Annons

Bästa online backup för alla ens bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var just inne på ett av dom alternativ som någon lämnat här dvs "Backblaze" och letade upp en speedtest jag kunde göra mot deras tjänst. Jag fick då upp hastigheten 6 Mbit/sek upp och ner. Sen gick jag in på den svenska oberoende TP-test på bredbandskollen.se. Mina egentliga värden var 94 Mbit/sek ner och 90 Mbit/sek upp. Så deras servrar sätter käppar i hjulen, den saken är klar. Verkar inte vara något för mig även om dom är nästan skrämmade billiga...
 
Anders, jag var inne och läste på. Vilket av de tre varianterna valde du och finns det något positivt och/eller negativt att säga om Livedrive och hur det funkar för dig? Är det tex så snabbt som dom hävdar och känns det som att ha en hårddisk till i datorn (förutsatt du valt Briefcase alternativet) eller är det överdrivet?

Jag har inte valt Briefcase-alternativet. Minns inte nu hur jag resonerade eller hur de olika alternativen såg ut. Förmodligen gick jag helt enkelt på det billigaste :)

Jag har i dagsläget ca 750 GB uppladdat och att ladda upp det första gången tog lååång tid. Från början laddade jag bara upp bilderna, men allt eftersom har jag lagt till flera mappar som laddas upp. Jag upplever att det flyter på fint i bakgrunden och så fort jag lägger till filer i de mappar jag valt att ladda upp skickas även de nya filerna upp. Märker inte mycket av det hela.

Visst finns det en gratis pröva-på-period? Testa, vetja :)
 
Claes, hur lång tid ungefär tog det på Backblaze att ladda 1TB (om du gjorde det)? Alltid bra att ha kunna jämföra dom olika företagen. Jag antar väl att datorn kan stå på och laddas upp några dagar men man vill ju inte att kontakten bryts och det på något sätt gör att man måste börja från början...

För alla gäller att det är inget problem om förbindelsen bryts, allt fortsätter från "brytpunkten" vid nästa uppkoppling.

Jag kör Livedrive och är belåten med det. Jag tog det enklare alternativet, det räcker för mig. 500GB tog runt tre månader att få upp, men det beror mest på att vi bara kan få dålig ADSL här ute i buschen. Med din raketförbindelse går det garanterat snabbare ;-)

Gör som redan rekommenderats, ladda hem och prova några olika. Jag gjorde så och fastnade för Livedrive, det finns säkert fler som är bra. Dock inte Telia, där tar det åratal att få upp första omgången, men det vet du ju redan. F-Secure är något snabbare än Telia men inget alternativ för dina datamängder, för mig tog det ett år första gången varpå det uppdagades att man får börja om på nytt vid disk- eller datorbyte. Bytte kvickt!

Lycka till!
 
Claes, hur lång tid ungefär tog det på Backblaze att ladda 1TB (om du gjorde det)? Alltid bra att ha kunna jämföra dom olika företagen. Jag antar väl att datorn kan stå på och laddas upp några dagar men man vill ju inte att kontakten bryts och det på något sätt gör att man måste börja från början...

Min första uppladdning var ca 150Gb och tog nog sammantaget 3-4 dygn. Lite osäker för datorn stängdes av ibland (flyttades) men då fortsätter uppladdningen från där den avbröts. Behöver alltså inte börja om från början.

/Claes
 
Min första uppladdning var ca 150Gb och tog nog sammantaget 3-4 dygn. Lite osäker för datorn stängdes av ibland (flyttades) men då fortsätter uppladdningen från där den avbröts. Behöver alltså inte börja om från början. Claes

Usch då, jag har ju minst 2 TB att backa upp. Med samma fart får jag hålla på en månad, eller nåt. Det är det sämsta med dessa sajter att i endast ett fall fanns det en test för att se vilken hastighet man kunde få och i samtliga andra nämns inget alls. Då har jag gått igen samtlig information om tjänsterna. Det är tydligen något de flesta INTE vill tala om...
 
Usch då, jag har ju minst 2 TB att backa upp. Med samma fart får jag hålla på en månad, eller nåt. Det är det sämsta med dessa sajter att i endast ett fall fanns det en test för att se vilken hastighet man kunde få och i samtliga andra nämns inget alls. Då har jag gått igen samtlig information om tjänsterna. Det är tydligen något de flesta INTE vill tala om...

Crashplan visar hastigheten i klienten, du kan ladda ner testversionen och prova.
 
Hej, vilka bra tips, jag har just kört igång med Telia, datorn har stått o tuggat med bakgrundsuppladdning=sakta, så inte klar ännu med ca 150GB bilder.

Tyckte jag hade läst på att det skulle kunna funka från annan dator, men måste ha missat det. Annars mycket trevlig Android app till den så jag kan spana på alla bilder på HTC:n, fungerar kanon.

Får kolla Crashplan igen då, spanade lite på dem förut, samt livedrive.

/Leif, snart nätbackupad :)
 
Jag vet inte riktigt var jag skulle se vilken hastighet det går i, på CrashPlan? Jag tycker mig tittat överallt men det enda jag kan se är hur lång tid som återstår innan min backup är klar och det är ju nästan fånigt.

Det är nu !4,8 dagar kvar efter att ha laddat i 6 timmar. Inte riktigt vad jag förväntade mig när Håkan skrev "Har du 100/100 så är crashplan det rätta för dig."

Jag antar jag får ladda hem några av de andra förslagens programvaror och se vad jag kan får i hastighet då. Det hela var inte så lätt direkt. Jag trodde felaktigt att nästan alla hade kommit fram till "det bästa" resultatet och kanske 1-2 olika, men så lätt var det tydligen inte....
 
Hej, vilka bra tips, jag har just kört igång med Telia, datorn har stått o tuggat med bakgrundsuppladdning=sakta, så inte klar ännu med ca 150GB bilder.

Tyckte jag hade läst på att det skulle kunna funka från annan dator, men måste ha missat det. Annars mycket trevlig Android app till den så jag kan spana på alla bilder på HTC:n, fungerar kanon.

Får kolla Crashplan igen då, spanade lite på dem förut, samt livedrive.

/Leif, snart nätbackupad :)


"snart" är nog tyvärr att ta i - 150GB kan ta ett tag, hittade en siffra om deras hastighet på ett annat forum:
Upp till 35 GB så är uppladdningshastigheten 2 Mbit/s.
Där sänks den till 0,5 Mbit/s.
Sedans sänks hastigheten ytterligare desto mer data som ingår i backupen.

(den trådskaparens matematik verkar dock spåra ur rejält, men grundproblemet återstår ju iom de vaga definitionerna "sedan" och "ytterligare")
 
Crashplan har en gratisvariant och med den kan du ha en onlinebackup hos din kompis. Då kan du lämna en NAS (eller dina diskar) hos honom och så installerar han crashplan och pekar ut din NAS som din backup och sen sköts den via nätet. Det står mycket om detta på forumet på Crashplan.

Det fungerar mycket bra. Jag har en USB-disk ansluten till en dator hos en bekant. Den datorn är CrashPlan-server åt mig. Den initiala backupen till USB-disken kunde jag alltså göra hemma.
 
Om man ska anlita en kommersiell backuptjänst så bör man ta reda på hur de hanterar ens data.

Är datat krypterat? I så fall var krypteras datat.

Om det krypteras på servern så är datat inte skyddat mot att någon annan kopierar det (t.ex. en anställd hos backuptjänstleverantören, eller t.o.m. backuptjänstleverantören officiellt på uppmaning av någon myndighet).

Om datat däremot krypteras på klientsidan, innan det skickas till backupservern, så är man skyddad. Då kan någon utomstående bara komma åt datat om du ger denne krypteringsnyckeln.

Om man inte bryr sig om huruvida någon kopieras ens data så kan man bortse från ovanstående.
 
Backup och arkivering

Man måste skilja på backup och arkivering.

Backup

Backup gör man för att skydda sig mot plötsliga olyckor, som t.ex. att en disk går sönder eller att man råkar sudda bort en fil av misstag.

Man bör ha (minst) två olika backupsystem för att minska risken för att man står utan backup vid något olämpligt tillfälle. Med den taktiken gör det ingenting om en backupdisk går sönder. Då byter man bara den trasiga backupdisken och börjar om med backuper på den nya backupdisken.

Vill man förenkla för sig då duger det med enbart ett backupsystem. Risken att datorns disk ska gå sönder samtidigt som backupdisken är ganska liten.

Själv kör jag två backupsystem.

Det ena är en USB-disk ansluten till datorn. Jag gör backuper till den disken med Time Machine (jag kör Mac). Den backupen är mest till för att jag ska kunna återställa filer som jag tar bort av misstag, men jag kan också använda den om datorn skulle totalhaverera. (Det är plättlätt att återställa ett helt system från Time Machine).

Det andra backupsystemet är CrashPlan mot en USB-disk ansuten till en dator hos en kompis. Den backupen är hängslena om livremmen Time Machine skulle fallera (eller huset brinna upp).

Arkivering

Arkivering är långtidslagring av data. Det är en helt annan sak än backup, och ska man vara säker på att ens data finns kvar om 30 år så måste man underhålla arkivet, t.ex. genom att kopiera det till nyare media med jämna mellanrum så att man säkert kan läsa tillbaka det i framtiden. Man bör också ta backup av arkivet då och då, samt göra en koll på att data i arkivet inte degenererar. (Om det händer är det bra att ha arkivbackupen.)
 
Jag vet inte riktigt var jag skulle se vilken hastighet det går i, på CrashPlan? Jag tycker mig tittat överallt men det enda jag kan se är hur lång tid som återstår innan min backup är klar och det är ju nästan fånigt.

Det är nu !4,8 dagar kvar efter att ha laddat i 6 timmar. Inte riktigt vad jag förväntade mig när Håkan skrev "Har du 100/100 så är crashplan det rätta för dig."

Jag antar jag får ladda hem några av de andra förslagens programvaror och se vad jag kan får i hastighet då. Det hela var inte så lätt direkt. Jag trodde felaktigt att nästan alla hade kommit fram till "det bästa" resultatet och kanske 1-2 olika, men så lätt var det tydligen inte....

Testa att ta bort begränsningar för CPU och nätverk under inställningar.
Hastighet visas sist på raden som börjar med "Färdigt:", det kan ta några sekunder innan det visas.

När du efter 4-6 dagar fått upp all data kommer du troligtvis inte störa dig på hastigheten. Du kan sedan välja inkrementell backup från 1/min till 1/dag, du kan alltså t.ex välja att återskapa en fil som den var vid valfritt klockslag på valfri dag. Hela backupen finns tillgänglig om du vill ladda ner en fil till din android/apple produkt.
Familjepaketet är trevligt, det låter dig ta obegränsad backup på 10 maskiner.

(Nej jag jobbar inte för detta företag)
 
Om flera företag kör med samma lösning skulle det förklara ett och annat för mig. CashPlan har plötsligt ändrat sim kalkyl efter 50-60 GB och nu förutspås 53 dagar. T.o.m. när jag kör uppladdaren är min upphastighet fortfarande över 90 Mb/Sek så det är inget fel på min sida av linan. 53 dagar är ju inte troligt jag har lust/ork att vänta...
 
Du kan också fylla en hårddisk eller USB-minne och skicka detta till Crashplan. Förutom Crashplan så har du väl en lokal backup som till exempel TimeMachine om du kör Mac och det finns väl säkert något smidigt till PC.
 
Om flera företag kör med samma lösning skulle det förklara ett och annat för mig. CashPlan har plötsligt ändrat sim kalkyl efter 50-60 GB och nu förutspås 53 dagar. T.o.m. när jag kör uppladdaren är min upphastighet fortfarande över 90 Mb/Sek så det är inget fel på min sida av linan. 53 dagar är ju inte troligt jag har lust/ork att vänta...

Du har nog orimliga förväntningar på hur fort det ska gå att skicka upp en onlinebackup. Det finns nog ingen onlinbackup som kan leva upp till dina förväntningar. 50-60GB på mindre än ett dygn är väldigt bra. Det är ju bara att låta datorn stå igång tills allt är klart. Hade du haft ett vanligt ADSL 8/0,8 så hade 50GB tagit ett par veckor istället.

Här är tips på hur du kan få det att gå snabbare.
http://support.crashplan.com/doku.php/recipe/speeding_up_your_backup
 
Bytte från Idrive till Crashplan idag.

Skitbra program som i offline läge är helt gratis och som spöar alla andra program jag provat (och det är ett par).

Online kostar det $5 per månad och ger obegränsat med plats. Uppladdning första gången är det enda tråkiga, men anser att det går leva med. 2 Mbit/s just nu och det är inte min bandbredd som begränsar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.