jmelena
Medlem
Efter några års uppehåll med fotandet har jag hittat tillbaka till det här fantastiska sättet att uttrycka sig! Nu på ett lite annat sätt än tidigare, då jag endast plåtade porträtt av andra och mestadels i studio eller med portabla blixtar.. idag spenderar jag mest tid i skogen och vid havet. Började fota landskap (för att verka lite mindre knäpp när jag åkte ut och stirrade på ett träd klockan 4 på morgonen..) men det var liksom hela tiden något som saknades. En människa. Jag älskar ju att ha mänskligt avtryck i mina bilder. Vem får man då med sig ut i naturen mitt i natten för att fånga inte dagen utan det första ljuset.. just det - INGEN!! Så jag började hoppa in framför kameran själv. Och upptäckte hur roligt det är! Och att det också är en genre! Fotar idag med min gamla, men ack så trogna, Canon 5d Mk II. Den är dock lite väl tung för långa vandringar och jag saknar en inbyggd intervalometer allt mer...
Nu till min fråga.. det börjar bli dags att anpassa utrustning till det nya och köpa en kamera/objektiv. Roligt och fullständigt förvirrande Orkade du läsa så här långt är jag innerligt tacksam och håller tummarna för att du gärna berättar om dina kamerarekommendationer och andra tips kring utrustning! Här är mina behov, så som jag känner till dem just nu:
Nu till min fråga.. det börjar bli dags att anpassa utrustning till det nya och köpa en kamera/objektiv. Roligt och fullständigt förvirrande Orkade du läsa så här långt är jag innerligt tacksam och håller tummarna för att du gärna berättar om dina kamerarekommendationer och andra tips kring utrustning! Här är mina behov, så som jag känner till dem just nu:
- Inte alltför tung, då jag vandrar och tältar så bär en hel del utrustning utöver kamera
- Fullformat
- Önskvärt är timelapse-funktion, så jag slipper springa så j-a snabbt för att hinna någonstans på 8 sekunder
- Annat? Jag är så ny in till landskapsfoto så tar tacksamt emot andra tips!