Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa skärmen?
- Trådstartare Redrob
- Start datum
Redrob skrev:
Hej ska köpa en ny dator vad ska jag tänka på angående skärmen för att den ska va så bra som möjligt för foto (Kör mycket photoshop cs2). Tar gärna emot tips på specifika skärmar och övriga tips vad gäller datorn.
P.S. Kör mycket photoshop D.S.
Hej!
Jag kommer enbart att svara om skärm, dator får andra som vet mer om sådant tipsa om.
Ok, så du vill ha bästa skärmen ... Det finns ett klassiskt uttryck, att som man frågar får man svar
Här är tre skärmar som kan sägas vara det bästa du kan köpa för att få så bra skärm som möjligt för foto:
Eizo Coloredge CG221
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1258
Nec Spectraview Reference 21
http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Home,spec=x__se__sv
(välj Spectraview Reference 21 under Colour Management Displays)
Quato Intelliproof 230
http://www.molanders.se/Grapchi Channel/prod04.htm
(den översta)
Nu är ingen av de här skärmarna inte precis gratis ... Hade du några budgetbegränsningar?
stefohl
Aktiv medlem
Re: Re: Bästa skärmen?
Här börjar jag känna mig mera hemma Detta är skärmar som jag testat och vet hur de fungerar. Och alla tre är naturligtvis fantastiskt bra, det bör man ju få om man lägger ut 40.000 kr på en skärm. Nec-skärmen är intressant i och med den LED-teknologi som den använder. Känns kanske fortfarande lite på utvecklingsstadiet, men om något år tror jag att många av de bästa skärmarna kommer att använda LED.
Quaton har ett mycket intressant programpaket, dels ett riktigt bra kalibreringsprogram. dels ett program för att kontrollera att skärmen verkligen blivit korrekt kalibrerad.
Eizons främsta fördel är den oerhört jämna ljusjämnheten över skärmytan, som kalibreras på fabriken i mer än 20 positioner.
Tycker du att prislappen är för hög så finns ju skärmar i prisläge runt 20.000 kr som inte ligger så långt efter i prestanda.
Stefan
Grevture skrev:
Eizo Coloredge CG221
Nec Spectraview Reference 21
Quato Intelliproof 230
Nu är ingen av de här skärmarna inte precis gratis
Här börjar jag känna mig mera hemma Detta är skärmar som jag testat och vet hur de fungerar. Och alla tre är naturligtvis fantastiskt bra, det bör man ju få om man lägger ut 40.000 kr på en skärm. Nec-skärmen är intressant i och med den LED-teknologi som den använder. Känns kanske fortfarande lite på utvecklingsstadiet, men om något år tror jag att många av de bästa skärmarna kommer att använda LED.
Quaton har ett mycket intressant programpaket, dels ett riktigt bra kalibreringsprogram. dels ett program för att kontrollera att skärmen verkligen blivit korrekt kalibrerad.
Eizons främsta fördel är den oerhört jämna ljusjämnheten över skärmytan, som kalibreras på fabriken i mer än 20 positioner.
Tycker du att prislappen är för hög så finns ju skärmar i prisläge runt 20.000 kr som inte ligger så långt efter i prestanda.
Stefan
Kalle_B
Aktiv medlem
Med andra ord en budget på ungefär 500:- för en skärm?
Nädå.. men i prisklassen runt 1500:- 2000:- så ta den som är snyggast, det är samma läsk alltsammans ungefär. Prestanda skärmar börjar vid ca: 5-6000:- skulle jag gissa och sedan så är det bara plånboken som avgör.
Själv köpte jag en Acer 19" för 2 år sedan för nästan 10000:- fortfarande mycket bra, men jag fixade en 24" skärm till farsan för ungefär samma pris för bara 6 månader sedan med betydligt trevligare prstanda, dock är det 24 bitar grafik i båda skärmarna.
Nädå.. men i prisklassen runt 1500:- 2000:- så ta den som är snyggast, det är samma läsk alltsammans ungefär. Prestanda skärmar börjar vid ca: 5-6000:- skulle jag gissa och sedan så är det bara plånboken som avgör.
Själv köpte jag en Acer 19" för 2 år sedan för nästan 10000:- fortfarande mycket bra, men jag fixade en 24" skärm till farsan för ungefär samma pris för bara 6 månader sedan med betydligt trevligare prstanda, dock är det 24 bitar grafik i båda skärmarna.
Kalle_B skrev:
Med andra ord en budget på ungefär 500:- för en skärm?
Hej!
Mitt råd är i så fall att vända på steken och köpa en skärm för 10000 och sedan en begagnad dator på Blocket för 1000 ...
Men det är faktiskt inte bara ett skämt. Som det funkar idag kan du få en mer än tillräckligt kraftfull dator ganska billigt, men en bra skärm, det kostar. Ser vi bara till bildkvaliteten och hur bra färghanteringen blir så betyder skärmen mycket, mycket mer än datorn.
I stort sett håller jag med Kalle om hans beskrivning, men med ett tillägg: Det går ofta att hitta riktigt bra kontorsskärmar på utförsäljning som också har hyfsat bra färger till lite lägre priser. Ett svårslaget exempel just nu är den här
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476
Sony har lagt ner att tillverka vanliga skrivbordsskärmar (de ska koncentrera sig på lcd-tv) och nu dumpas bra skärmar ut -- den här modellen kostade 7-8000 förut tror jag. Ips-panel, helt ok färger, ingen superskärm som de jag nämnde i mitt första svar, men helt ok.
Redrob
Avslutat medlemskap
Prisklassen jag kollar på är max 4000 :- ska nog vänta till efter jul när det blir rea. Vad är det främst jag bör tänka på betraktingsvinkel, bildkontrastförhållanden eller vad? Och vad bör värdena ligga mellan? Det här är en jungel märker jag kan det spela sån stor roll för en amatör som just nu sitter på en bärbar? Villken storlek bör jag minst ha finns det nån på onoff eller siba som utmärker sig som lite bättre? Hjäälp det här var svårare än jag trodde börjar man gräva får man gräva djuuupt märker jag.
mnorrback
Aktiv medlem
En annan skärm som är mycket prisvärd just nu är: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1416
En sådan beställde jag och borde få hem den imorgon - dessutom har Eizo enligt min mening ypperlig kundservice. De har varit jättebra att svara på frågor. Men du får bestämma dig ganska snabbt för det finns bara 18 kvar.
En sådan beställde jag och borde få hem den imorgon - dessutom har Eizo enligt min mening ypperlig kundservice. De har varit jättebra att svara på frågor. Men du får bestämma dig ganska snabbt för det finns bara 18 kvar.
mnorrback
Aktiv medlem
En test på Eizo l778 hittar du på: http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20051104/19_tum_lcd_monitor_roundup-23.html
photo_dream
Medlem
Compaq P1220 rekomenderar jag. Finns att köpa begagnad för en billig slant.