Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "strobist-kitet" för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag äntligen fått mitt externa original batteripack. (vet att det var ett tag sedan tråden berörde detta....) Med nyladdade batterier, Varta 2700 mAh har jag en uppladdningstid på ca 1 sekund (manuellt läge fullt blås) - kanske lite knappt. Lite svårt att mäta. Då sitter 8 st i batteripacket och 4 i blixten. jag känner mig mer än nöjd och har dessutom köpt in Falcon Eyes ljusformar kit till hot shoe blixtar. Första testet kommer att bli under julhelgen och då enbart på motsträviga familjemedlemmar ;-)

Och jag har fått mitt Yongnuo SF-18 Batteri Pack.
Tyvärr var/är mina batterier inte nyladdade, 4 i blixten (GP2700) samt 8st i batteripacken (4 GP ReCyko 2050 samt 4 billiga 2500).
Kanke ingen rättvisande "test" då det är en blandning av batterier och ej fulladdade.
Jag får en laddnings tid på drygt 2sek när jag kör M och full effekt.
I övrigt fungerar den precis som den skall.

Och jag har fått mitt Yongnuo SF-18 Batteri Pack.
Tyvärr var/är mina batterier inte nyladdade, 4 i blixten (GP2700) samt 8st i batteripacken (4 GP ReCyko 2050 samt 4 billiga 2500).
Kanke ingen rättvisande "test" då det är en blandning av batterier och ej fulladdade.
Jag får en laddnings tid på drygt 2sek när jag kör M och full effekt.
I övrigt fungerar den precis som den skall.

Jag har också fått mitt Yongnuo SF-18, vilket är oerhört likt Canon original... hm...
Känns hur som helst väldans bra kvalitetsmässigt.
Jag har dock inte hunnit testa laddtider ännu

Uppdatering

Jag läste ett inlägg av Anders (apersson850) i en annan tråd där han nämnde ett känt problem med Pocket Wizard TT5 tillsammans med 580EXII.

Själv har jag nyligen skaffat en uppsättning bestående av 4 st TT5 och en AC3 zone controller kopplade mot 3 st 580EXII.
Än så länge funkar det här kalas ;-)
(har ännu inte använt HSS som nämns i felrapporterna)

För er som tycker det kan vara av intresse så gör en sökning.
Läs gärna den, som jag ser det, seriösa rapport som beskriver de undersökningar som PW genomfört.

LÄNK

Vad jag kan se så är det inte speciellt vanligt (se den procentuella siffran).
Dessutom så är det väl inte riktigt klart om Canon åtgärdat de senast tillverkade 580EXII på något sätt...

Kör så det ryker... (kanske onödigt ordval :)... framförallt så länge garantitiden gäller!

Jag läste ett inlägg av Anders (apersson850) i en annan tråd där han nämnde ett känt problem med Pocket Wizard TT5 tillsammans med 580EXII.
...

Jag har inte läst den tråden, men som regel så brukar detta handla om att det är problem med USA-versionen som använder en annan radiofrekvens. Jag har inte hört om några problem med EU-versionen.

Ja det är väl bara att tuta & köra, man har ju köpt grejerna för att använda dom... =)

Ni som köpte Yongnuo SF-18 Batteri Pack, hur tycker ni att det funkar, blir laddtiden på blixtarna markant mindre eller är det mer marginell skillnad?

Tycker Yongnuo SF-18 gör sitt jobb, har även kompletterat med Pixel Knight TR-332 till mina 580EXII istället för PocketWizard.
Mao en riktig budgetvariant...
TR-332 kom i fredags så det är för tidigt att uttala sig om den produkten.
Men det jag har testat i helgen fungerar dom precis som dom skall.
Hittade en länk till den, recension/guide efter mitt köp.
Manualen var ingen höjdare, maskinellt översatt till engelska.

http://www.alphapics.co.nz/Pages/Pixel Knight TR-332.pdf

Ok, då kanske man ska slå till på ett par Yongnuo SF-18 också, det skulle vara kul att höra vad du tycker om dina TR-332:eek:r när du hunnit testa dom lite mer.

Har precis börjat få kläm på det här med blixtfotografering & tycker det är jäkligt kul, dock så har jag planerat en hel del förändringar av innehållet i min kameraväska & det blir ju rätt dyrt om man dessutom ska köpa 4st 580 EX II:eek:r & 5st PW TT5:eek:r så jag skulle gärna kunna tänka mig att köra med ett budgetalternativ tills vidare i alla fall...

Jag har inte läst den tråden, men som regel så brukar detta handla om att det är problem med USA-versionen som använder en annan radiofrekvens. Jag har inte hört om några problem med EU-versionen.

Du tänker nog på det här med att USA varianten, som använder 340Mhz, fick problem med räckvidden eftersom 580EXII störde/strålade ganska kraftigt på dessa frekvenser.
Åtgärden för det var ett kostnadsfritt tillbehör från Pocket Wizard som bestod av en skärmad påse som man trär över blixten. Ser lite lustigt ut... "En elektrisk ledande kådis". Produkten heter AC5 (sök på Google så ser du hur det ser ut). Detta problem är alltså inget som den Europeiska varianten av TT5 har eftersom den använder annan frekvens.

Nä, det här problemet med 580EXII var nog tyvärr lite otrevligare. Det handlar om att styrkretsen (transistorn) för blixtröret ger upp. En del användare påstod att det uppkommit sedan man anslutit blixten via TT5.
Detta försökte då Pocket Wizard reda ut. Kolla länken som jag inkluderade ovan.
Man kan i de utredningar som gjorts inte härleda att det skulle ha något med TT5 att göra. (Kanske inte så förvånande med tanke på vem som gjort testerna... om man nu ska vara misstänksam).
Hur som helst så tycker jag i alla fall att man redovisat det hela på ett mycket seriöst sätt och jag tror inte det har att göra med TT5an.
Det pekar på en kombination av design/ihopmontering av 580EXII och användande av HSS. Jämförelser i just design har gjorts med den nya 430EXII där man ser att en del av de punkter som framförts i rapporten är åtgärdade/förändrade.

Aha, det är något jag missat.

Kanske dom som fått det problemet helt enkelt kört sina blixtar väldigt hårt och gör en koppling till PW fast det egentligen inte finns något samband.

Japp det var lite så man antydde från PW, eftersom de marknadsfört just möjligheten att använda HSS med deras utrustning.
Jag tyckte det var intressant att läsa om det här med att blixhuvudet på 580EXII är hermetiskt tillslutet. Det innebär i sin tur att den ozon som bildas (speciellt när man kör HSS) inte luftas ut på något sätt. Detta bidrar till att öka risken för överslag mellan blixtröret och reflektorn, som är av metall. Överslagen påverkan naturligtvis sedan styrkretsarna.
Den här designen är helt ändrad på 430EXII där man har tydliga lufthål i blixthuvudet. Även avståndet mellan reflektorn och blixtröret har ökats på den nya blixten, vilket ju också bidrar till att minska risken för överslag.

Hmm, jag är tydligen inte tillräckligt påläst i ämnet så jag frågar här istället...

Jag är ute efter att kunna köra 4st blixtar( typ som Dave Black) & jag hade fått för mig att det inte gick att köra HSS med 430 EX II, men nu verkar det ju som att det går & att det dessutom kanske är lämpligare att köra med 430 EX II:eek:r pga av risken för "meltdown"...

Så vad tror ni som kan det här mycket bättre än mig?

Om det räcker med 430 EX II:eek:r så kan jag ju spara en massa pengar jämfört med 580 EX II:eek:r, det skiljer ju 1800:-/blixt & det skulle ju göra att jag jag råd med PW TT5:eek:r nu på en gång, jag undrar också om vad ni tror om ngt slags "hemmabygge" som skulle göra att man kunde köra med en TT5:a & synka mot 4 st blixtar(typ som Lastolites Triflash med syncuttag).

Sitter ju nu med 1st 580 & 2st 430:eek:r så jag undrar vilken av modellerna jag ska satsa på, kommer behålla min nya 580 hur som helst för masterfunktionen om inte annat.

Som sagt, hade jag behöver lite goda råd från er som har koll...

Jag skulle då inte påstå att jag är nån expert på blixt precis.
Jag vet inte om jag förstod vad du egentligen skrev ovan med tanke på att du funderar på att köra med TT5 och/eller synka med andra blixtar...

Antingen använder man t.ex. PW TT5 för att man vill kunna utnyttja möjligheten till blixtstyrning via Canons E-TTL II system. I detta så har du ju en styrningsmöjlighet till en eller flera blixtar (även individuell styrning om du kompletterar med PW AC3) genom att kameran sköter ljusmätningen.

Det andra alternativet är då att enbart trigga en eller flera blixtar med hjälp av fjärrstyrning (radio, blixtljus eller t.ex. IR).
Det behövs inte en TT5 för att bara åstadkomma triggning. Det funkar utmärkt med en massa andra fabrikat.

Visst kan man blanda båda ovanstående metoder men det tycker jag verkar rätt komplicerat, onödigt och framförallt trögjobbat.

...men jag har som sagt kanske inte riktigt förstått vad du menade...?

Sen nästa sak som du skrev om, det var om det räckte med 430EXII istället för 580EXII... och det kan egentligen bara du själv svara på :)
Här gäller det att försöka få klart för sig om den effekt som respektive blixt lämnar är tillräcklig för ditt användningsområde

Jag antar att det jag skrev var lite kryptiskt så jag gör ett nytt försök... =)

Det jag vill kunna göra är köra 4st blixtar med HSS när jag fotar tex skotercross/enduro & det jag vill är ju kunna använda snabba slutartider & köra seriebildtagning.

Sen så fotar jag mer & mer porträttbilder & då är ju PW TT5 & AC3:an klockrena, därför kommer jag satsa på dom...

Sen vore det ju kul om det gick att koppla 1st TT5:a mot tex en Lastolite Triflash med syncuttag eller något liknande(helst för 4 blixtar), då slipper jag ju köpa 5st TT5.or på en gång & kan komma igång med åtminstone "actionbiten" lite snabbare...

Till porträtt funkar ju min 7D's inbyggda blixtstyrning riktigt bra så där klarar jag mig tills vidare men utomhus blir det ju lite svårare.

Om det här inlägget gjorde någon klokare är väl tveksamt... =)

Jag antar att det jag skrev var lite kryptiskt så jag gör ett nytt försök... =)

Det jag vill kunna göra är köra 4st blixtar med HSS när jag fotar tex skotercross/enduro & det jag vill är ju kunna använda snabba slutartider & köra seriebildtagning.

OK, då är jag med på vad du menar. Frågan är då vad du ska använda för att klara HSS... Om du nu inte ska köra med PW TT1/TT5... Vet ej, men det måste ju rimligen finnas alternativ.

Sen så fotar jag mer & mer porträttbilder & då är ju PW TT5 & AC3:an klockrena, därför kommer jag satsa på dom...

Japp, det kommer att funka kalas.

Sen vore det ju kul om det gick att koppla 1st TT5:a mot tex en Lastolite Triflash med syncuttag eller något liknande(helst för 4 blixtar), då slipper jag ju köpa 5st TT5.or på en gång & kan komma igång med åtminstone "actionbiten" lite snabbare...

Har ingen aning... möjligt att det går... Kolla med seriös leverantör!

Till porträtt funkar ju min 7D's inbyggda blixtstyrning riktigt bra så där klarar jag mig tills vidare men utomhus blir det ju lite svårare.

Om det här inlägget gjorde någon klokare är väl tveksamt... =)

Sen vore det ju kul om det gick att koppla 1st TT5:a mot tex en Lastolite Triflash med syncuttag eller något liknande(helst för 4 blixtar) sa:
Denna tanke har slagit mig också. Men jag misstänker att med t ex Lastolite Triflash med syncuttag tar bort alla ETTL-funktioner och då även High Speed Sync-funktionen.
För denna produkt används väl en sladd från TT5:an in till sync-uttaget och jag tror inte att denna typ av koppling (dvs sladd) kan stöda ETTL. Rätta mig gärna ifall jag har fel.
Det är lite synd, för det är just ETTL-stödet som är grejen med PW Flex TT5. :/

Denna tanke har slagit mig också. Men jag misstänker att med t ex Lastolite Triflash med syncuttag tar bort alla ETTL-funktioner och då även High Speed Sync-funktionen.
För denna produkt används väl en sladd från TT5:an in till sync-uttaget och jag tror inte att denna typ av koppling (dvs sladd) kan stöda ETTL. Rätta mig gärna ifall jag har fel.
Det är lite synd, för det är just ETTL-stödet som är grejen med PW Flex TT5. :/

Det är rätt att detta uttag endast är ett synkuttag som kan trigga blixtar. ETTL får man bara ur blixtskon. Så vill man använda synkuttaget på TT5:an får man köra dessa blixtar manuellt.

Mvh
Mats

ANNONS