Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktare?

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Jag känner att det nästan är behov av en klistrad liten tråd nånstans där man snabbt kan jämföra de bästa köpen just nu...

Man kan ju titta på prisjakts rekommendationer och söka sig blå i fotosidans gedigna men svår lästa recentionsbank (man kan ju inte definera datum, vilket gör att det kommer upp finfina kameror med VGA upplösning :) ).

Men man kan ju inte få allt så därför ställer jag frågan rakt ut, vilken är den bästa vettiga kompaktaren just nu?

Jag har en 5D med gluggar jag klarar mig med just nu. Jag har tittat på G12 men tycker att den är lite för stor för att släpas med överallt.

Mina krav är:

-Vettig bildkvalité även vid lägre iso
-Ett bra och stabilt filmläge som även fixar panoreringar
-Hyfsat smidigt format, behöver dock inte vara Exilim liten
-Bra batteritid
-Gärna småfinesser i programvaran som gör det lätt att piffa till bilderna, finbilderna har jag 5D för men det är kul att kunna snabbt slänga upp bilder på bloggen mm.
-Överlag trevlig att använda
-Hyfstat vidvinklig

Kameror jag tittat på är bla Canon SX200 och Sony DSC-HX5V

Tacksam för all hjälp jag kan få... För på vissa stora kamerakedjor får man ingen... :)
 
En av de bästa kompakterna idag är Canon S95, i princip samma funktioner som G12 men i ett betydligt mindre förpackning. Har själv föregångaren S90, den har funnit en permanent plats i min jackficka. Fungerar utmärkt som min "alltid med" kamera.
 
Canon S95 om litet format är viktigast. Annars kan du kolla in Panasonic Lx5 samt Olympus XZ-1, den sistnämnda inte i handeln än men den kommer förmodligen under januari.

Googla lite på dessa & jämför...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
Kör du redan Kanoon så varför inte ta en kompakt av samma sort jämte ditt nuvarande upplägg? Alla dessa S95, LX5, DLUX5 osv ligger på ganska samma nivå, gå ut i en affär och pröva dessa och ta med ett eget SD kort ock jämför bilder och vilken känsla du fått av själva kameran?
Sedan finns de ju en hel del andra också med antingen zoom eller fast objektiv.
Du kan ju tänka så att dagsljus klarar de bra, men ta kväll på ute gatan eller inomhus, ta några bilder och kika. Vad fotar du mest? kör efter känsla.

Köpte själv en Panasonic LX3 för runt 2-2,5 år sen och har varit min bästa kamera jämte och över mina systemkameror.
 
Mina krav är:

-Vettig bildkvalité även vid lägre iso
-Ett bra och stabilt filmläge som även fixar panoreringar
-Hyfsat smidigt format, behöver dock inte vara Exilim liten
-Bra batteritid
-Gärna småfinesser i programvaran som gör det lätt att piffa till bilderna, finbilderna har jag 5D för men det är kul att kunna snabbt slänga upp bilder på bloggen mm.
-Överlag trevlig att använda
-Hyfstat vidvinklig


Nokia N8

- uppfyller samtliga punkter, i synnerhet den om att ha bra redigeringsmöjligheter och möjlighet att snabbt få upp bilderna till din blogg. Dessutom kan du använda den för att redigera och publicera "finbilderna" från din 5D utan att gå vägen via en dator.

Våga tänka nytt! :)
 
Olympus XZ-1
För zoomobjektivets skull, från 28mm f/1.8 till 112mm f/2.5 !
Samma bildsensor som Lumix LX5

Lumix GF1 + 20mm f/1.7 (motsvarande 40mm på FF)
Samma storlek som Oly ovan men större sensor och fast objektiv.

Canon S95 för att den är liten, bra, och en Canon
 

Bilagor

  • Oly 1.jpg
    Oly 1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 367
Samsung EX1, mycket bra kamera med kvalitetskänsla.
Bra objektiv, alla manuella inställningar. Lätt att använda (menyer, kontroller m.m.).
Smidiga automatiska lägen, finesser att leka med som t.ex. fisköga, vinjett, miniatyr skiss m.m.
 
Enligt senaste numret av tidningen Foto är S95 världens hittills bästa fickkompakt.
Dom har gett den betyget Toppklass.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.