Annons

Bästa online backup för alla ens bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag sommarjobbade som PC-kille på 90-talet var det en klientkrasch ute i en park med drygt 100 klienter. Helt utan att jag rört datorn :) Att ni kör 50 diskar över 6 år utan problem låter som en rent otrolig tur.

Det är väl knappast okänt i branschen att diskar har en förmåga att tuffa på rätt lång tid, ända tills man av någon anledning tvingas stänga av strömmen till dem och sedan står med en obrukbar maskin när man sätter i sladden igen. ;)

I och för sig har jag nog märkt att "konsumentmodellerna" idag kanske oftare dör spontant under drift än de lite dyrare sorterna brukade göra. Eller så var det bara bättre förr (och ju förr desto bättre).
 
Det låter ju väldigt bra!
Nu har den fått gå hela natten och när jag vaknade hade den färdiga filerna fördubblats så det går framåt sakta, men säkert.

Har samma erfarenheter som en tidigare post. Kör nu totalt 7 maskiner, av dessa går 5 dygnet runt. Den äldsta är 7 år. Inga krascher.

Sedan min första Amiga 500 har jag haft fler datorer än jag kan räkna(företag och privat), under denna tid har en(1) HD kraschat. Inbillar mig att en jämn arbetstemperatur är en bra förutsättning för långt liv.

Vi har alla olika erfarenheter, men generellt kan man nog säga att dagens diskar är ganska bra. Du kan säkerligen lämna din dator påslagen tills första backupen är klar.
 
Det är ADSL vi har, vet inte hur många Mbit dock. Tror inte det är Telias långsammaste, men det är nog knappast det snabbaste heller. Har märkt det som ni säger att hastigheten fördubblas när jag inte gör något med datorn så jag får hålla mig till den bärbara istället. Får nog göra som någon sa att jag ändrar inställningarna så CrashPlan prioriteras högre nu under första backup'en. Och så ha igång det hela tiden - det är ju bara tillfälligt tills första backup'en är klar. Har tänkt just som någon skrev att om det blir något stort fel och externa hårddisken är inkopplad så dör den kanske av bara farten. Blixtnedslag är ju en risk också (kanske inte just under den här årstiden förstås).
 
Tack! Resultatet blev "ta emot filer: 6,39 Mbit/s" och "skicka filer: 0,79 Mbit/s". Kanske är det långsammaste i alla fall?
 
Man kan inte extrapolera en eller några få personers erfarenhet eftersom myriader av faktorer spelar in. Hur hårt körs diskarna, är det bra eller dåliga tillverkningar, hur mycket är det igång, temperatur, ....

Solklart är det ju så. Kan bara hålla med. Min erfarenhet är dock att diskarna verkar bli sämre ur just hållbarhetssynpunkt. Eller kanske av det skälet att toleranserna minskar efter hand som vi pressar in mer och mer data på samma yta.

På jobbet hanterar vi 100-tals hårddiskar på ett ganska krävande sätt. Ut och in i olika datorer med hjälp av slädar, wipas, formateras, fylls med nya data, paketeras och skickas, bärs omkring m.m. På senare år har vi haft fler reklamationer än tidigare. Får nog ändå säga att diskar i allmänhet tål ganska mycket. Även om den gamla sanningen gäller; Inte OM de går sönder utan NÄR. :)
 
En till fråga angående hur man ska stänga av den extena hårddisken. Nu ska den ju gå ett tag, men behövde stänga av den igår ett tag och jag klickade då i paus i backupen. Men då får jag bara upp en ruta som säger att hårddisken används och att alla fönster etc ska stängas först. Skulle jag ha högerklickat på CrashPlan-ikonen och klickat på Exit istället kanske? (Upptäckte den idag.)
Det här problemet har jag för övrigt ibland annars också utan att jag har något program igång. Att det står att den externa hårddisken används fast jag inte har några fönster uppe eller nånting. Vad gör man då egentligen?
 
Tyvärr hjälper det inte jättemycket att ha väldig snabb uppkoppling. Man kan tycka det borde kunna ligga i deras intresse att jag på några timmar kan backa upp och inte någon månad. När jag testar hastigheten så tar jag emot i 96 Mb/sek och skickar i 89 Mb/sek (och då går backupen samt surfar på tre datorer) ...
 
Jag har märkt att det hjälpte väldigt med inställningarna i alla fall:) Från att ha varit 26kbps är hastigheten numera runt 100kbps. Helt otroligt om man ska jämföra med hur det var innan;)
 
Kan inte ansluta

Provar att fråga här först innan jag mailar CrashPlan. Hade varit iväg och när jag kom tillbaka hade backup'en stannat. Står "väntar på anslutning" och om jag går in på Destinationer-online-anslutningsstatus så står det "ej ansluten". Händer inget om jag klickar på Försök igen. Under Inställningar-nätverk står det under intern och extern adress "ej tillgänglig" och bredvid en ruta där det står "upptäck". Detta hände en gång tidigare och då räckte det att jag startade om datorn och klickade på upptäck. Men nu funkar varken det ena eller det andra.
Är det något ni känner igen och som är lätt att lösa?
 
Menar du att övriga nätverksanslutningar fungerar? Dvs det är bara crashplan som krånglar?
Om inte bara crashplan krånglar så är det knappast dit du ska vända dig.
 
Nej, allt annat fungerar som det ska. Internet fungerar t ex precis som vanligt. Vet inte vad det kan bero på. Har fått fixat en högre hastighet på bredbandet, men det kan väl knappast bero på det?
 
OT-varning då...

Onlinebackup i all ära, men varför betala för ngt som kan vara (i princip) gratis??

De flesta har väl en polare som har en NAS/server? Då kan man ju rätt enkelt sätta upp en (sekundär)backup mellan egen NAS/server och polarens NAS/server. Du trycker sekundären till kompisens burk och tvärtom.
Det är billigt. I princip gratis så länge befintliga diskar är nog stora.
Det är enkelt. Många NAS innehåller programvara för detta.
Det är säkert. Inga framtida problem från tex konkurser. Jag litar oändligt mycket mer på en riktig vän än på ett anonymt företag i molnet.
 
Åandra sidan kan det ju vara mindre gynnsamt för vänskapen om kompisens NAS havererar. En anonym molnkompis kan man ju ha eller mista.
 
Åandra sidan kan det ju vara mindre gynnsamt för vänskapen om kompisens NAS havererar. En anonym molnkompis kan man ju ha eller mista.
Hur menar du?
Jag har såklart en primärbackup till min egen NAS. Sedan en sekundärbackup till polarens NAS, via rsync. Om hans NAS kraschar så finns ju min kvar, och tvärtom.
Att "bara" ha en (1) backup finns inte på kartan och blir dessutom ofta alldeles för segt eller osäkert (segt via molnet och osäkert mot tex brand om man bara har en fysisk lagringsplats).
Materialet på HD i jobbardatorn
--> Primärbackup till egen NAS --> Sekundärbackup till polarens NAS.
Snabbt. Säkert. Billigt. Det går ju dessutom utmärkt att rent fysiskt få tag i sekundärbackuppen, om det behövs. Överlägset, tycker jag.
 
Åandra sidan kan det ju vara mindre gynnsamt för vänskapen om kompisens NAS havererar. En anonym molnkompis kan man ju ha eller mista.

Det är ingen katastrof om en disk på kompisens NAS krashar. Det är bara att sätta dit en ny och göra backup mot den nya disken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.