Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Nu har jag fotograferat en del bröllop och där är ett problem som består.
När bruden kommer in i kyrkan och när de ska gå ut ur kyrkan...så blir bilderna oskarpa.

Jag fotograferar med D90 och en SB600 blixt. Kan någon tipsa mig om den bästa inställningen (givetvis är det beroende på ljuset i kyrkan så klart) men om jag har fel ISO på både kamera och blixt?!?!? Eller annat...

Tack.

Vad menar du med oskarpa?
* Rörelseoskärpa på bruden som rör sig?
* Rörelseoskärpa på det som inte rör sig, typ inredningen i kyrkan, kameran rör sig?
* Fel inställt avstånd till ditt huvudmotiv, skarpt men på fel ställe?
* Skärpedjupet inte tillräckligt stort mot hur du vill ha det?
* Allmänt dålig detaljrikedom och kontrast?
* För mycket brus så att brusreducering jobbat bort detaljer och skärpa?

Har du någon bild som blivit bra, vilka inställningar hade den bilden?
Börja med att titta på ISO, bländare, slutartid.

Bland alla dåliga bilder, vilka inställningar har dessa? Ser du ett mönster?

Senast ändrad:
Hej Anders.

Tack för ditt svar.
Dessa inställningar hade jag på en bild när bruden kommer in i kyrkan med sin far. Det är personerna som blir oskarpa.

- 1/60
- Manuel
- f/6,0
- ISO 320
- Focal Length 185,0
- Flash

Kan man på enkelt sätt beskriva hur man ställer in i förhållande till avståndet? Jag menar man och obejken flyttar ju på sig och det ska helst vara situationsbilder.

Återkommer med inställningar på ett godkänt fotografi.

/Therese

Dels verkar det som om du har för lång slutartid sett till brännvidden du använt.

För att personer som rör sig mot/från kameran skall bli skarpa måste du använda kontinuerlig autofokus. Borde heta AF-C på en nikon.

Dels verkar det som om du har för lång slutartid sett till brännvidden du använt.

För att personer som rör sig mot/från kameran skall bli skarpa måste du använda kontinuerlig autofokus. Borde heta AF-C på en nikon.

Hej och tack för svar.

Hmm. Du har nog rätt. Är egentligen inte superglad för mitt zoomobjektiv. Men den är ju mycket allround.
Ska köpa mig en glugg som är fast. Läser mycket att det är en 50, 85 eller 105mm jag ska ha. Tror en 85 räcker. Den ligger på f/1,8 det borde väl fungera bra i en mörk kyrka?
Bifogar 2 länkar här. Kan inte helt förstå skillnaden (mer än att den ena är 50mm och den andra 85mm) då priset skilljer sig rätt markant.

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-d-85mm-f-1-8/
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/nikon/nikkor-af-d-50mm-f-1-8/

Vad rekommenderas?
/T

våga dra upp iso..hellre brus än skakoskärpa. går dom inte o rädda i färg funkar ju svartvitt oxå när det gäller brus så. ett litet tips bara för framtida försök.

I det här fallet hade du ju kunnat välja en större bländare och/eller högre iso för att korta slutartiden.

Hej Anders.

Tack för ditt svar.
Dessa inställningar hade jag på en bild när bruden kommer in i kyrkan med sin far. Det är personerna som blir oskarpa.

- 1/60
- Manuel
- f/6,0
- ISO 320
- Focal Length 185,0
- Flash

Kan man på enkelt sätt beskriva hur man ställer in i förhållande till avståndet? Jag menar man och obejken flyttar ju på sig och det ska helst vara situationsbilder.

Återkommer med inställningar på ett godkänt fotografi.

/Therese

Det är lite udda inställningar tycker jag. Har du ställt in dem själv eller använder du en automatik?

Fokus.
När du trycker ner halva avtryckaren startar AF och låser (förmodar jag), om du sedan väntar ett par sekunder innan du exponerar har motivet flyttat sig och fokus blir fel. Antingen får du vara snabbare i din rörelse och trycka hela vägen i ett svep, eller ställa in kamerans AF på följande AF så att den kontinuerligt justerar AF mot ett rörligt motiv.

Slutartid
1/60s är i längsta laget. En tumregel säger 1/brännvidden i mm vilket i ditt fall skulle bli 1/185s, helst ännu kortare typ 1/250s. Alltså en slutartid som är en fjärdedel av den du använde. Det motsvarar 2 exponeringssteg.

Bländare
f/6 räcker för skärpedjupet, f/4 hade säkert också räckt, kanske även f/2.8 men inte f/2. Med allt för stor bländare blir skärpedjupet otroligt kort vilket ställer extrema krav på korrekt fokus. Även om du lyckas pricka fokus på rätt ställe är det inte säkert att du av artistiska skäl vill ha så kort skärpedjup.

ISO
ISO måste nog upp ett par steg för att klara den kortare slutartiden, du hamnar nog runt ISO 800-1600. Du kan förstås pumpa på med mycket blixtljus men då blir bilden en annan då balansen mellan befintligt ljus och blixtljus förändras.

Nytt objektiv
Som du själv kommit på är ett eller flera fast och ljusstarkt objektiv bra att ha. Kör inte Nikon själv men om jag gjorde skulle definitivt deras 35/1.8 OCH 85/1.8 ligga mycket bra till. Frågan är om du någonsin behöver fler eller andra objektiv än dessa två.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437512
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606343

Hej.

Nu har jag fotograferat en del bröllop och där är ett problem som består.
När bruden kommer in i kyrkan och när de ska gå ut ur kyrkan...så blir bilderna oskarpa.

Jag fotograferar med D90 och en SB600 blixt. Kan någon tipsa mig om den bästa inställningen (givetvis är det beroende på ljuset i kyrkan så klart) men om jag har fel ISO på både kamera och blixt?!?!? Eller annat...

Tack.

Hej Therese,

parallellt med din fråga pågår en annan diskusion på forumet (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124929) angående ISO i kyrkor.

Jag personligen föredrar kort slutartid före lågt ISO just för att kunna frysa rörelser som ex när ett brudpar går in och ur kyrkan och även om du använder stativ eller bildstabilsering har det ingen större inverkan om personer/föremålen rör på sig vid långa slutartider.

Jag tycker du gott kan öka ISO-talet för att kunna använda kortare slutartid och därmed öka chansen till skarpa bilder. Av egen erfarenhet har jag fått lära mig att brudparen föredrar skarpa bilder med något högre brus jämfört med oskarpa bilder.

Mvh // Lars

Tack Lars och Anders.

Min summering blir nog...en ny glugg, fast. Höja ISO talet, generellt. Jobba lite på slutartiden och det matematiska där ;o)

Jag ska helt klart prova det ni har skrivit. Tror också jag tar mig till en kyrka och tränar där, som det tipsades om i det andra forumet. Men som någon också skrev där, är det ju omöjligt att säga precis vilka inställningar man ska ha till dessa alltid olika miljöer.

Hur mycket påverkar blixtinställningarna om det blir en god skärpa i bilden?

Tusen tack igen för era detaljerade och hjälpsamma svar.
/Therese

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar