Annons

Bästa scriptet för gallerier? mysql osv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir coppermine iaf har jag bestämt mig för, har bett mitt webhotell släppa på så jag får databas, här ska provas! =) hoppas man lyckas göra coppermine så det blir snyggt och passar in resten av sidan
 
MG2

Kolla också den lysande MG2 - MiniGallery.
Kräver php men behöver ingen databas, smidig, skinbar, lösenordsskyddade gallerier, kommentarer. Och inte lika plottrig som alla andra, toppen om man inte behöver tusentals bilder.

MG2 demo gallerier

MG2 huvudsida
 
Fotogalleri. bästa skriptet..

Helt klart att göra ett själv med hjälp av php & mysql. Det är inte så himla svårt.. Man kan ha bilderna i någon mapp, samt spara deras id-nummer i databasens tabell tillsammans med filändelsen.

Sedan kör man en sql-fråga för att lista ut bilderna, samtidigt som man gör thumbsen klickbara.

Så skulle jag gjort.
 
Min sida är gjord med hjälp av coppermine. Jag har varit i latin amerika i 8månader och kunnat uppdatera på de skabbigaste cybercafeerna. Det funkar faktiskt väldigt bra...
nu håller jag på och modifierar sidan men om ni vill titta in så kan ni kolla på linsson.com/2.lars
vanliga adressen är linsson.com
Jag kan/kunde ingen php kodning men lite html, det verkar inte vara allt för knivigt att modifiera dock....
ja du får väl se...
mvh

lars
 
digitalzero skrev:
OT svar till dig angående din sida. Du skriver om DOCTYPE men är inget som du tillämpar själv på din sida, tycker du borde lägga till en sådan på dina sidor så olika webläsare förstår va det är för html-standard du kör med.


Ja, man kan ju lägga till allt möjligt om man så vill.. DOCTYPE är trots allt inget krav på en hemsida. Och det var kanske inte heller något som denna tråd avsåg att ta upp.

Mitt inlägg ville syfta till inspiration i att skapa sina egna grejer. På det sättet får man det som man vill ha det. Och jag ser inget fel i det. Och kan man inte programmera ännu, kanske man kan lära sig?
 
Ursäkta, va inte menat så, trodde liksom att du kunde hemsidor å så... Men som sagt va mitt inlägg var helt 'Off Topic'.

Tycker då att om man inte kan programmera själv så är det bäst att man börjar med en färdig lösning å då troligen MG2s webgalleri som är i PHP utan *SQL-databaslösning så slipper man lära sig två saker på en gång utan kan lära sig lite PHP samt XHTML och CSS.
 
stefandahlen skrev:
Ja, man kan ju lägga till allt möjligt om man så vill.. DOCTYPE är trots allt inget krav på en hemsida. Och det var kanske inte heller något som denna tråd avsåg att ta upp.
Ledsen att jag fortsätter den här lilla OT diskussion, men information om DOCTYPE och varför man ska använda det finns här: http://www.w3.org/QA/Tips/Doctype


Vad gäller färdiga galleri-lösningar så har jag testat Coppermine. Det var väldigt lätt att komma igång, men jag var trots det inte helt nöjd. Jag hade inte behov av att kunna poängsätta min bilder, eller se statistik över vilken bild som visas oftast osv... så jag tog bort den.

MG2 minigallery såg dock intressant ut så den ska jag nog ta och testa när jag får tid.
 
digitalzero skrev:
Ursäkta, va inte menat så, trodde liksom att du kunde hemsidor å så... Men som sagt va mitt inlägg var helt 'Off Topic'.

Japp, och det stämmer att jag kan hemsidor och sådant. Samt php kopplat till mysql. Men vad som är rätt eller fel däri, lämnar jag åt sitt öde. :)

Fick dock för mig att du tyckte mitt inlägg var OT. Sorry, där missuppfattade jag då jag inte försod vad du menade!

Jag ville dock inte "marknadsföra" mig, utan insändaren var som sagt avseddd som en inspiration till att man kan göra saker själv. Tjänar den inte det syftet, känner jag att insändaren var helt meningslös.

Det finns rekommendation på att anväda DOCTYPE, men det är inte alls nödvändigt. Vilket framkommer av länken som bifogats. Sedan kan man diskutera detta till leda, utan att komma någon vart. Därför avslutar jag den diskussionen.

För att lite knyta tillbaka till trådens ämne; Jag tycker att man som fotograf kan lära sig att skapa sina egna saker, exempelvis album m.m. Det är inte helt fel och jag ser det personligen som en positiv utmaning. Jag tycker det näst bästa är att använda allt det som redan finns i ex album-väg, exempevis det du nämnde.

/Stefan Dahlén
 
Mitt inlägg va lite grinigt skrivet oxå såg ja efteråt.. men men...

Håller med dig annars, klart bäst som fotograf/designer/konstnär samt alla andra som håller på med något i den genren å göra ett egen sida.
Men kan man inte det å inte har tid/ork/lust å göra något helt eget så får man ta något färdigt som någon annan har gjort, fast bäst är ju alltid å göra något eget även om det inte alltid blir lika 'flashigt' som 'proffslösningar' kan vara men det blir ju iaf. alltid personligt.
 
Om jag överväger + och - med resp metod;

Att ladda hem eget album:

+ enkelt, behöver inte skapa eget
+ kan lägga energi på mina foton
+ behöver inte kunna programmera
+ för nybörjare såväl som för avancerade

- hur vet jag att programmet jag laddat ner inte gör något elakt med min dator?
- när det hakar upp sig med databasen och man behöver gå in o se vad som är fel. Då måste jag kunna databaser.
- öppnas oftast i eget fönster, dvs svårt att passa in inom den design som jag redan skapat för hemsidan.
- kan/får jag använda albumet om jag vill sälja mina bilder, eller innehåller användandet en eller flera begränsningar?



Att skapa eget album:

+ kul!!
+ går att anpassa till hemsidans övriga design
+ jag har koll på all programmeringskod, dvs behöver inte oroa mig för ev trojaner o.dyl.
+ häktar något upp sig med databasen, kan jag ordna det (när jag känner till databaser).
+ det blir personligt. huvudsaken är inte att det ser hyperprofessionellt ut, eller flashigt heller för den delen. Huvudsaken är att man själv blir nöjd och glad.
+ dock kan det ge ett mer professionellt intryck.

- måste kunna lite programmering och lite om databaser (om jag väljer att låta databasen ingå till viss del).
- det tar lite tid ifrån min fotografering, exempelvis..


Men.... jag har säkert glömt något. Det gick lite snabbt nu.
 
Håller med föreg. talare... dock måste jag av egen erfarenget betona att det tar (mig i alla fall) himla mycket tid att skriva koden själv! Men som sagt... kul att vara kreativ och kunna glädjas åt sin skapelse! Här är den: www.gulnet.nu . Jag kommer på nya saker varje gång jag är inne. Det blir fel så att jag sliter bort mitt hår ibland, men när det löser sig blir jag så nöjd med mig själv!!!
 
Jag tar gärna emot tips om ett webbgalleri som har följande spec.

1: Jag vill kunna lägga upp bilderna med typ FTP i en katalog som sedan skapar resten själv.

2: Jag vill ha övertoning mellan bilderna.

3: Det skall vara svart bakgrund.

4: Jag vill ha ett enkelt utseende, bara en stor bild i mitten och två pilar för fram och back.

5: Helst ingen PHP eftersom min webbserver inte har det.

6: Jag är ingen duktig programmerare, men kan läsa mig till viss info om ex. mysql och liknande om det behövs.

Kan förresten ge en länk på ett som jag ser det schysst galleri.

www.patriklindqvist.net

Gå in på "portfolio" så ser ni hur jag tänkt mig, men det är väl gjort med Flash tror jag.
 
Och jag vill lägga till två önskemål till:

7. Den ska kunna konvertera bilderna från AdobeRB till sRGB.

8. Läsa IPTC-data och visa de data jag väljer, t ex location och event.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.