Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa inställningarna vid dåligt ljus inomhus??

Produkter
(logga in för att koppla)

crexen

Medlem
Skall fota lite bilder från en tävling för restaurangskolor imorgon, fotade även lite förberedelser idag, men märkte när jag kollade igenom dem på datorn att många av dem var i oskärpa, suddiga helt enkelt. Dessutom var ljuset inte alls snyggt. Vilka är de bästa inställningarna vid fotande inomhus under glödlampor och lysrör? Optiken jag använder mig av är ett Canon 24-70 f/2.8 L och ett Sigma 70-300 f/4-5.6, använder även stativ och en Canon Speedlite 430 EX II-blixt om situationen tillåter.
 
Svårt att ge ett specifikt svar då jag inte vet vilka inställningar du hade, samt exakt hur resultatet blev.

Fota i RAW, så har du bästa förutsättningarna att justera bilderna i efterhand. Framförallt vitbalansen, ifall du upplevde ljuset som osnyggt.

Jag skulle köra med enbart 2.8:an. Möjligen telen+stativ, om du tex ska ta närbilder på maten med lång slutartid.

Använd blixt! Om du har en omnibounce eller något annat att liknande sätta på blixten så skulle jag använda det också.

Vilken ISO kör du på, du kanske kan öka lite här?

Använd stativet, dels om du fotar närbilder på mat, men det kan förhoppningsvis även bli effektfullt om du får skarp omgivning men rörelseoskärpa på serveringspersonalen. Ibland kanske det räcker att stötta lite på stativet, som om det vore ett enbensstativ.

Kör bracketing (olika exponeringar i snabb följd).

Hur van är du att fota manuellt? Testa experimentera lite manuellt om du är ovan, men sen kan du smeta på med full automatik för säkerhets skull.

Lycka till!



Skall fota lite bilder från en tävling för restaurangskolor imorgon, fotade även lite förberedelser idag, men märkte när jag kollade igenom dem på datorn att många av dem var i oskärpa, suddiga helt enkelt. Dessutom var ljuset inte alls snyggt. Vilka är de bästa inställningarna vid fotande inomhus under glödlampor och lysrör? Optiken jag använder mig av är ett Canon 24-70 f/2.8 L och ett Sigma 70-300 f/4-5.6, använder även stativ och en Canon Speedlite 430 EX II-blixt om situationen tillåter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.