. Vad som är intressant är ju räckvidden med den europeiska varianten där det inte finns samma problem med störningar.

aldrig känt behovet av TTL med externa blixtarna då man har så många ljuskällor att det blir jobbigt att kompensera, går snabbare att enbart arbeta utifrån manuella äldre blixtar.

mitt ex. 6st 540ez 4000kr, US pocketwizards begagnat 7st 4000kr
uppladdningsbara batterier är väl samma pris som ni betalar.
men går ju även att bygga egna batteripacks om man är lite händig, bara ha en grund med ett 6v blybatteri.

går att komma undan billigare och klara sig utan 7pws också. jag brukar dubbla blixtarna och använda 1pw/2blixtar

Om det går snabbare eller inte lär ju bero på hur och hur långt bort blixtarna är monterade.

Kan heller inte tänka mig att du kan springa snabbare än någon kan rotera rattarna på en zone controller som sitter i kamerans blixtsko. :)

Tydligen stör 430EX mindre och får längre räckvidd.

Men som sagt, det är inte relevanta tester om du inte tänkt köpa den amerikanska versionen. Vad som är intressant är ju räckvidden med den europeiska varianten där det inte finns samma problem med störningar.

Helt riktigt!!

Har bara inte hittat ngn motsvarande test av den europeiska versionen (som jag tänkt köpa) ännu...

Kommer förmodligen att köra på EX 430 II, då jag är mkt nöjd med den jag redan har men framför allt för att jag får råd med fler än om jag kör på storebror 580.

E-TTL känns som som ett krav för att jag skall satsa fullt ut på ett strobistkit...

får erkänna att jag inte har större koll på hur mkt individuell kontroll du har med canons egna och pocketwizards ttl.
har bara använt quantums och det var helt bedrövligt långsamt.

men man måste behöva springa rätt mkt innan man tycker det är värt dom extra pengarna

Det var just när Pocket Wizard utannonserade AC3 Zone Controllern som jag bestämde mig för att köpa in mig på TT5-systemet, just för att slippa allt springande till blixtarna. Jag tycker att det är guld värt och fungerar smidigt.
Visst, det går att komma betydligt billigare undan om man kör med gammelblixtar/kinablixtar och billigare sändare, och det är väl upp till var och en att dra gränsen när det blir för dyrt eller vad man har råd/inte råd med.

När jag själv ändå bestämde mig för att gå över till radiotriggers så valde jag att köra på Pocket Wizards TT5 – trots det höga priset – för att det helt enkelt kändes som det bästa systemet.
Buy expensive, cry once. Buy cheap, cry every day – lixom.

Precis så var det för mig också, såg filmen om AC3:an & insåg att nu kommer det inte att kunna bli så mycket bättre, det är precis vad jag vill ha.

Har du testat dina grejer utomhus på några längre avstånd?

Har inte testat längre avstånd i skarpt läge. Gjorde ett simpelt triggtest på gården på uppskattningsvis 25-30 meters avstånd med Canon 550EX-blixtar, vilket fungerade bra (bortsett från måndagsexemplaret av en TT5, som inte triggade alls – oavsett avstånd). Men jag vill inte uttala mig definitivt innan jag gjort en fotografering i skarpt läge utomhus med längre avstånd.

Precis så var det för mig också, såg filmen om AC3:an & insåg att nu kommer det inte att kunna bli så mycket bättre, det är precis vad jag vill ha.

Har du testat dina grejer utomhus på några längre avstånd?

Hej Urban!
Om du bor i närheten av Malmö-Lund regionen eller tycker det är värt besväret att ta dig hit så är du välkommen att prova mina radiosändare. Jag har 4st TT5:eek:r 1st AC3:a och 2st 580EX II och 1st 550EX.

Jag har själv inte hunnit testa hur lång räckvidd det är på utrustningen. Men enligt tillverkaren (PocketWizard) är räckvidden 365 meter om du kör i manuellt läge och 240 meter i E-TTL-läge. Det räcker och blir över för min del. :)

Mvh
Mats

Hej Urban!
Om du bor i närheten av Malmö-Lund regionen eller tycker det är värt besväret att ta dig hit så är du välkommen att prova mina radiosändare. Jag har 4st TT5:eek:r 1st AC3:a och 2st 580EX II och 1st 550EX.

Jag har själv inte hunnit testa hur lång räckvidd det är på utrustningen. Men enligt tillverkaren (PocketWizard) är räckvidden 365 meter om du kör i manuellt läge och 240 meter i E-TTL-läge. Det räcker och blir över för min del. :)

Mvh
Mats

Hej Mats!!

Tack för ditt erbjudande, nu bor ju jag i Luleå så det känns ju liiite långt för ett test men det var jäkligt generöst av dig!!

Om det ska funka 240m med E-TTL då är det inget snack om saken, jag behöver nog inte den räckvidden så ofta men man vet ju aldrig... =)

Kul att ni som har grejerna verkar nöjda, det ser ju så sjukt smidigt ut när man kollar på demofilmerna som finns.

Mvh / Ubbe

Hej Mats!!

Tack för ditt erbjudande, nu bor ju jag i Luleå så det känns ju liiite långt för ett test men det var jäkligt generöst av dig!!

Om det ska funka 240m med E-TTL då är det inget snack om saken, jag behöver nog inte den räckvidden så ofta men man vet ju aldrig... =)

Kul att ni som har grejerna verkar nöjda, det ser ju så sjukt smidigt ut när man kollar på demofilmerna som finns.

Mvh / Ubbe

Kan du inte ringa "Steve med Lloyden" och fråga om han kan köra dig? Då kan du komma ner på eftermiddagskaffe och samtidigt prova utrustningen. Då är du garanterat hemma igen till kvällsmaten. Ha ha ha.

Ni som undrar vem Steve är kan titta här: http://www.youtube.com/watch?v=W5z_4nt8_nY

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar