** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bästa "strobist-kitet" för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Föresten. Nån som vet om en Elin skyport mottagare är kompatibel med PW?
Tänkte att man kanske kunde köpa två TT5 för att styra en fristående blixt med ETTL och kanske trigga en andra helt manuellt via den skyport mottagaren jag redan har.

Du kan ju alltid sätta Skyport sändaren ovanpå den TT5an som sitter på kameran. Ett läckert litet höghus blir det då... :)

Klarar man sig med 430 istället för 580?

Funderar också på att investera i denna lösning & det blir ju som sagt var rätt dyrt så det hade ju varit kul & kunna köpa ytterligare 2st 430:eek:r istället för 1st 580:a så man fick 3 blixtar på en gång.

Det ska ju även köpas paraplyer, softboxar mm så det känns ju som att det här kan göra ett lite väl stort hål i min "kamerabudget" om man löper linan ut & kör på 580:eek:r med batteripack mm.

Så vad säger ni som har koll på det här med blixtar... =)

Jag har enbart 1 st 580 och 1 st 430 som styrs av Mini TTL + Flex TTL men det är en fröjd att prylarna fungerar klockrent när man väl står där med en modell. Ett kalibreringsskott och sedan är det oftast klart.

Jag har lite dålig erfarenhet från tredjeparts tillverkare. Ibland fungerar det inte till 100% fast att det borde göra det osv. Jag har bestämt mig för originalprylar och sparar hellre en kort period extra.

För min del klarar jag mig oftast med enbart 580 blixten - dessutom "naken" med enbart omnibouncern. Det handlar om att lätta upp skuggorna. Visst ibland så använder jag paraply men det minsta lilla det blåser, så blir det besvärligt. Som jag tidigare har sagt, det som jag saknar mest av allt är uppladdningstiden. Det hoppas jag blir löst med det externa batteripacket.

Batteripacken har fin kritik på nätet, kan tänka mig att spara lite med dom.

Däremot verkar sändaren för mycket budget jämfört med PW, fungerar för basfunktionen men med krånglig inställning via två knappar och ingen kontroll från kameramenyn vad jag läst.

Tror det fungerar så att man testar sig fram till en lämplig fördröjning av när blixten brinner av, och då kan man få det att synka med kortare slutartider än kameran normalt stödjer. Hur kort beror på vilken blixt man har.

Ok, då lär det bara bli knöligt i praktiken. Svårt att veta hur mycket ljus som kommer med om blixten har lång brintid samt att man kanske måste starta blixten lite tidigare...
Svårt att ljusmäta menar jag... Bara att prova sig fram varje gång, så jobbar ju inte jag då... ;)

Funderar på att dumpa studioblixtarna ... för opraktiska att släpa med sig för fotografering på plats, behöver strömmatning och stabila stativ, softboxarna är krångliga att sätta upp ...

Jag har titta på ett par 580EX II och Pocket Wizard FlexTTL5 för styrning, tillsammans med paraplyer eller paraplysoftboxar. Är det det man ska ha eller finns det andra bra alternativ?

Nedan kan ju vara ett bra och mer portabelt/smidigt paket... :)

2 st 580EX II.
3 st PocketWizard TT5.
2 st Elinchrom belysningsstativ.
2 st Blixt- och paraplyhållare.
1 st Softboxparaply, 100cm, 3-i-1 (softbox, vit insida, transparent) eller liknande.
1 st Lastolite EzyBox 76x76cm för blixtsko (glöm ej Lastolite Tilt-head som väljs som tillbehör).
1 st Beauty-dish kit för blixtsko (inkl. snoot, raster, grindar etc).
2 st Sandväskor, 6 kg.

Kolla kompatibilitet, kända problem etc med önskad PocketWizard-modell och kamerablixtmodell. Eller andra tillverkare om du funderar på andra tillverkare. Så du inte får någon överraskning.

Förlåt för jag har syndat - jag köpte just en tredje studioblixt och en snoot. :)

Strobist-kitet får vänta ett tag, behöver ha lite fler uppdrag för att motivera det.
Tack för diskussionen så länge.

Förlåt för jag har syndat - jag köpte just en tredje studioblixt och en snoot. :)

Strobist-kitet får vänta ett tag, behöver ha lite fler uppdrag för att motivera det.
Tack för diskussionen så länge.

Men Anders då.... Det låter som ett impulsköp ;-)

Vad gäller diskussionen så tycker jag det har kommit fram en massa användbar info thumbup.gif

Så, hur funkar det med PW och 580EXII. Kan man använda en extern 580EXII som master på nått sätt och trigga en andra blixt? Tex en 430EXII. Tänkte om man med två PWenheter på nått sätt kan använda två externa blixtar på en modell. Typ en från varje sida eller två i samma paraply.
/M

PW + 580 EX II fungerar hur bra som helst efter ett kalibreringsskott. Har inte testat med att styra 430 blixten som slav.

OJ!!
jag tror det står YONGNUO på mitt i alla fall. Hoppas det komer att fungera lika bra :)
Hängde på dig och beställde en Yongnuo-SF18, 295:- hittade jag det för ;-).
Värt att testa, har god erfarenhet från Yongnuo sedan tidaigare när det gäller trådlås fjärrkontroll mm.
I vissa lägen är jag inte så noga med att det inte står CANON på mina gejor...
http://cgi.ebay.com/Flash-Battery-P...885?pt=Batteries_Chargers&hash=item3cac90263d

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar