Annons

Bästa online backup för alla ens bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag gått igenom brandväggen på virusskyddet (Norton) ifall det är den som krånglar av någon anledning. Enligt CrashPlan så ska man tillåta en viss port, men jag kan inte riktigt hitta hur man gör och vet inte om detta är problemet heller... Testade att tillåta in-/utgående trafik från en TCP-port, men man fick aldrig välja vilket nr eller så så jag gjorde antagligen helt fel.
 
Tror det har löst sig!

Ja, efter att ha suttit och krånglat med brandväggen och alla möjliga inställningar så hittade jag till slut med hjälp av en googlesökning information om att CrashPlan håller på med underhåll just nu och att det kan påverka användare. Så jag hoppas det är det som mina problem beror på.
 
Ja, efter att ha suttit och krånglat med brandväggen och alla möjliga inställningar så hittade jag till slut med hjälp av en googlesökning information om att CrashPlan håller på med underhåll just nu och att det kan påverka användare. Så jag hoppas det är det som mina problem beror på.

Kolla om porten är öppen i din router också.
 
Det vet jag tyvärr inte riktigt hur man gör, men nu har det kommit igång igen. Visserligen lite långsammare än vanligt, men jag hoppas det snabbar på sig lite snart.
 
Ännu en fråga

Imorse sa CrashPlan att backupen var klar (43.000 filer allt som allt) och jag lade till några filer bara som skulle föras över, men när backupen då satte igång igen så var det helt plötsligt 87.000 filer som skulle sparas och ca 50.000 var klara. Tror ni att jag på något sätt kan ha satt igång den att kopiera allting på nytt igen? Och hur stoppar man det i så fall?
 
Imorse sa CrashPlan att backupen var klar (43.000 filer allt som allt) och jag lade till några filer bara som skulle föras över, men när backupen då satte igång igen så var det helt plötsligt 87.000 filer som skulle sparas och ca 50.000 var klara. Tror ni att jag på något sätt kan ha satt igång den att kopiera allting på nytt igen? Och hur stoppar man det i så fall?

Rent spontant: det verkar inte särskilt tillförlitligt, va? :-(
 
Imorse sa CrashPlan att backupen var klar (43.000 filer allt som allt) och jag lade till några filer bara som skulle föras över, men när backupen då satte igång igen så var det helt plötsligt 87.000 filer som skulle sparas och ca 50.000 var klara. Tror ni att jag på något sätt kan ha satt igång den att kopiera allting på nytt igen? Och hur stoppar man det i så fall?

Jag har nu valt CrashPlan som tjänst och betalat för ett år framåt. Jag kan svara på dina frågor, tror jag. Varje gång du startar datorn sätts CrashPlan igång fast du kanske inte ser det. Det kollar då om du har lagt till något nytt i datorn och backar i så fall upp det. I en av programmets flikar kan man välja eller välja bort vilka mappar som den ska ha med eller helt skippa. På det sättet sparar den tex bilder men backar inte upp en nedladdad film som du sedan ändå slänger när du sett den.

Problemet med kopplingen och att den "väntar på uppkoppling" är något man får leva med. Den startar själv efter ett inte alltför långt tag men en gång tog det flera timmar. Dock är det inget man vare sig kan påverka eller gör fel när det står så.

Även om deras tjänst inte är så snabb man kan önska tycker då jag det är värt pengarna. Jag har nu 2 hela diskar uppbackade med sammanlagt 1,5 TB information och det ligger där tryggt i minst 1 år så om datorn går sönder har jag gott om tid att laga eller köpa ny, för att sen kunna återställa det som jag bedömt vara viktigt i min dator. Visst, det tog typ 30 dagar att göra min backup och återställa det viktigaste i C: tar c:a 7-8 dagar men jag känner mig trygg att inte längre vara rädd att en hårddisk bara lägger av och viktiga bilder är borta för alltid...

MVH
Jacob
 
Jag testade deras trialversion nu och det verkade gå undan. 6,5mb/s vilket då borde vara jag som begränsar det med 60Mbit. För mig är hastigheten den viktigaste faktorn.

Nu har inte jag testat just din sajt men testa att försöka ladda upp hela din hårddisk och låt den minst gå några dygn, innan du väljer om du ska betala för deras tjänster. Jag fick också väldigt bra hastigheter några gånger men ju mer data som behövdes laddas upp desto långsammare blev hastigheten. Så fast flera sajter utlovade obegränsat med utrymme så fungerade det inte i praktiken utan till slut gick det i några hundra kb och skulle ta flera år att ladda upp.

Jacob
 
Keepit verkar inte var helt ärliga med överföringshastigheten. själva filen går förmodligen i max, men det är ett glapp emellan varje vilket gör att även om det står 6mb/s så kan man inte räkna på det. Jag testade att ladda upp samma mapp till mig egen FTP (one.com) och det gick betydligt snabbare.
 
Har testat en hel del olika molnbaserade tjänster, billiga och dyra. Många funkar mycket bra, det som oftast gör att jag byter är att det går så extreeeemt långsamt att ladda upp bilder. Efter mycket om och men, fram och tillbaka så blev det.

http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-lagring/
Det är storegate som står för förvarningen och jag trodde att man var tvungen att vara teliakund men så är inte fallet. Gratis i 6mån och sedan 29:- / mån och obegränsat utrymme!

Helt outstanding, enkelt att komma igång och den jobbar på betydlig snabbare än alla utländska sega tjänster. Så min röst går till detta.

http://www.tomasnilsen.se
 
Har testat en hel del olika molnbaserade tjänster, billiga och dyra. Många funkar mycket bra, det som oftast gör att jag byter är att det går så extreeeemt långsamt att ladda upp bilder. Efter mycket om och men, fram och tillbaka så blev det.

http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-lagring/
Det är storegate som står för förvarningen och jag trodde att man var tvungen att vara teliakund men så är inte fallet. Gratis i 6mån och sedan 29:- / mån och obegränsat utrymme!

Helt outstanding, enkelt att komma igång och den jobbar på betydlig snabbare än alla utländska sega tjänster. Så min röst går till detta.

http://www.tomasnilsen.se

När jag testar och beställer den så står det såhär:

Du har valt följande;
Telia Säker lagring Extra+
Obegränsad backup inklusive 2 GB hårddisk på nätet
0 kr i 6 mån, därefter ord. pris
2.0 GB
Backuplicenser: 1
Sammanställning
Engångsavgift: 0,00 kr
Månadsavgift: 29,00 kr

Så det är inte obegränsad... Det står ju 2 gb där?
 
Måste gå in med ett stor big, big NO, NO ang telia säker lagring extra.

Man har gjort förändringar på tjänsten enligt mig har det gått från en väldigt bra tjänst och värdelöst skräp nu. Har ett bild bibliotek och som det ser ut nu så kommer detta ta över 6 månader!!! så nej, nej. Tidigare har jag testat keepit.com och det fungerade bra iallafall då. 490:-/år tycker jag är bra bara man kan garantera bra hastighet.

Testar just nu crashplan och backblaze.

Via crashplan hade jag nu laddat upp 16,7GB från igår eftermiddag och natten, det måste ju ses som ok hastighet. Dock nu när jag är inne och kolla så ligger den nere i 740-900Kbps tippar på att dom flesta säkert aktivera backup under natten så det är väl lite väl tungt för servrarna just nu då. Kommer hålla koll på detta i EM/Kväll då det är dag i USA om hastigheten går tillbaka som det var igår eftermiddag. Ligger den kvar på 740-900Kbps kommer jag nog testa Keepit igen. Har mailat dom och fråga ifall dom throttlar hastighet på något sätt. Dock så har jag inte fått något svar ännu.

Återkommer med mer info när jag har denna.



EDIT fick svar nu från keepit

"Hej Tomas,



Tack för ditt mail.



Vi har ingen direkt begränsning på uploadhastigheten - den beror primärt på din egen internetanslutning, samt hastigheten mellan din och vår internetleverantör.



Keepits programvara begränsar dessutom upload til ca. 90% av din anslutning för att säkra att du fortfarande kan använda anslutningen medans du laddar upp."
 
Hej, körde också Telia först, smidigt med online bilder samt enkel o komma igång.

MEN!!! Finns ett jätteproblem...

Bland inställningarna kan du välja när raderade filer skall tas bort från backupen, och det är max 30 dagar.

Problemet är att jag har mina bilder på extern USB drive för att kunna flytta mellan olika ställen, och om jag då startar datorn utan USB driven inkopplad så tycker programmet att filerna är raderade = tas bort från backupen.... lindrigt kul att upptäcka när den hade lyckats pressa upp 40-50GB med data. Första gången hade jag missat inställningen så den stog på 0 dagar, men andra gången hade jag den på 30 dagar, samt såg till att koppla in USB driven med jämna mellanrum under semestern, max 15 dagar emellan vet jag säkert, men den tog bort min backup i alla fall!! :-(
Kollade med storegate om det skall vara så, och svaret är att den ej är avsedd till backup av externa enheter... dvs kommer ej att ändras...

Har nu lagt upp konto o betalar ca 3 usd /månad på Crashplan, mycket nöjd, går ju smidigt att koppla upp både en lokal backup samt en på nätet. Tog ju iofs säkert 1,5 månad att få upp 136GB först gången på nätet, men den lokala backupen var ju klar rätt så snabbt så klart. Sparar ju också flera versioner av filerna, klart smidigt. Och du kan ju relativt enkelt lägga en backup hos en kompis, gratis.

/Leif
 
Kan man ansluta till Crashplan från en alternativ plats? Anledningen till frågan är att jag har för dålig "upphastighet" för att initiera ett konto. Det skulle ta månader att ladda upp bildarkivet. Min fundering var att ta min externa disk och koppla in den hos en vän med bra upphastighet för en initial backup, och sedan ta hem disken och köra vidare med tillkommande filer.
 
Japp, på Crashplan så kan du skapa ett backup arkiv lokalt först, ta den hårddisken eller filen och gå till en kompis, och sätta upp det hela samt ansluta på nytt till ditt backup arkiv, volia!

Tycker den känns klart smidigt, och inte farligt dyrt heller om du väljer x antal datorer.

Jag har än så länge bara från en dator, men kanske blir flera senare.

/Leif
 
Verkar inte kunna editera mitt inlägg en andra gång. Testat nu en snabbis med keepit och jag får ungefär samma hastighet som på crashplan. Sitter på en 100/10 anslutning, så det blir nog att jag köra crashplan då årskostnaden på crashplan unlimited var 325:-/år mot keepit 588:/år

Även efter alla inställningar som jag hittat på nätet för att maximera upphastigheten via crashplan verkar den fortfarande bara ligga kring 100KB/s alltså 10% av min upphasighet och det ör tusan inte bra enligt mig. keep it visar samma. kör jag ftp till one.com ligger jag på 1.2MB/s alltså maxad lina. jag kommer ge crashplan en chans.

Men är det verkligen inte någon som gananterar bra upphasighet. Plix hjälp scannat nätet som tusan ang detta.

P.s hittade en väldigt bra sida där det är en snubbe som enbart testat online backup tjänster
http://www.cloudbackuping.com/

Dock sitter han ju i USA så det kan ju vara lite missvisande.
 
På min Crashplan verkade den ha lite problem med att få inställningarna att bita, jag har både sänkt o höjt gränsen emellanåt, men tycker att den följer dåligt. Ej provat med om det krävs omstart eller stoppa/starta backupen. Men kom emellanåt upp i hastigheter på ca 1,3 MB som mest.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.