Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis som rubriken lyder så är jag på jakt efter en riktigt bra kompaktkamera. Priset är inte det viktiga utan egenskaperna.

...nu vet jag ju att det inte går att jämföra en kompakt med en "vanlig" kamera, men denna gången blir det en kompakt.

Helst brännvidd från 28 mm, men kan jämka lite där.

Viktigaste är lite brus i högre ISO tal, helst inget brus alls :p

Har tittat lite på 2 kameror, Fujifilm 200 EXR samt Canon IXUS 990 IS.
Vilken av dessa hade ni valt, å viktigast är varför?

Någon annan bra kamera att rekommendera?
 
Jag ägnade 15timmar åt att hitta den bästakameran som passade både mig och min sambo. Jag ville ha en kamera som kunde vara ersättning till min 20D o 17-55 och en liten kamera med vidvinkel (<=28mm) till min sambo. Det slutade med att jag ratade LX3 eftersom jag inte kan använda mina Canonblixtar och den är för stor för min sambo (även ful enligt henne). Det slutade med en Ixus110 och jag är nöjd så även hon.

Jag tittade även på Panasonic Tz7 men upplevde att jag kunde klara mig utan zoomen.
Det jag också insåg var att man kan välja kamera utifån handhavade. Bildkvaliteten är så pass bra från alla kameror.
 
Vad det gäller bildkvalitet är Fujifilm eller Panasonicen bra val. Kanske främst Panasonicen.
Men tyvärr är båda ganska sega mellan varje bild, det är inte Ixusen.
Jag/vi var på väg att köpa en LX3 till min sambo men när vi provade den i affären så blev jag så irriterad att det inte blev något köp. Jag hittade inget sätt att stänga av visningen av bilden efter att den tagits och därför gick det bara att ta en bild var 2-3 sekund, förutom i det speciella seriebildsläget, men där gick det inte att "portionera ut" bilder lite då och då med kort reaktionstid. Min gamla Canon A610 med ett par år på nacken är ljusår snabbare = man slipper missa en massa bilder.
Ixusarna är lika snabba, även om de slöats ner pga för många pixlar på senare år. Dessutom är bildkvaliteten mycket bättre på A610an.

Personligen anser jag att bildkvaliteten på kompakter gått stadigt nedåt de senaste 2-3 åren och jag ångrar därför att jag/vi inte köpte en Ixus till sambon för några år sedan.

Mitt råd är att du provar alla tre kameror så att du själv kan bedöma om du tycker att de är snabba/smidiga nog.
 
Mm, just det, har länge funderat i banor om fuji 200 eller ixus 110, den senare billigare och bra på många sätt men fujin har större sensor och den där funktionen där ljusdagrar i övrigt mörka motiv inte överexponeras, svårt val.
 
Jag skulle köpa en superzoom/långzoom. Otroligt flexibla och användbara. Canons SX1 (och SX10) är riktigt bra.
 
Som yrkesfotograf ville jag ha en kompakt, som var just kompakt. En tålig kamera att alltid bära med sig. Bland de grundläggande kraven var möjligheten till raw och manuella inställningar.
Den enda kamera som levde upp till mina krav var Ricoh GR Digital II. En kamera med dubbla inmatningshjul, möjlighet till egen snabbmeny (lagt in AF-mode, ljusmätningsmode, iso, blixtstyrka och autofokusmarkörens läge).
På andra snabbknappar har jag lagt in wb och blixtinställning vid manuell blixt.
Kameran har även inbyggt digitalt vattenpass, som jag har haft stor glädje av.
Att kameran presterar brus på lite högre iso kompenseras av den utsökta optiken och den utmärkta ergonomin (för att vara en kompakt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.