ANNONS
Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

evson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skulle vilja ha köpråd på vilken som är den bästa kompaktkameran som finns just nu, antingen kompakt eller ultrakompakt, över 10 Mpx. Tänker mig av de stora tillverkarna som Nikon, Canon, Olympus osv. Alla kanske har sitt egna flaggskepp, men vilken är helt enkelt bäst utan att ta hänsyn till priset?

Tacksam för råd.
 
Det går nog inte att fråga sådär riktigt, bäst på vad? Vad är bäst, en buss eller en sportbil? Beror ju på vad man skall ha den till. Syftar du på ren skär bildkvalitet så skall du nog titta på de som har stor sensor och kanske fast optik, men då missar du flexibilitet som zoom har och ofta är kameran kanske inte så liten. Dessutom, som nya Leican, kostar över 15 000 kr, så frågan är lika lätt att svara på som att fråga: Vilken kombibil är bäst?
 
Det går nog inte att fråga sådär riktigt, bäst på vad? Vad är bäst, en buss eller en sportbil? Beror ju på vad man skall ha den till. Syftar du på ren skär bildkvalitet så skall du nog titta på de som har stor sensor och kanske fast optik, men då missar du flexibilitet som zoom har och ofta är kameran kanske inte så liten. Dessutom, som nya Leican, kostar över 15 000 kr, så frågan är lika lätt att svara på som att fråga: Vilken kombibil är bäst?

Med bäst menar jag bäst specad

Bäst:

Bildkvalité
Bildsensor
Brännvidd
Digital zoom
ISO
Optisk zoom
Rekommenderad i tester
osv..

Trodde inte att det var så svårt att förstå.
 
De som brukar rekomenderas är Canon G11 och S90, Fuji F200 EXR, Panasonic DMC-LX3, i alla fall när det gäller bildkvalitet.
 
Sen när blev det bra med digital zoom? =)

Nej men allvarligt, inget är ju bäst specat på alla områden. En kompakt är alltid en kompromiss, frågan är vad man är villig att kompromissa på.
 
En riktigt bra "titta/skjut"-kamera?

Är kamerorna ungefär lika bra? Är det inte så att någon sticker ut lite extra?

Tycker personligen att det är svårt att acceptera att en kompakt är så mycket långsammare än en systemkamera.

En annan sak är att de kompakter som faktiskt känns riktigt ok oftast har relativt lite zoom, t.ex LX3. Alla säger "man vänjer sig",, men gör man det? Eller är det bara att man slutar att störa sig på den relativt korta zoom'en?

Jag har i alla fall ett par alternativ som ajg verkligen är intresserad av och det är:

1 Panasonic Lumix DMC-LX3
2 Canon S90
3 Panasonic Lumix DMC-TZ7
4 Canon G11


I den ordningen oxo. Är det någon som kan försvara min lista? Kanske komplettera den, eller omprioritera?

Egentligen är G11 min favorit, men det finns några argument som sätter den sist. Dels är den lite större,, och dyrare,, men den blir ett allvarligt hot mot min EOS1000d.

Tacksam för input!
 
Jag är också i det läget att jag ska skaffa en ny liten kompakt att "ha-med". Min trogna CoolPix 880 som jag haft i åratal och som troget ställt upp i alla väder, har plötsligt lagt av. Den går igång men visar ingen bild på displayen och kan inte hitta fokus. Förmodligen inget enkelt fel att åtgärda antar jag.

Vad jag egentligen behöver är en ljusstark kamera, så jag har funderingar på Panasonic Lumix DMC-LX3 jag också. Men samtidigt skulle jag gärna vilja ha en kamera med rejäl zoom. Men det är svårt att hitta en kamera som kombinerar de två egenskaperna!
 
Ja, men det verkar vara "mission impossible" att hitta en sådan..

Inte ens garvade fotografer kan rekomendera, inte heller kameratillverkarna kan tillgodose markandens behov. Kanske tror de att de sågar av den gren de själva sitter på? "Om vi gör en kamera som är precis så bra som alla vill ha, ja då säljer vi ju inte något mer??"


Vi vill ha en LX3 med lite mer zoom,,, hur svårt kan det vara?
 
Jag tänker inte påstå att den är bäst, men jag tycker nog att Evson ska ta en titt på Canon S90.

Jag har precis införskaffat en Lumix LX3 och den verkar kanon. Canon S90 fick mycket bra betyg av Lee Frost i senaste numret av Black+White Photography, så den är säkert inte fel. / mvh FiCa1
 
Sedan kommer snart en ny Sonykamera också bland flera dom släpper.... Fast sådant sägs ju inget om på denna site´s framsida iofs..Så därför är det kanske få som ens vet om det.. Men den verkar högst intresant med sitt omfång och ändå "hyfsat duktig" på andra vis.. Den verkar ha en klart int spec

Jag tror den kan vara en mycket trevlig ""alltiallo"" kamera att ha i fickan..

Sony Cyber-shot DSC-HX5V

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=544349
 
Jag har en LX3 sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd med bildkvaliten. Håller med om att zoomomfånget kunde varit större, men man kan inte få allt.
 
Det var just det, att man vill ha allt! Är det så att tekniken faktiskt sätter stopp, det går inte att få ett zoomobjektiv ljusstarkt? Eller är det tillverkarna som inte "vill", som inlägget ovan antyder?
 
Det var just det, att man vill ha allt! Är det så att tekniken faktiskt sätter stopp, det går inte att få ett zoomobjektiv ljusstarkt? Eller är det tillverkarna som inte "vill", som inlägget ovan antyder?


Jo man vill ha allt, såklart. Finns det någon som INTE vill ha allt man vill ha?? Jaja,,

Men faktum kvarstår att LX3 verkar vara en riktigt bra kamera! MEN MEN MEN, det är lite för lite zoom för att vara klockrent?!

Om LX3 hade zoom motsvarande 14-140?

Givetvis så finns det begränsningar, men nu tycker jag att man lagt denna lite för snävt.

Jag röstar för en LX3 med 5x förstoring. (Det är väl så man säger i kompaktsammanhang?)



(Btw. synd att inte min ironi gick fram.. )
 
Cyberphoto

Hej!

Jag skulle vilja ha köpråd på vilken som är den bästa kompaktkameran som finns just nu, antingen kompakt eller ultrakompakt, över 10 Mpx. Tänker mig av de stora tillverkarna som Nikon, Canon, Olympus osv. Alla kanske har sitt egna flaggskepp, men vilken är helt enkelt bäst utan att ta hänsyn till priset?

Tacksam för råd.

Jag föreslår att du kollar på www.cyberphoto.se, de har seriösa råd och ofta testbilder på många kameror. Rekommenderas
 
Då har vi alltså å ena sidan Panasonic LX3 och å andra sidan Canon S90. Båda har RAW. Båda är ljusstarka. S90 har bättre zoom. Det börjar dra ihop sig....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.