Annons

bästa sättet för kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tycker ni är det bästa sättet att få en bra kontrast på en bild i photoshop.

Curves, Brightness/contrast eller levels?

Eller beror det på bilden?

Det är ju tre grader av hur exakt du vill justera bildens befintliga nivåer. Jag använder mig av curves först och ser om det räcker. Om jag vill få bort lite färgstick i bilden eller luta den åt nåt håll behöver jag inte mer än levels och väljer det.

Om jag behöver ytterligare kontrast så kan jag jobba med lagermasker på flera curves lager eller Select->color range sen överliggande dubbla lager och lagermasker.

Oftast gör jag bara en enkel S-kurva, men det finns andra sätt också. Testa att skapa ett lytt lager (ctrl+J) gå in i curves och sätt en punkt i mitten och dra uppåt ganska mycket så att bilden blir ljus. Välj blandningsläge soft light och dra ner opacitet en litegrann tills kontrasten är lagom.

Det finns ett annat intressant sätt att öka kontrasten på. Man kan använda t ex USM med stor radie (typ 20px eller större) och låg intensitet. Alternativt kopiera bildlagret, HighPass-filtret (också med stor radie) på kopian, ändra till något av blandningslägena i "Overlay-gruppen" på kopian, och styra intensiteten med opaciteten för HighPass-lagret. Störst flexibilitet får man om man först omvandlar kopian till ett smart objekt så att man kan justera HighPass-radien i efterhand.

De här metoderna ger en annan typ av kontrast, som inte bygger på pixlarnas ljushet utan på befintliga kontraster i bilden. En fördel är att man på det sättet kan öka kontrasten i både ljusa partier, mellantoner och mörka partier samtidigt. En S-kurva i Curves kan t ex öka kontrasten i mellantonerna, men då på bekostnad av minskad kontrast i de ljusare och mörkare partierna. Effekten påminner om Clarity i ACR.

Min vanligaste standardåtgärd annars när jag börjar med en bild är att skapa ett Curves-lager, ändra blandningsläget till Luminosity (för att undvika påverkan av färgerna, framförallt färgmättnad) och sedan skapa en kurva som justerar bildens allmänna ljushet och/eller påverkar (vanligtvis ökar) kontrasten i det tonomfång som motivets väsentligaste delar befinner sig i.

Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar