Annons

Bästa pris på digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

flennstrom

Aktiv medlem
Tänkte att vi här kunde tipsa varandra om bra priser på framkallning. Det finns många ställen att göra det på och det är kampanjer och prisändringar kors och tvärs.

Jag börjar med att tipsa om www.bildnet.nu som har 1 kr/kopia just nu.

Fyll på tråden om du upptäcker billigare eller samma pris någon annanstans.

Knappast möjligt att göra det billigare själv. Inte ens om du bara räknar förbrukningsmaterial och bortser från inköp av skrivaren. Både bläck och bra papper är ganska dyrt...

Nån som testat Bildnet? Nåväl, är väl bara att testa, har haft på G att lägga en beställning i flera veckor nu men inte kommit mig för...

/Johan

Colormailer.se har under maj månad ett erbjudande om 20x30 framkallningar från digital för 11.95 vid beställning av 5 eller fler.

Jag tycker att Crimson Frontline (http://frontweb.crimson.se/) är jättebra, framförallt för att dom är billiga på lite större kopior.
Här är deras priser:
9x13 - 1:25 kr
10x15 - 1:75 kr
13x18 - 4 kr
15x21 - 6 kr
18x24 - 10 kr
21x30 - 15 kr
det fortsätter med större kopior men jag orkar inte skriva mer ;)

Är det inte mer intressant att jämföra bästa pris för optimal kvalitet?

Visserligen svårt eftersom alla ställer olika krav på sitt labb. Det finns ju lika många kvaliteer som det finns prisuppgifter. Personligen skulle jag inte vilja framkalla hos ett labb som ger ojämn och dålig kvalitet om det så var gratis...

Min givna leverantör heter Proprint. Motivering: Snabb leverans, hög tillförlitlighet och jämn/hög kvalitet. Många möjligheter att få det som man vill. Egen färgprofil. De skärper inte bilderna. Lågt pris. m.m

Skulle vara intressant med en stor lättöversiktlig matris över de 10 största labben som baserad på alla FS-medlemmars erfarenheter. Där skulle man kunna ge betyg på ett antal olika parametrar som pris/leveranstid/jämn kvalitet på leverans/färgjustering/skärpning/kundtjänst/hur många gånger man har beställt m.m......... En stor enkät att fylla i och sammanställa skulle bli en rejäl uppgift för redaktionen ;o)

//Peter

peter_wahlström skrev:Är det inte mer intressant att jämföra bästa pris för optimal kvalitet?
Det beror ju lite på vad det är för bilder man vill kopiera.
De flesta labb har antagligen acceptabel kvalitet för dussinbilder som man vill ha i de album man visar släkten...

FILM) (ulltand skrev:
Det beror ju lite på vad det är för bilder man vill kopiera.
De flesta labb har antagligen acceptabel kvalitet för dussinbilder som man vill ha i de album man visar släkten...

Man antagligen har vi olika krav på våra familjealbum också...

Jag provade t.ex VSFL för mitt familjealbum och fick ett helt oacceptabelt resultat med pastelliknande ansikten och ett blåstick jag aldrig trodde fanns... Samma kopia hos FUJI gav ett kanonresultat. Dessvärre levererar FUJI väldigt ojämt resultat... iofs inget stort problem eftersom de gärna tar fram en ny uppsättning gratis, men det skapar massa merjobb att hålla på och skicka tillbaka bilder hela tiden.

//PW

Hur lång hållbarhet är det på bilder från lab? om det är billigt kanske de inte är hållbara så lång tid?

Mamo skrev:
Hur lång hållbarhet är det på bilder från lab? om det är billigt kanske de inte är hållbara så lång tid?

troligen så kör de flesta labb ungefär samma processer och maskiner... möjligen är en del bättre på underhåll..

En skillnad kan ju ändå vara att et labb som crimson som printat åt proffs sedan -80talet någon gång har något större erfarenhet av att ställa in sina maskiner helt rätt... vilket ju ger bättre och säkrare resultat..

/b

Ja jag är väldigt nöjd med kvaliteten från Crimson, kopiorna ser ut som bilderna gör på min skärm, kanske en aaaaaning mörkare bara. Kanske.

Mamo skrev:

Usch hjälp det där vågar jag knappt tänka på... hoppas dom håller länge. Jag ska mejla Crimson och fråga tror jag.

Mamo skrev:

Olika kvalitet på papper finns det ju, men egentligen är det väl ingen skillnad om man kopierar från analoga negativ eller från ett digitalt media. Pappret har samma livslängd i båda fallen.

Som tur är så har vi ju våra negativ kvar... =o) Det gäller att förvara sina CD/DVD/Negativ/Dia väl...

/PW

Hållbarhet?

Epson påstår att med deras bläck och papper håller uppåt 80-200 år beroende på hur man förvarar bilderna.

De bilder som jag har som framkallats på lab i början på 80talet har redan missfärgats och antingen blekts eller blivit mörkare.

Ja, jag tror vad jag vill på Espons 80-200-år-snack. När CD-brännarna var nya hette det att skivorna var beständiga i 100 år, vilket inte speciellt nära verkligheten.

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar